تهران - ایرنا -معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: کیفی‌سازی مناظرات دانشجویی باید در دستور کار قرار گیرد و گفت‌وگوهای دانشجویی در کشور دارای هویت شده و نقطه نظرات دانشجویان در این مناظرات، به مسئولان انتقال یابد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، نشست خبری یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران روز شنبه با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی، رضا فرید زاده رییس سازمان دانشجویان، مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ و منوچهر جهانیان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی در سالن شهید صبوری جهاددانشگاهی برگزار شد.

گفتن و شنیدن دو بال مسابقات مناظرات

علیرضا کلانتر مهرجردی در این نشست خبری با اشاره به این‌که در ایام دهه کرامت هستیم که نسبتی در خور و شایسته با این رویداد در حال اجرا یعنی مناظرات ملی دانشجویی دارد، گفت: مقام معظم رهبری تأکید دارند که تلاش کنیم آنچه را در جامعه به آن نیازمندیم، براساس مبانی در دسترس، احصا کنیم.

وی افزود: سؤالی که مطرح است این است که آیا در حوزه مناظرات، مبانی محکم و متقنی داریم یا خیر؟ امام رضا (ع) خود مبدع گفت‌وگوهای بسیار عالی و سازنده بودند و شیوه ایشان در این زمینه می‌تواند به‌عنوان الگوی ما باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: امروز شاهد برگزاری یازدهمین دوره مناظرات دانشجویی در مرحله کشوری هستیم. ‌مسئله‌ای که وجود دارد این است که آیا باید در مناظرات فقط به دنبال گفت‌وگو باشیم یا اینکه به مرحله بلوغ رسیدن مناظرات می‌تواند نوعی تغییر و تحول را در روند اجرای مناظرات ایجاد کند.

مهرجردی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب در محل گفت‌وگوی نمایشگاه حاضر شده و یکی از سؤالاتی که ایشان در این محل مطرح کردند این بود که آیا نسل جدید فقط به دنبال گفتن است یا گوش شنوا نیز دارد؟ ما باید در مسئله مناظرات دانشجویی ضمن ترویج فرهنگ گفت‌وگو در محیط دانشجویی، فضای شنیدن مناسب را نیز ایجاد کنیم.

وی افزود: در بحث مناظرات دانشجویی باید به دنبال این باشیم که فضای خوب شنیدن را هم ترویج دهیم. باید تلاش کنیم در بحث مناظرات دو بال گفتن و شنیدن تقویت شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: رویدادهای فرهنگی جهاد دانشگاهی بعضاً دارای سابقه یک یا دو دهه هستند و از سوی دیگر تحولات فرهنگی جامعه با سرعت بسیار زیاد رخ می‌دهد. بنابراین برای تأثیرگذاری در این حوزه باید برنامه‌های فرهنگی را به خوبی کیفی‌سازی کنیم تا از این قافله عقب نمانیم.

وی تاکید کرد: کیفی‌سازی مناظرات دانشجویی باید در دستور کار قرار گیرد و گفت‌وگوهای دانشجویی در کشور دارای هویت شده و نقطه نظرات دانشجویان که در این مناظرات بیان می‌شود، به مسئولان انتقال یابد.

مهرجردی با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی یکی از نهادهایی بود که وقتی مقام معظم رهبری مسئله کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند به این قضیه ورود کرده و نسبت به اجرای مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی اقدام کرد، گفت: باید در شکل اجرا و محتوای مسابقات مناظرات دانشجویی تغییراتی داشته باشیم و امروز فرصت مناسبی برای این نهاد مهیا است که بتواند در این حوزه گامی به جلو برداشته و با ایجاد تحول در مناظرات به‌سوی توسعه آن حرکت کند؛ زیرا برگزاری این رویداد باید اسباب خاطر دانشجویان را فراهم کند.

یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان در ایستگاه پایانی

رییس سازمان دانشجویان سازمان جهاد دانشگاهی نیز در این نشست به ارایه گزارشی در رابطه با یازدهمین دوره مسابقات مناظره پرداخت و افزود: از هشت تا ۱۰ خرداد ماه مرحله کشور یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور ۱۲ تیم برگزیده از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود.

رضافریدزاده افزود: در مرحله استانی این دوِره ۱۵۴۸ دانشجو از ۲۵ استان و ۶ دانشگاه تهران در قالب ۳۸۷ تیم دانشجویی به رقابت با یکدیگر پرداختند که از بین آن‌ها ۵۸ تیم به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

وی با اشاره به رقابت ۱۲ تیم در مرحله کشوری این دوره از مسابقات بیان کرد: در مرحله منطقه‌ای که در چهار استان ایلام، خراسان، اصفهان و تهران برگزار شد از هر منطقه سه تیم به مرحله کشوری راه یافتند.

فریدزاده با اشاره بیان این‌که استان‌های یزد، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و زنجان بیشترین شرکت‌کنندگان را در این دوره داشتند، افزود: تیم‌های مناظره در قالب تیم‌های چهار نفره دانشجویی شامل دو سخنران و دو محقق در این رقابت‌ها شرکت کردند که این مدل برگرفته از الگوی بومی‌سازی شده مدل جهانی مناظرات است.

وی تصریح کرد: از بین شرکت‌کنندگان ۳۲ درصد آن‌ها خانم و ۶۱ درصد آن‌ها آقا بودند. ۶۴ درصد در رشته علوم انسانی، ۶.۴ درصد در رشته علوم پزشکی، ۲۷.۷ درصد در رشته فنی و علوم پایه و ۱.۹ درصد نیز در رشته هنر شرکت کردند.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی ادامه داد: از بین شرکت‌کنندگان ۸۰.۹ درصد کارشناسی، ۷.۷ درصد کارشناسی ارشد و ۳.۸ درصد دکترا و ۷.۶ درصد کاردانی هستند.

وی بیان کرد: در مرحله منطقه‌ای در خراسان ۱۴ تیم شرکت، تهران ۶ تیم، ایلام ۱۶ تیم و اصفهان ۱۲ تیم شرکت کردند.

فریدزاده با اشاره به این‌که برنامه ویژه امسال گرامیداشت یاد عماد افروغ (جامعه‌شناس و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور) است که عضو شورای علمی و از داوران ادوار قبلی هم بود، گفت: همچنین مراسم افتتاحیه این دوره نیز سال گذشته با سخنرانی ایشان برگزار شد و در نظر داریم امسال در خدمت خانواده وی باشیم.

وی اظهار کرد: مسئولین دولتی و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از مهمانان ویژه این دوره هستند و مراسم اختتامیه نیز با سخنرانی ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات امنای جهاددانشگاهی به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود.

اجرای طرح مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که دبیرخانه مناظرات دانشجویی طرح جدیدی به نام مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی را در دست اجرا دارد که جلسه اول آن نیز برگزار شده است، گفت: تا آخر سال نیز در نظر است تا ۱۰ مناظره دیگر نیز برگزار شود.

وی با بیان اینکه، در ۱۱ دوره این مسابقات ۱۲ هزار مناظره برگزار شده است، تصریح کرد: برنامه مرحله کشوری این دوره به این شکل است که هفتم خرداد پذیرش تیم‌ها آغاز می‌شود و مرحله نهایی نیز ۱۰ خرداد ماه برگزار خواهد شد.

فریدزاده ادامه داد: در این دوره ۶ داور حضور خواهند داشتند که شامل سه عضو هیات علمی و سه عضو دانشجویی (از برگزیدگان دوره قبل) می‌شوند. همچنین در این دوره یک داور نکته‌یاب هم حضور دارد که در مرحله نیمه نهایی و فینال سوالاتی را مطرح می‌کند که باید تیم‌های منتخب به آن‌ها پاسخ دهند. در این دوره سخنران برتر و تیم اخلاق هم در راستای برای فرهنگ‌سازی گفتگو انتخاب خواهد شد. همچنین قرار است مراسم اختتامیه با پیام رییس‌جمهور برگزار شود.

ایجاد بستر برای آموزش مهارت گفت و گو به دانشجویان

رییس دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی نیز در این نشست عنوان کرد: دانشگاه علم و فرهنگ دانشگاهی غیرانتفاعی است که زیر نظر جهاددانشگاهی فعالیت دارد و در حال حاضر۸۲۰۰ دانشجو در ۹۰ کد رشته تحصیلی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

مهدی باصولی افزود: اگر کارکردهای دانشگاه را در ادوار گذشته در نظر بگیریم، نسل اول، نسل انتقال دانش؛ نسل دوم؛ نسل تولید دانش؛ نسل سوم، نسل کارآفرین و مدیریت دانش و نسل چهارم دانشگاه نیز نسل کنشگر است که بتوانند نیازهای جامعه را پاسخ دهند و ارزش آفرین باشند.

وی با بیان این‌که این دانشگاه باید موضوع توسعه ارزش را همواره اولویت قرار دهد گفت: باید بستری ایجاد شود تا دانشجویان در کنار تحصیل مهارت‌های دیگری همچون درست حرف زدن و حرف درست زدن را بیاموزند. سازمان دانشجویان در ۱۱ سال گذشته زمینه‌ای را ایجاد کرده که این مسئله در دانشگاه‌ها پیگیری شود و مناظرات دانشجویی شکل گیرد و بستر گفت‌وگو از سوی جهاددانشگاهی و سازمان دانشجویان ایجاد شده است که یک کار خلاقانه است.

افزایش تعامل بین نسل دانشجو با برگزاری مسابقات مناظره

معاون فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ نیز در سخنانی بیان کرد: یکی از اولویت‌های دانشگاه ایجاد فضای تفاهم و گفت‌وگو و تعامل با دانشجویان و توسعه برنامه‌های فرهنگی است.

منوچهر جهانیان افزود: امروز نیاز است تا انتظار نسل جوان شناسایی و متناسب با آن در حوزه فرهنگی در جهت ارتقای آن برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: امید است با برگزاری یازدهمین دوره مسابقات مناظره شاهد افزایش تعامل و گفت‌وگو بین نسل دانشجو باشیم.

مرحله کشوری مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، با حضور ۱۲ گروه دانشجویی برگزیده مرحله منطقه ای، از دوشنبه ۸ تا چهارشنبه ۱۰ خردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.