تهران - ایرنا - معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: دولت به‌دنبال تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت و بازگرداندن آموزش و پرورش به مسیر اصلی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سید محمد حسینی شامگاه جمعه در اجلاس سالانه مسئولان کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه، اظهار داشت: متاسفانه در یک مقطع زمانی نسبت به تعلیم و تربیت و به ویژه تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان و نیز امور پرورشی تعلل و کوتاهی صورت گرفت و به جای اجرای سند تحول بنیادین، سند ۲۰۳۰ را در دستور اجرا قرار دادند.

وی ادامه داد: اصلاح امور در آموزش و پرورش شروع و در برنامه وزیر پیشنهادی نیز نکات ارزنده ای مطرح شده است که در صورت اجرا نتایج قابل توجهی به‌همراه خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور گفت: توجه به مقطع دبستان و پیش دبستانی در دوره جدید از اولویت های دولت و وزیر آموزش و پرورش است، زیرا شخصیت انسان از کودکی و خردسالی شکل می گیرد و در این راه، مسئولیت خطیری بر عهده اساتید دانشگاه فرهنگیان و معلمان است که آینده‌سازان کشور را از نظر دانش و بینش و نیز اخلاق و معنویت به‌گونه‌ای تربیت کنند که فرزند زمانه‌ی خویش و زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشند.

وی با گرامیداشت ایام مهم و تاریخ ساز در ماه خرداد، گفت: روزهای سوم و پانزدهم خرداد از جمله ایام سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی و ملت ایران است و نتایج و برکات یادآوری و بزرگداشت این ایام‌الله مصداق آیه مبارکه «و ذکّرهم بایّام الله انّ فی ذلک لآیاتٍ لکلِ صبارٍ شکورٍ» است.

وی با بیان اینکه با عملیات بیت‌المقدس سرنوشت جنگ تغییر کرد و غرب و شرق متوجه شدند که نمی‌توانند ملت ایران را شکست دهند، درباره دلایل یادآوری وقایع مهم تاریخی و ارتباط آن با شرایط امروز کشور، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس پس از عزل بنی‌صدر، بین مسئولان کشور همدلی و همگرایی حاصل شد و ارتش و سپاه هم‌افزا شده و دست شهید صیاد شیرازی و سردار محسن رضایی در دست هم قرار گرفت و با اخلاص، ایمان و مجاهدت شبانه روزی رزمندگان آمیخته شد و پیروزی های بزرگی رقم خورد و شرایط به نفع ملت ایران تغییر کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: امروز هم با همان انسجام و استحکام می توان بر مشکلات غلبه کرد؛ وگرنه اختلاف، دوگانگی، ضعف، سستی و کاستی نتیجه‌ای جز شکست ندارد؛ همچنان که در دوران بنی‌صدر به‌خاطره وجود اختلافات و تشتت شاهد عقب‌نشینی و ناکامی در جنگ بودیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه با گرامی‌داشت یاد و خاطره فرماندهان دوران دفاع مقدس، خاطراتی از رشادت‌های سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در عملیات بیت‌المقدس بیان کرد و گفت: عملیات آزادسازی خرمشهر با پیچیدگی و سختی های فراوانی مواجه بود؛ ایثار، فداکاری، جانفشانی و طراحی های دقیقی صورت گرفت تا این فتح بزرگ تحقق یابد.

حسینی افزود: صدام با موانع مستحکمی که در خرمشهر ایجاد کرده بود، با اطمینان از خرمشهر به‌عنوان دژ تسخیرناپذیر یاد می‌کرد و رسانه‌های غربی به ویژه انگلیس و آمریکا بهت زده و ناباورانه در آغاز آزادسازی خرمشهر سکوت کرده بودند و روزهای بعد با تلخی به شکست صدام اذعان کردند.

وی ادامه داد: این رسانه‌ها قبل از عملیات با شگردهای جنگ روانی و مذبوحانه تلاش می کردند، آزادسازی خرمشهر را غیرممکن جلوه دهند اما رزمندگان اسلام با ایمان، توکل به امداد الهی و روحیه شهادت‌طلبی توانستند این پیروزی افتخارآفرین و تاریخی را رقم بزنند.

این نماینده سابق مردم در مجلس با اشاره به نقش بختیار، سلطنت‌طلب‌ها و مدعیان ملی گرایی در حمایت از صدام خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که به دروغ دم از ملی گرایی و وطن دوستی می زنند، صدام را برای جنگ و حمله به ایران تشویق و ترغیب کردند، اسناد خیانت این سیاست‌بازان شیاد و وطن‌فروش موجود است و اخیرا بخشی از آنها در مستند «دلیل آفتاب» ارائه شده است که آشکارکننده ماهیت پلید معاندان انقلاب اسلامی است.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه خرمشهرها در پیش است اظهار داشت: صحنه نبرد در دوران دفاع مقدس با همه سختی ها، عرصه نظامی و صف آرایی ها کاملا مشخص بود، اما امروز با جنگ ترکیبی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، شناختی، رسانه‌ای و سایبری مواجه هستیم که شرایط آن بسیار پیچیده تر و حساس تر از نبرد نظامی است و ضرورت دارد افراد نخبه و فرهیخته وارد صحنه شده و نیروی انسانی مورد نیاز کشور را برای مواجهه با این کارزار بی‌امان تربیت کنند، همچنان که معلمان و فرهنگیان در دوران دفاع مقدس میلیونها دانش آموز را تربیت کردند که برای دفاع از عزت و کرامت ملت ایران در مقابل دشمنان سینه سپر کردند و ۳۶ هزار دانش‌آموز در این جهاد مقدس به شهادت رسیدند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: امروز هم به مانند دوران دفاع نیازمند روحیه‌ی گذشت، ایثار، فداکاری، سخت کوشی و مجاهدت شبانه روزی هستیم تا شرایط به نفع مردم تغییر یابد و دشمن کینه‌توز شکست بخورد.

حسینی افزود: متاسفانه در دهه‌های گذشته در مقاطعی کسانی در راس امور اجرایی قرار گرفتند که اعتقاد چندانی به اندیشه‌ی والای امام خمینی و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی نداشتند و مثل زمان بنی‌صدر موجب تشدید اختلاف و دوگانگی در کشور شدند و در نگاه خوشبینانه، باید گفت که ناآگاهانه در زمین دشمن بازی کردند که اقدامات و تصمیمات آنها آسیب‌های زیادی به کشور در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی اقتصادی و سیاست خارجی زد و ابعاد و دامنه آن صدمات به قدری است که به‌رغم مجاهدت فراوان دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، هنوز شاهد مشکلات معیشتی و معضلات فرهنگی هستیم و این وضعیت می‌طلبد که همه نیروهای دلسوز یکپارچه بکوشند تا خدمت رسانی بیشتری به مردم صورت گیرد و بر سرعت سازندگی و پیشرفت کشور افزوده شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص تعامل دولت و مجلس و قوای سه‌گانه، گفت: دولت، همه ارکان نظام را همچون پیکر واحدی می داند که باید در کنار هم برای رفع نارسایی ها و مشکلات تلاش کنند و در این مسیر به سخنان بدخواهان و کسانی که منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می دهند و در پی اختلاف‌افکنی هستند، اعتنا نکنند و به‌جای سرگرم شدن به حاشیه‌ها وظایف خطیر خود را انجام دهند.

حسینی گفت: دولت مردمی از آغاز مسئولیت، تعامل سازنده‌ای با قوه قضائیه نمایندگان مجلس و نهادهای انقلاب داشته است و بر این باور است که تنها راه برون‌رفت از مشکلات همکاری و هم‌افزایی است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدواریم روز سه‌شنبه در صحن مجلس وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش واجد رأی اعتماد نمایندگان شود تا این وزارتخانه عظیم به شکل بهتر و قوی‌تری مدیریت شود، گفت: وزارت آموزش و پرورش از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است و وزیر با پشتوانه رای اعتماد بالای نمایندگان می تواند، اقدامات تحولی در این وزارتخانه را آغاز کند.

حسینی در ادامه با اشاره به اولویت‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: اجرایی سازی سند تحول بنیادین با تدوین نقشه راه و راهکار های اجرایی درست، تحول در ساز و کار جذب آموزش و پرورش، آزمون اختصاصی تربیت معلم، جذب هیأت علمی متخصص، بازسازی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان و بروز رسانی دوره های آموزشی ضمن خدمت، کارآمدسازی نظامات آموزش و پرورش ونظام ارزشیابی و عملکرد مدارس، توسعه و ارتقای هنرستان‌ها، بهسازی و بازسازی مدارس فرسوده و ارتقای توانمندی های تربیتی خانواده‌ها از مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های صحرایی است و انتظار می‌رود اساتید و فرهنگیان این برنامه‌ها را مطالعه کرده و برای تحقق اجرای برنامه‌های تحولی و اصلاح رویه‌های ناصواب مشارکت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: با تبعیت از توصیه و رهنمودهای امام راحل و رهبری عزیز و همدلی، همگرایی و جهاد مخلصانه می توان موانع را پشت‌سر گذاشت و شرایط مطلوبی در کشور ایجاد کرد؛ همچنان که در دوران دفاع مقدس با همین روحیه، پیروزی‌های بزرگی چون فتح خرمشهر رقم خورد.