کرمان - ایرنا - معاون قضایی دادستان کل کشور با بیان اینکه در مورد شناسایی اموال قاچاقچیان و ضربه به بنیان های مالی این باندها باید کار جدی صورت گیرد گفت: هنر یک قاضی و ضابط این است که در پرونده های قاچاق مواد مخدر به ویژه قاچاق های کلان ضربه اساسی به بنیان های مالی قاچاقچیان وارد شود.

به گزارش ایرنا، علی جمادی روز یکشنبه در سومین جلسه کمیته ملی حقوقی و قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر و نشست کمیته حقوقی و قضایی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان همچنین افزود: باید خودروهای توقیفی مربوط به قبل از سال ۱۴۰۰ در پارکینگ‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر براساس تاکیدات ریاست قوه قضاییه تعیین تکلیف شود.

پارکینگ خودروهای قاچاق استان وضع مناسبی ندارد

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه کرمان در زمینه مبارزه با پدیده خانمان سوز مواد مخدر، استانی پیشرو در کشور است تاکید کرد: با توجه به اینکه پارکینگ شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر در استان کرمان وضع مناسبی ندارد و مسقف نیست، باید روند تعیین تکلیف خودروها سرعت یابد.

جمادی افزود: این کار باید در یک فرصت حداکثر سه ماهه و به کارگیری ضابطان و قضات صاحبنظر انجام گیرد.

وی در ادامه بر همسان‌سازی آمار مراجع قضایی و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز تاکید و بیان کرد: کرمان از استان های اولویت‌دار در واگذاری خودروهای توفیقی به منظور اختصاص به امر مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در این جلسه گفت: ایستگاه بازرسی مرصاد (حدفاصل کرمان به جنوب شرق کشور) از گلوگاه های اصلی مبارزه با مواد مخدر در استان کرمان به شمار می رود و تجهیز آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در کنار این گلوگاه، ایجاد گلوگاه های دیگری نیز در استان نیاز داریم.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی اظهارداشت: البته در ایست و بازرسی ها باید به نحوی اقدام شود که نارضایتی مردم رخ ندهد و امید می رود در سفر رییس و اعضای کمیته حقوقی و قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر به استان کرمان این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کرمان در زمره استان های درگیر بحث مبارزه با مواد مخدر است اظهارامیدواری کرد که در سفر رییس و اعضای کمیته حقوقی و قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر به استان اقداماتی در زمینه های تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی با کمک ستاد مرکزی و تامین تجهیزات و وسایل موردنیاز نیروی انتظامی که در صف اول مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، صورت گیرد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان، ساماندهی پارکینگ های نگهداری خودروهای حامل موادمخدر را از تاکیدات رییس قوه قضاییه برشمرد و ادامه داد: بسیاری از این خودروها از نظر قضایی تعیین تکلیف شده اند و در پارکینگ ها مانده اند، رییس قوه قضاییه نیز در سفر اخیر خود به استان در دی ماه سال ۱۴۰۱ بازدیدی از پارکینگ مرکزی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر داشت و و وجود هزاران خودرو در این پارکینگ باعث گلایه مندی شده بود.

وی ادامه داد: در همان زمان تیمی از نیروهای انتظامی و قضایی شکل گرفت، پرونده ها بازنگری و احکام و دستور لازم نیز صادر شد؛ کار ارزیابی و قیمت گذاری خودروها انجام و تلاش شد دستور رییس قوه قضاییه را اجرایی کنیم اما آماده نبودن شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان، مانع فروش این خودروها بود و در این زمینه مکاتباتی با رییس قوه قضاییه داشتیم که موارد به دادستان کل کشور ارجاع یافت.

رییس کل دادگستری کل استان کرمان استان بیان کرد: مشکل این بود که شورای مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده مزایده های فروش خودروهای توقیفی موجود در پارکینگ مرکزی شورای مبارزه با مواد مخدر باید از طریق سامانه های الکترونیکی انجام شود که در استان کرمان زیرساخت های مورد نیاز فراهم نبود.

وی گفت: با توجه به اینکه احتمال دارد سفر رییس قوه قضاییه به استان کرمان در ماه های آینده نیز انجام شود، باید دستور وی درباره ساماندهی پارکینگ مرکزی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به مرحله اجرا برسد.

حمیدی افزود: رییس قوه قضاییه در این زمینه دستور داده اگر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر پای کار نمی آید از ظرفیت های دستگاه قضایی برای صدور دستور فروش خودروها استفاده شود؛ البته این نگاه را نداریم اما اگر کار باقی بماند شاید ناچار به استفاده از سایر ظرفیت های موجود باشیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهارداشت: از مشکلات موجود در استان ها دپو این خودروها در پارکینگ شورای مبارزه با مواد مخدر است که براساس همت نیروهای دستگاه قضایی، فراجا، شورای مبارزه با مواد مخدر و سایر نهادهای مربوطه این خودروها با یک کار جهادی برای یک مرتبه در کوتاه ترین زمان ممکن تعیین تکلیف می شوند و پس از آن نباید اجازه داد که خودروها در پارکینگ ها دپو شوند.

به گزارش ایرنا این جلسه با حضور معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور دیگر مسئولان محلی در سالن دادگستری کل کرمان برگزار شد.