تهران - ایرنا - معاون مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون بیش از سه‌ میلیون نفر مبتلا به دیابت در سامانه پرونده‌های الکترونیکی کشور ثبت‌نام شدند و حدود یک‌ میلیون نفر هم خدمات مراقبت‌ را دریافت می‌کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از انجمن دیابت، علیرضا مهدوی افزود: به‌طور کلی هر چقدر که سن افراد بالا برود احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز افزایش می‌یابد اما عمده سن ابتلا به این نوع دیابت در کشور حدود ۴۰ تا ۶۰ سال است و از آنجایی که جمعیت این گروه سنی بیشتر بوده، اگر اقدامات درمانی پایدار لازم را انجام ندهند می‌تواند بر بهره‌وری و حتی طول زندگی افراد اثر بگذارد.

وی با اعلام اینکه ما یک برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت در وزارت بهداشت داریم، گفت: قبلا هر سه‌سال یک‌بار برنامه غربالگری جمعیتی داشتیم که افراد بالای سی‌سال و افراد دارای فاکتورهای‌ خطر را شناسایی می‌کردیم و اگر فردی مبتلا به دیابت بود مراقبت‌های ماهانه توسط بهورزها برای او آغاز می‌شد و هر سه‌ماه یک‌بار هم توسط پزشک ویزیت می‌شد.

مهدوی اظهارداشت: برنامه‌ای که ما برای غربالگری داریم مربوط به دیابت نوع ۲ است که افراد بالای ۳۰ سال را بررسی می‌کنیم و یک دستورالعمل جهانی است.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی دیابت نوع ۲ تا حد زیادی قابل پیشگیری است، افزود: آن چیزی که باعث افزایش شیوع دیابت می‌شود کم‌تحرکی، شهرنشینی و زندگی صنعتی است و اغلب این سبک زندگی منجر به افزایش وزن می‌شود و با ابتلا به بیماری دیابت ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم سازمان جهانی بهداشت جلوگیری از شیوع چاقی است، خاطرنشان کرد: اگر فرد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن ۵ تا ۷ درصد از وزن خود را کاهش دهد وضعیت متابولیک او به‌وضوح بهبود می‌یابد.

مهدوی افزود: افرادی هم که فعالیت بدنی منظم دارند قند خونشان بهتر تنظیم شده و کاهش خواهد یافت و اگر داروی کاهنده قند خون مصرف می‌کنند میزان داروی کمتری احتیاج خواهند داشت.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر گفت: کم کردن وزن بدن با اصلاح رژیم غذایی و مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و کم کردن میزان مصرف چربی و نمک و قندهای ساده می‌تواند در درمان و کنترل دیابت موثر باشد و از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

ابتلای ۱۰ درصد مردم ایران به دیابت

اکبر علی عسگرزاده فوق تخصص غدد نیز گفت: بیماری دیابت همانطور که در جهان بالاست در شهر های ایران نیز رو به افزایش است، طبق آمارهای به دست آمده شیوع بیماری دیابت در ایران، حداقل ۱۰ درصد است و احتمال می‌رود که آمارها بیشتر از این هم باشد.

وی افزود: این افزایش آمار مبتلایان به دیابت زنگ خطری است که باید مسئولان به آن توجه ویژه‌ای کنند. با آگاهی دادن درباره روش‌های پیشگیری از دیابت و روش‌های اصلاح شیوه زندگی به وسیله رسانه‌های جمعی و آموزش‌های همگانی مردم را به تغییر شیوه زندگی سوق دهند.

این پزشک با اشاره به ایجاد اتوبوس دیابت در تهران، تبریز و غیره تاکید کرد: یکی از اهداف پیشگیری از بیماری، افزایش آگاهی همگانی است. برنامه‌هایی مانند اتوبوس دیابت می‌تواند نمونه‌ای خوب از اقداماتی در جهت افزایش آگاهی مردم باشد. قطعا افتتاح اتوبوس دیابت به تنهایی نمی‌تواند ما را هدف نهایی برساند ولی برای شروع، نماد و نشانه خوبی جهت قدم گذاشتن در این راه خواهد بود.

عسگرزاده تصریح کرد: آموزش اصلاح شیوه زندگی در همه ارگان‌ها و سطوح جامعه باید فراگیر باشد و باید در رسانه‌های جمعی این برنامه‌ها به صورت مکرر بیان شوند تا نتیجه نهایی یعنی تغییر شیوه زندگی نامناسب به سمت شیوه زندگی مناسب و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت اتفاق بیفتد.