به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری کوریا تایمز کره جنوبی، به رغم اجرای قانون کاهش تورم از سوی ایالات متحده برای کاهش رقابت چینی، اکنون خودروهای چینی به دلیل پایین بودن قیمت و کیفیت رقابتی قوی برای سایر خودورها مانند شرکت های خودروساز کره جنوبی نظیر هیوندای و کیا موتورز در اروپا و سایر بازارهای جهانی به شمار می آیند و این مساله می تواند در سالهای آتی خسارت قابل توجهی را به صنعت خودو سازی کره جنوبی وارد سازد.
بر اساس گزارش انجمن خودروسازان کره جنوبی، چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد. چین با صادرات ۹۹۴ هزار دستگاه خودرو، در بازه زمانی مذکور از ژاپن پیشی گرفت. این در حالیست که در این مدت ژاپن حدود ۹۵۴ هزار دستگاه خودرو صادر کرد. صادرات خودرو چین شامل ۸۲۶ هزار خودروی سواری و ۱۶۸ وسیله نقلیه تجاری از جمله اتوبوس و کامیون بود.
سال گذشته میلادی چین دومین صادرکننده بزرگ و در ماه آوریل سال جاری میلادی (فروردین-اردیبهشت) بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد.
به گفته «لی هانگ کو» یکی از مقامات مؤسسه فناوری خودرو کره جنوبی، شرکت خودروسازی هیوندا تمرکز اصلی خود را بر بازارهای نوظهور تمرکز کرده است. اگرچه بازار خودروسازی ایالات متحده خوب عمل می کند، با این حال، ما در حال حاضر کمی از بازار خودوسازی اروپا عقب هستیم.
استراتژی موفقیت آمیز صادرات چین، یکی از دلایل رشد صادرات صنعت خودوسازی در این کشور به شمار می آید. در سال ۲۰۱۶، ایران، هند، ویتنام و ایالات متحده بزرگترین مقاصد صادراتی خودروهای چینی بودند. با این حال، بلژیک، شیلی، استرالیا و بریتانیا در سال گذشته به بازارهای صادراتی پیشرو تبدیل شدند و حدود ۲۰ درصد از صادرات چین به اروپا را به خود اختصاص دادند.
به باور شماری از مقامات صنعت خودو در کره جنوبی، انتظار میرود بازار جهانی خودرو به دلیل افزایش صادرات خودروهای چینی با نوساناتی مواجه شود.
به عبارت دیگر، چین با اتکا به روشهایی مانند ارتقای کیفیت و رویکرد متفاوت در زمینه بازاریابی سبب افزایش رضایت مشتریان شده است.
بر اساس این گزارش، بنظر می رسد قیمت خودو در چین با افزایش روبرو شود. میانگین قیمت صادراتی هر خودروی چینی از ۱۲۹۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۶۴۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است که این مساله از افزایش ۲۷ درصدی حکایت دارد. همچنین انتظار می رود میانگین قیمت خودرو در چین در سال جاری در چین از ۲۰۰۰۰ دلار فراتر رود.
بنظر می رسد، شرکت های خودروسازی خارجی نیز که در چین سرمایه گذاری می کنند، موجبات افزایش صادرات را در این کشور فراهم آورده اند. در میان شرکتهای خودرو سازی، تسلا، مرسدس بنز و ولوو در چین فعال هستند و این مساله در افزایش صادرات خودرو در چین بی تاثیر نیست.
به عنوان مثال، تسلا با تولید و صادرات ۲۷۰ دستگاه خودرو در چین در سال گذشته، رتبه سوم را در بین شرکت های خودروسازی چینی از نظر صادرات کسب کرد.
بر اساس این گزارش، چین با تولید ۲۷ میلیون خودرو در سال گذشته بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان بود.
در سال های اخیر، صنعت خودروهای انرژی سبز در چین به سرعت توسعه یافته است. طبق آمار رسمی، در سال ۲۰۲۲، تولید و فروش خودروهای انرژی نو در چین به ترتیب ۷.۰۵۸ میلیون و ۶.۸۸۷ میلیون با رشد سالانه بیش از ۹۰ درصد خواهد بود.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین در سال ۲۰۲۲، این کشور بیش از ۶۷۹ هزار خودروی انرژی نو صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۲ برابر افزایش یافته است. اگرچه در آغاز سال جدید میلادی، عملکرد بازار خودروهای برقی، به دلیل عواملی مانند تغییر سیاستگذاری و تعطیلات جشنواره بهار کاهش یافته است، اما این صنعت همچنان در بلندمدت شتاب قوی خود را حفظ میکند.
شرکتهای خودروسازی چینی، به طور جدی در حال پرورش زنجیره صنعتی، تمرکز بر فناوریهای کلیدی و تلاش برای ایجاد مزیتهای پایهای هستند. مجموعه ای از اقدامات در این صنعت برای بهبود و بهینه سازی شرایط برای توسعه این محصولات ادامه می یابد.
بر اساس دادههای منتشر شده توسط اداره ملی انرژی چین، تعداد زیرساختهای شارژ خودرو، در چین در سال ۲۰۲۲ آماده استفاده توسط ۵.۲ میلیون نفر خواهد بود که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش را نشان میدهد.
این زیرساختها همواره در حال بهبود است و مدلهای تعویض باتری نیز در حال پیشرفت است. داده های تکنولوژی، نشان می دهد که تا کنون، بیش از ۱۶۰ هزار شرکت مرتبط با جایگزینی باتری خودروهای برقی در چین وجود دارد، در این میان، بیش از ۶۸ هزار شرکت تازه ثبت شده در سال ۲۰۲۲ وجود داشته است.