تهران-ایرنا- وزارت امور خارجه آذربایجان روز جمعه اعلام کرد جیحون علی اف وزیر امور خارجه این کشور با خاویر کولومینا نماینده ویژه دبیرکل ناتو در امور قفقاز و آسیای میانه دیدار و دو طرف روند عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان را بررسی کردند. 

به گزارش جمعه شب ایرنا از خبرگزاری "تاس", در بیانیه وزارت خارجه آذربایجان آمده است: در این دیدار وزیر خارجه آذربایجان به نماینده دبیرکل ناتو در خصوص اقدامات باکو در جهت ارتقای صلح و اقدامات "تحریک آمیز سیاسی و نظامی ارمنستان که روند صلح را تضعیف می‌کند," توضیح داد.

کولومینا نیز تاکید کرد که ناتو از روند عادی‌سازی روابط میان آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کند.

در این بیانیه اضافه شده است: وزیر خارجه آذربایجان بر اهمیت گفت‌وگوهای سیاسی منظم و توسعه همکاری‌های عملی میان آذربایجان و ناتو تاکید کرد.

به گزارش ایرنا, منابع خبری جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه اعلام کردند که در نشست سه جانبه روسای جمهور روسیه و ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو، ایروان و باکو برای به رسمیت شناختن تمامیت ارضی همدیگر به توافق رسیدند.

در این نشست که به میزبانی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و با حضور الهام علی‌اُف رییس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برگزار شد، طرفین از پیشرفت مذاکرات برای دستیابی به صلح خبر دادند.

بنا به اعلام این رسانه، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در این نشست، توافق باکو و ایروان بر سر تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان را مهم ارزیابی کرد و گفت: بقیه مسائل موجود بین دو کشور در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این نشست گفت: ارمنستان و آذربایجان بر سر به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی یکدیگر به توافق رسیده‌اند و پیشرفت خوبی در جهت عادی‌سازی روابط دوجانبه داریم.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای کنترل منطقه قره باغ در دو جنگ با یکدیگر رو در رو شده‌اند که آخرین آن در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کشته برجای گذاشت. درگیری‌ها از آن زمان به طور منظم ادامه داشته که طی آن در ماه سپتامبر، ۲۸۶ نفر کشته شدند.

ارمنستان در ماه سپتامبر از سازمان پیمان امنیت جمعی و مسکو درخواست کمک نظامی کرد اما این ائتلاف تنها با اعزام دبیرکل خود به منطقه درگیری و پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای تحلیل وضعیت، واکنش نشان داد.