تهران-ایرنا- رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا خواستار برقرای هرچه زودتر آتش‌بس در سودان شد و گفت که بحران این کشور راه‌حل نظامی ندارد.

به گزارش ایرنا، «موسی فکی» امروز شنبه ضمن شرکت در نشست شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا از طریق ویدئو کنفرانس، بر لزوم برقراری آتش‌بس در سودان و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه و انتقال قدرت به غیرنظامیان تأکید و اعلام کرد که بحران سودان راه‌حل نظامی ندارد.

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا گفت: طرفین درگیری در سودان باید فورا آتش بس کنند و اجازه اقدامات بشردوستانه و انتقال سیاسی فراگیر به سمت یک دولت دموکراتیک تحت رهبری یک مقام غیرنظامی را بدهند.

امروز همچنین شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بحران سودان راه حل نظامی ندارد و جنگ و درگیری باید فورا و بدون هیچ پیش شرطی متوقف شود.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا همچنین اعلام کرد که تا تاریخ ۹ می(۱۹ اردیبهشت) بیش از ۷۰۰ هزار نفر به دلیل درگیری ها از سودان خارج و پناهنده شدند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد که در نتیجه آن تاکنون دستکم حدود یک‌هزار تن کشته شدند.

درپی این درگیری‌ها همچنین حدود یک میلیون سودانی خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره شدند. همچنین براساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، حدود ۲۵ میلیون سودانی یعنی نیمی از جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.