گنبدکاووس- ایرنا- مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‌های فرهنگیان، ایجاد تحول در این وزارتخانه را نیازمند افزایش بودجه دانست و گفت: سهم آموزش و پرورش‌های پیشرفته در دنیا از بودجه عمومی کشورها کمتر از ۲۰ درصد نیست اما در ایران این بودجه حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد است.

به گزارش ایرنا، سیدبابک هاشمی‌نکو روز پنجشنبه در نشست با مدیران مدارس و فرهنگیان گنبدکاووس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار ۱۲ اردیبهشت ماه با معلمان، این قشر را معماران تمدن نوین اسلامی دانستند و تاکید کردند اگر ۲۰ سال پیش به مدرسه‌ها رسیدگی بیشتری می‌شد امروز بسیاری از مشکلات جامعه وجود نداشت.

وی افزود: بر اساس نگاه رهبر معظم انقلاب اگر سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه آموزش و پرورش انجام شود می‌توان بسیاری از مشکلات کشور را رفع کرد و مسوولان باید این نگاه را داشته باشند که با ارتقای مدرسه ارتقای جامعه نتیجه خواهد داد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در دنیا سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی در کشورهایی با آموزش و پرورش پیشرفته زیر ۲۰ درصد نیست اما در ایران بودجه آموزش و پرورش با وجود تعیین ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان ۱۱ تا ۱۲ درصد است.

هاشمی‌نکو ادامه داد: نمایندگان مجلسی که می‌گوید آموزش و پرورش در نوک نهادهای کشور قرار دارد باید کمک کند بودجه این وزارتخانه افزایش یابد که در نتیجه آن به طور قطع معیشت، سرانه و تجهیزات مدارس رشد خواهد کرد.

وی افزود: ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود و با ۲ درصد باقیمانده باید مدرسه بسازیم، تجهیزات و سرانه بدهیم در صورتی که در بعضی از کشورهای دنیا ۷۰ درصد بودجه آموزش و پرورش پرسنلی و ۳۰ درصد غیر پرسنلی است آن وقت می‌شود به تحول فکر کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در دوره‌ای که گذشت اتفاقات خوبی در این وزارتخانه افتاد که از جمله آن می‌توان به اجرای طرح رتبه بندی معلمان که اشکالات آن برطرف و آیین نامه آن اصلاح می‌شود، افزایش میانگین حقوق معلمان از ۷.۵ میلیون تومان به ۱۴ میلیون تومان، تقویت بیمه تکمیلی معلمان، اجرای طرح شهید سلیمانی در مدارس و یا مالکانه کردن سهام صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد.

هاشمی‌نکو همچنین از مدیران و معلمان استان گلستان برای برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان در فضایی مطلوب و منظم قدردانی کرد و گفت: مشکلات احصاشده فرهنگیان استان در این سفر جمع‌بندی شده و به وزارتخانه انتقال داده می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد کردیم ارزیابی معلمان نمونه با ملاک اجرای سند تحویل بنیادین و ساحت‌های ششگانه در کلاس‌های درس باشد تا کارنامه‌های دانش آموزان چند بعدی شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به گلایه برخی فرهنگیان از حجم کتب درسی، گفت: حجم سنگین کتب درسی باعث کم شدن خلاقیت معلمان و عملکردی کتاب محور می‌شود لذا برای اصلاح این مساله باید حجم کتب را کم کرد تا معلمان بتواند در حین ارائه درس، کارهای گروهی و پژوهشی انجام دهند.

هاشمی نکو افزود: ۳۰ درصد فرهنگیان کشور نسبت به رتبه بندی اعتراض داشتند که تیم‌های ارزیاب در حال بررسی اعتراضات هستند و طبق اعلام سرپرست وزارت آموزش و آموزش بر روی اصلاح آیین نامه این طرح کار خواهد شد و اگر جایی مشکلی باشد رفع می‌شود.

ارازمراد مغربی قوجق سرپرست آموزش و پرورش گنبدکاووس هم در این نشست گفت: آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت اسلامی و شکل‌گیری یک جامعه انقلابی مهمترین نقش را ایفا می‌کند و نخبگان فرهنگی در این مسیر وظیفه سنگین‌تری برعهده دارند.

وی افزود: ظرفیت‌های پنهان زیادی در شهرستان گنبدکاووس وجود دارد که با حمایت مسوولان وزارت آموزش و پرورش می‌توان این ظرفیت‌ها را شناسایی و زمینه معرفی و استفاده بهینه از آنها را فراهم کرد.

وی علاقه جوانان و نوجوانان گنبدکاووس به ورزش به ویژه رشته والیبال را از جمله این ظرفیت‌ها دانست و بیان کرد: دانش آموزان مقطع متوسطه اول و ابتدایی استعدادهای درخشانی در زمینه والیبال و فوتبال دارند که باید برای شناسایی آنها بیشتر تلاش کرد.

آموزش و پرورش شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس در شرق استان گلستان افزون بر ۹۶ هزار دانش‌آموز از پیش دبستانی تا متوسطه دوره دوم دارد.