دزفول- ایرنا- اسناد و مدارک نقش ارتش جمهوری اسلامی در دفاع مقدس روز پنجشنبه در آیینی به مناسبت چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری مردم دزفول با حضور فرمانده ارتش در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس این شهر رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از این آثار در مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول گفت: از دل این ویران شدن‌ها، سوختن‌ها، انفجارها، موشک‌ها و بمباران‌ها میراثی با نام دانش و تجربه دوران بی‌نظیری به نام دفاع مقدس متولد می‌شود.

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی افزود: این میراث حق نسل‌های آینده و این دین به گردن کسانی است که این میراث را در دل دارند.
وی ادامه داد: اگرچه ستاره‌های نورانی در کارنامه ما به عنوان مجاهدت‌های بی‌ریا ثبت شده ولی به طور قطع علامت‌های پاسخگویی هم در آن به همراه خواهد داشت و از ما سوال می‌کنند که چرا به نسل‌های بعدی منتقل نکردید.
فرمانده ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به امکانات اطلاع‌رسانی دوران جنگ گفت: ما برای اینکه صدای خطبه‌های ظهر جمعه رهبری را گوش کنیم ساعت‌ها با رادیو درگیر بودیم زیرا تنها وسیله ارتباطی آن زمان همان رادیو بود.
امیر سرلشکر موسوی اظهارکرد: برخی مواقع افرادی حرف‌های دشمنان انقلاب و غربی‌ها را نشخوار می‌کنند و غصه می‌خورم که چرا جامعه آنها را می‌پذیرند؛ اکنون نیز با شهید شدن پنج مرزبان در سراوان عده‌ای قلم به دست گرفتند و با سوء استفاده از خون شهدا دارند و مقاومت، ایستادگی، شهادت، دفاع از مرز و کشور، ناموس، دین، حیثیت و پرچم جمهوری اسلامی را با عناوینی چون این جوانان گناه داشتند تضعیف می‌کنند.


فرمانده ارتش جمهوری اسلامی بیان کرد: شهریور ۵۹ با خرداد ۱۴۰۲ حدود ۴۰ سال فاصله دارد و جوانان ما حق دارند که ندانند و آن زمان را درک نکنند؛ این دین بر گردن همه ما است انشالا با علامت سوال درخصوص این دین از دنیا نرویم.
به گزارش ایرنا، این مقالات و اسناد شامل ساماندهی، نمایه سازی، ترمیم و توصیف ۲۸ هزارو ۳۴۲ برگ سند در قالب ۱۴۱ جلد کتاب و ثبت در سامانه جامع اسناد و مدارک دفاع مقدس می‌باشند.
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی روز چهارشنبه از طریق فرودگاه دزفول وارد دزفول شد و امروز در آیین رونمایی از اسناد دفاع مقدس و همایش چهارم خرداد شرکت کرد.

به گواه آمار، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد.

اصابت ۱۷۶ موشک دوربرد، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما در هشت سال جنگ هم نتوانست مقاومت و پایداری مردم دزفول در هم شکند.
به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی، به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد.

همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.