فرهاد تیمورزاده در بررسی سیوچهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب، با بیان اینکه این انتشارات در بخش مجازی با کاهش ۳۰ درصدی و در بخش حضوری با کاهش ۲۶ درصدی در تعداد کتابهای فروش رفته مواجه بوده است، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: این در حالی است که در بخش مجازی افزایش ۴۰ درصدی و در بخش حضوری افزایش ۳۳ درصدی فروش ریالی کتاب را ثبت کردیم. البته باید توجه داشت این آمار مربوط به یک ناشر است و تحت تاثیر عوامل مختلف درون سازمانی نظیر حجم فعالیت ناشر، اقبال مخاطب، بهای کتاب و تصمیمات برون سازمانی نظیر سیاستهای وزارت فرهنگ قرار میگیرد.
مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده ادامه داد: در دو دهه هفتاد و هشتاد و سالهای آغازین دهه نود عرضه هرگونه پوستر در نمایشگاه کتاب ممنوع و انجام آن نوعی تخلف محسوب میشد! اما توانستیم با استدلالهای علمی نظر سیاستگذاران نمایشگاه را نسبت به جایگاه آموزشی پوسترهای علمی- آموزشی تغییر داده و در ۶ دوره اخیر عرضه آنها در آییننامه نمایشگاه کتاب گنجانده شد و در بخش حضوری نمایشگاه در دسترس علاقمندان و مخاطبان قرار گرفت.
وی افزود: گرچه این امکان هنوز در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ایجاد نشده است و به نظر میرسد لازم است موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و کتابخانه ملی سازوکاری برای ثبت این پوسترها انجام دهند.
مدیر انتشارات تیمورزاده بیان کرد: حدود ۱۴۵ عنوان پوستر و ۲۵ عنوان کارت پوستر در حوزههای مختلف علوم پزشکی با تکیه بر آناتومی، فیزیولوژی و بیماریهای مختلف با دو نوشتار ساده و تخصصی به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر شد. اینکه پوسترهای قطع بزرگ (دیواری) در این دوره نمایشگاه نسبت به سال گذشته با حدود ۲۷۰ درصد افزایش فروش مواجه بوده (صرفنظر از مکان بهتر جانمایی غرفه امسال انتشارات) میتوان به اقبال و نیاز مخاطبان خاص و علاقمندان متون علمی و تصویری نسبت داد. آنچه که موجب شده مجموع فروش محصولات انتشارات تیمورزاده (کتاب + پوستر) در نمایشگاه حضوری امسال چهار درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان دهد.
کاهش تعداد و افزایش ریالی فروش در نمایشگاه کتاب
تیمورزاده با بیان اینکه فروش پوستر در این دوره نمایشگاه، تاثیر مهمی در شاخص تعدادی فروش این انتشارات داشت، افزود: اگر فروش کتاب و پوستر را در نمایشگاه در نظر بگیریم، با افزایش چهار درصدی تعداد محصولات فروش رفته در غرفه تیمورزاده مواجه بودیم.
عملا بخشی از نقدینگی و یارانه ناشران در نمایشگاه کتاب به کتابفروشان تعلق گرفت
او ادامه داد: در این دوره نمایشگاه کتاب نمایندگی دو ناشر را هم در غرفه داشتیم. اگر بخواهیم کتابهای آن نمایندگیها را به مجموع فروش محصولات انتشارات اضافه کنیم، با افزایش ۱۸ درصدی در تعداد مواجه میشویم. یعنی بدون پوستر کاهش ۲۶ درصدی کتابهای انتشارات تیمورزاده، با احتساب پوستر افزایش چهار درصدی تعداد محصولات انتشارات تیمورزاده در سیو چهارمین دوره نمایشگاه کتاب ثبت شد.
به گفته او، کتابهای انتشارات تیمورزاده با وجود کاهش ۲۶ درصدی در تعداد کتابهای فروش رفته، با افزایش ۳۳ درصدی حجم ریالی مواجه بود که اگر فروش کتابهای دو نمایندگی در غرفه تیمورزاده نیز در نظر گرفته شود، افزایش ۷۷ درصدی ریالی نسبت به سال گذشته اتفاق افتاد.
او درباره فروش ریالی در سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بیان کرد: مبلغ فروش ریالی پوسترهای بزرگ و کوچکِ علمی و آموزشی افزایش سه برابری نسبت به دوره قبل را نشان میدهد.
مخاطبان با نیازهای متفاوت وارد نمایشگاه کتاب میشوند
تیمورزاده با بیان اینکه مخاطبان با نیازهای متفاوت وارد نمایشگاه کتاب میشوند، ادامه داد: در مواردی پوسترهای علمی و آموزشی در کنار کتاب نیاز علمی آنها محسوب میشود. چنین رویکردی ضرورت تدوین آییننامهای برای صدور مجوز و اعلام وصول پوستر و کارتپوستر را نشان میدهد تا بتوان پوسترها را در سیستم مجازی هم به فروش رساند.
تیمورزاده ادامه داد: اگر کتاب دو نمایندگی را هم در نظر بگیریم، تعداد کتابهای فروش رفته در غرفه تیمورزاده ۶ درصد کاهش خواهد داشت اما به این دلیل که در دوره قبل نمایندگی ناشر دیگری را بر عهده نداشتیم و فقط کتابهای انتشارات تیمورزاده را ارائه میدادیم این مقایسه باید مشابه با سال گذشته انجام شود.