تهران- ایرنا- استاد فیزیک دانشگاه تهران و عضو اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، شناخت پیشران‌های اصلی و واقعی را قدم اول جهاد علمی دانست و گفت: در لبه علم و فناوری حرکت‌نکردن، در دنیای امروز هم عرض نابودی است.  

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، نشست «مسئولیت نخبگان در تحقق ظرفیت‌های علم و فناوری الگو» در جریان دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد.

دکتر حسین سالار آملی رییس اندیشکده چرخه نوآوری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ارائه مقاله ارسالی، سخنران نخست این نشست بود که به بیان وضعیت مهاجرت در ایران و حهان پرداخت.

وی گفت: بر اساس گزارشات رسمی سازمان ملل متحد، برآورد شده است که حدود ۲۸۱ میلیون نفر به عنوان مهاجر در دنیا زندگی می‌کنند که ۳.۶ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند.

ماندگاری و جذب نخبگان علم و فناوری؛ چالش‌ها، بایسته‌ها و الزامات

سالارآملی با بیان اینکه این افراد عمدتا برای مقاصد اقتصادی از جمله یافتن کار مهاجرت می‌کنند، اظهار کرد: میزان ارز ارسالی به کشور مادری، هر سال حدود ۷۰۰ میلیارد دلار براورد شده است.

وی جمعیت مهاجران جمهوری اسلامی ایران را در کمترین حالت یعنی حدود ۸ درصد و در حالت حداکثری حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور دانست و یادآور شد: این میزان از متوسط جهانی بالاتر است، اما نگرانی اصلی در این است که در دنیا اکثر مهاجران افراد معمولی و کارگر و از کشور ما بیشترین نفرات، افراد برجسته علمی، ورزشی و اقتصادی هستند.

رییس اندیشکده چرخه نوآوری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: موضوع مطرح دیگر ارسال ارز توسط مهاجران دنیا به کشور مادری است، اما مهاجران ایرانی برعکس است و عمدتا ارز از کشور خارج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه کریدورهای مهاجرتی در دنیا شکل گرفته است که مهمترین آن کریدور مهاجرتی مکزیک به آمریکا با ۱۰ میلیون نفر، سوریه به ترکیه با حدود ۴ میلیون نفر، هند به امارات با ۳.۵ میلیون نفر را می‌توان نام برد. در این خصوص جمهوری اسلامی ایران هم از یک کریدور مهاجرپذیری از افغانستان با حدود ۴ میلیون مهاجر دارد.

سالارآملی اضافه کرد: از سوی دیگر بر اساس گزارش مهاجرت جهانی منتشر شده در سازمان ملل متحد، حدود ۷۰ درصد مهاجرت‌ها در دنیا مقطعی و مدت‌دار است و مهاجران پس از یک دوره تحصیل یا اشتغال، به کشور مادری خود بر می‌گردند. حال یا با توشه مالی و یا با توشه‌های تخصصی!

وی یکی از مهمترین بسترهای مهاجرت از ایران را نوسانات و تکان‌های شدید در تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عنوان کرد و گفت: کمتر کشوری وجود دارد که شاهد این تحولات پی در پی و گسترده در طول دو نسل اخیر باشد.

پیشران‌های پیشرفت علم و دانش

دکتر محمدرضا محمدی‌زاده استاد فیزیک دانشگاه تهران، عضو اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از دیگر مقاله دهندگان این نشست با بیان اینکه بشر با سه انقلاب اساسی کشاورزی، صنعتی و اقتصاد دانش بنیان روبرو بوده است، افزود: هم اکنون بیش از دو دهه است که سومین انقلاب، یعنی عصر اقتصاد دانش‌بنیـان آغاز شده است؛ عصری که در آن کاربرد دانش، مهمترین عامل تولید است و بیش از هر عامل دیگری پیشبرنــده صنایــع و پایه گـذار پیشـرفت‌های اقتصـادی است.

وی عامل اصلی تولید در اقتصاد را دانش‌محــور، دانش و نوآوری عنوان کرد و ادامه داد: تولید دانش فرآیندی بسیار پرهزینه است. در واقع، برای تولید دانش با محدودیت‌های بسیاری روبرو هستیم. این محدودیت‌ها شامل محدودیت‌های مالی و انسانی است. حـال سوال مهمـی کـه در اینجــا به وجود می آید، آن اســت کــه با فرض انتخــاب دانــش در حوزه‌ای خاص، چگونه می توان آن را رشد و توسعه داد و پیشرانها چــه مواردی هستند؟

محمدی زاده اظهار کرد: با ظهور قدرت‌های بین‌المللی، با علم جدیدی همچون چین که تقریبا در همه زمینه های علمی فعال هستند، شناخت پیشران‌های اصلی و واقعی، قدم اول جهاد علمی است. اگر در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، شهامت انتخاب پیشران‌ها و تمرکز بر آنها را نداشته باشیم، در زمینه‌های متنوعی فعالیت انجام خواهد شد بی آنکه در هیچ کدام در دنیا پیشگام باشیم.

به اعتقاد وی در لبه علم و فناوری حرکت نکردن در دنیای امروز هم عرض نابودی است.

دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با عنوان‌ «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: گفتمان عمومی، مسئولیت ملی» به صورت حضوری و مجازی روز چهارشنبه آغاز به کار کرد و تا ظهر روز پنجشنبه چهارم خرداد ادامه یافت.