تبریز - ایرنا - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از مسیر ریلی تهران - میانه - تبریز تا ایستگاه خاوران فراهم است، گفت: ایستگاه خاوران تبریز به عنوان ایستگاه نهایی این پروژه نیازمند الزاماتی است و با در نظر گرفتن این الزامات آماده می‌شود.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، روز یکشنبه در حاشیه بازدید معاونان وزیر راه و شهرسازی از مسیر ریلی بستان آباد - خاوران و ساختمان ایستگاه خاوران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با همت مدیران استان، مسوولان راه آهن کشور و معاونت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تلاش می شود این ایستگاه و مسیر ریلی در سفر رییس جمهور به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه ایستگاه نهایی این مسیر ریلی، ایستگاه تبریز است، اظهار کرد: اتصال این مسیر به ایستگاه تبریز چند سال زمان نیاز دارد بنابراین ایستگاه خاوران در زمان کنونی به عنوان ایستگاه نهایی مسیر ریلی تهران - میانه - تبریز مورد استفاده قرار می گیرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: تا بهره برداری کامل این مسیر، باید برخی الزامات ایستگاه نهایی ایجاد شود بنابراین این بازدید برای مشخص شدن الزامات ایستگاه نهایی برای تردد چهار زوج قطار در زمان بهره برداری کامل و یک زوج قطار در زمان کنونی انجام شد.

میرتاج الدینی، ادامه داد: هم اکنون زیرساخت های لازم برای بهره برداری از این مسیر فراهم شده و آماده بهره برداری است و تلاش می شود نواقص بعدی نیز برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه برای افتتاح این پروژه برخی نواقص مانند احداث پارکینگ، مخازن سوخت، سالن تعمیرگاه و تکمیل ایستگاه های بین راهی وجود دارد، یادآور شد: باید با تامین اعتبارات مورد نیاز، این نواقص برطرف شود.

میرتاج الدینی، افزود: گام بعدی برای رسیدن این مسیر به ایستگاه مرکزی تبریز نیاز به فاینانس و اعتبار دارد که تلاش می شود اعتبار مورد نیاز در سفر رییس جمهور اختصاص یابد.

تکمیل پروژه مسیر ریلی تبریز - میانه موجب عملیاتی شدن کریدور شرق و غرب می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: پروژه راه آهن تبریز - میانه از کریدورهای اتحادیه بین المللی راه آهن ها بوده و تکمیل این پروژه موجب عملیاتی شدن کریدور شرق به غرب می شود.

جبارعلی ذاکری، افزود: نواقصی که کارشناسان حوزه های مختلف راه آهن اعم از ناوگان ریلی، زیربنایی و امور مسافر از پروژه مسیر ریلی بستان آباد - خاوران برای بهره برداری اولیه ارایه کردند در قالب اصلاحات کوتاه مدت رفع می شود.

وی اظهار کرد: الزاماتی نیز برای رسیدن به اوج ظرفیت در این پروژه مطرح شد که باید بر اساس زمان بندی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نسبت به انجام آن ها اقدام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به آمادگی اولیه مسیر ریلی و ایستگاه خاوران، این پروژه در آینده نزدیک و در دور دوم سفر رییس جمهور به بهره برداری می رسد.

ذاکری، ادامه داد: به تدریج نکات فنی مدنظر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی برای بهره برداری کامل از این مسیر ریلی برطرف می شود تا در آینده نزدیک برای ارایه خدمات به مردم منطقه با ظرفیت اسمی کامل به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه بهره برداری از این مسیر کمک می کند تا زمان سیر قطارها در مسیر تبریز - تهران حدود چهار ساعت کاهش یابد، یادآور شد: با توجه به ضرورت اتصال این مسیر به شبکه اصلی از طریق ایستگاه قدیم تبریز، این موضوع نیز در دور دوم سفر رییس جمهور مطرح می شود تا پس از تصویب از طریق فاینانس اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن تامین شود.

به گزارش ایرنا، فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ( میانه - بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر از میانه سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر گالری است.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده است، این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.

این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت ۴.۵ ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.

سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که یک هزار میلیارد تومان از این رقم در دولت سیزدهم بوده است.