تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امسال تعدادی از رشته‌هایی که شغل ندارند، پذیرش نمی شوند البته این به معنای حذف آنها نیست.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، قاسم عموعابدینی روز پنجشنبه در نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ که در مرکز همایش‌های حکمت پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد، گفت: ما در نوبت قبلی آزمون سراسری، آزمونی در حد استانداردهای جهانی داشته‌ایم و تلاش کردیم به کمک دانشگاه‌ها، اعتمادسازی و ایجاد اعتماد داشته‌ باشیم.

وی با تاکید بر این که نباید اجازه داد این اعتماد خدشه دار شود گفت: برخی ظرفیت‌های تکنولوژی استفاده می‌کنند تا خطاهایی در جریان آزمون سراسری کشور اتفاق بیفتند، اما همه تلاش کرده ایم که جلوی آن‌ها را بگیریم و با کمک فناوری های جدید تلاش می شود که کوچکترین مشکلاتی که وجود دارد را رفع کنیم که البته این جای تقدیر و تشکر از مسوولان و دست اندرکاران در این زمینه را دارد.

معاون وزیر علوم گفت: در ستاد وزارت علوم بخصوص شخص وزیر بازدیدهای خاص را داشتند و شورای سنجش و پذیرش را برای هر موضوعی و اخذ تصمیمات مقتضی برگزار کرده اند. حوزه آموزش وزارت عتف و سازمان سنجش ارتباطات تنگاتنگی دارند که چه ظرفیتی برای پذیرش دانشجویان در هر دانشگاه داشته باشیم و چه از نظر غربالگری مناسب برای پذیرش آنها از طریق سازمان سنجش انجام شود که به نظر می‌رسد امسال اتفاقات خوبی در پیش است.

وی گفت: بر اساس آمار بالغ بر یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر در این مرحله در کنکور شرکت کرده اند و در این باره بخشنامه‌ای را به دانشگاه‌ها ارسال کرده‌ایم تا فعالیت‌های خود را برای این رویداد ملی به صورتی تنظیم کنند که کمترین تداخل در کارهای دانشگاه و برگزاری آزمون سراسری داشته باشند.

عموعبادینی افزود: موضوع سنجش و آزمون سراسری حاصل هماهنگی بین آموزش و پرورش، سازمان سنجش و وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد است، اما اساس آن مربوط به آموزش عالی است بنابراین انتظار این است که دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور چه دولتی و چه غیرانتفاعی دست به دست هم بدهند که آزمون با کیفیت مناسب برگزار شود.

عموعابدینی تاکید داشت: اگر بتوانیم فضای خوبی را برای آزمون فرزندان خودمان هماهنگ کنیم نتایج خوبی هم حاصل خواهد شد. جمع نیروهای اجرایی و حفاظتی سازمان سنجش دست به دست هم دادند و می‌توانند آزمون سراسری امسال را در دو وجه تقویت کنند که یکی برگزاری با کیفیت آزمون و دیگری اعتمادسازی در مردم که هردو ارزش زیادی دارند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: از سال قبل بورس صنعت و جامعه مطرح شده بود و در دفترچه کنکور امسال وارد شد و تعداد قابل توجهی از کدرشته‌های مرتبط با صنعت و جامعه را به متقاضیان اعلام می‌کنیم و می‌گوییم کدام رشته‌ها هم شغل و بازار کار دارند و هم بورس هست.

وی گفت: صنایع در همین راستا با دانشگاه ها قرار داد بسته‌اند که سال قبل با شهر یزد شروع شد که براساس آن دانشجویانی با رتبه‌های خوب وارد دانشگاه شده اند و دارند رشته‌هایی را می خوانند که صنعت نیاز دارد و صنعت آنها را بورس کرده اند. در واقع بعضی از این دانشجویان جزو استعدادهای درخشان بودند که بنیاد ملی نخبگان و صنعت با یکدیگر ماهی ۷ میلیون تومان به عنوان بورس به آنها می دهند.

وی یادآور شد: امسال رتبه‌های زیر ۲۰۰ اگر وارد رشته‌های خاص مانند رشته‌های علوم پایه و برخی رشته های علوم انسانی و کشاورزی شوند تا دوره دکتری مستقیم تحصیل می‌کنند و از سال اول بورس و حقوق می‌گیرند و تا پایان دوره اگر کیفیت را حفظ کنند حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.

معاون وزارت عتف با بیان اینکه آمایش اشتغال در رشته‌های کاردانی و کارشناسی شروع شده است افزود: امسال تعدادی از رشته‌هایی که شغل ندارند نمی‌گوییم حذف شده‌اند چرا که شاید در جایی نیاز شد بنابراین پذیرش ندارند و سال بعد اگر صنعت خواست دوباره آن کدرشته محل‌ها را اعلام نیاز می‌کنند و می‌توانند دانشجو بگیرند.