تهران - ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئولیت بازار ارز را عهده دار است، گفت: نرخ ارز باید شناور مدیریت شده باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی تلویزیونی با تشریح عملکرد مجلس یازدهم در ۳ سال گذشته اظهار داشت: مجلس یازدهم در حوزه قانونگذاری ب اولویت بندی مسایل کشور کار خود کار خود را به درستی انجام داد.

وی افزود: باید تلاش بیشتری انجام دهیم زیرا هنوز برخی طرح‌ها و لوایح باقی مانده است.

رئیس مجلس اظهار داشت: موضوعاتی چون خودرو، گرانی کالاهای اساسی و اجاره بهای مسکن، ارز و همچنین سلامت از مهمترین دغدغه های مردم محسوب می شوند در درجه بعدی نیز رشد اقتصادی تورم و اشتغال از مقوله های دارای اهمیت هستند.

وی یکی از اقدامات مجلس را اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و افزود: در حوزه ارز طبق قانون مسئولیت حوزه با بانک مرکزی است و آن بانک‌ مسئولیت کامل بخش ارزی حتی درآمدها و توزیع آن و سبد ارزی و همچنین مسائل تحریم بانکی را بر عهده دارد.

قالیباف درباره نرخ ارز گفت: در قانون سیاست ارزی شناور مدیریت شده ذکر شده است و نرخ ثابت ندارد ما در مجلس مدت ها روی آن بحث کردیم سیاست برنامه ششم و نیز قوانین بودجه سنواتی نیز همین موضوع شناور مدیریت شده را تاکید کرده است و باید قانون را عمل کنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: مجلس ارز ترجیحی را حذف کرده ولی در کنار آن کالابرگ الکترونیکی را هم آورده است و قرار است کالاهای اساسی با قیمتهای شهریور ۱۴۰۰ در کالابرگ الکترونیکی لحاظ شود.

قالیباف افزود این در حالیست که مجریان می‌خواهند کالابرگ الکترونیکی را با یارانه نقدی جبران کنند که کفاف آن را نمی دهد.

به گفته قالیباف، مجلس اختیارات کامل را به بانک مرکزی داده است و حتی اختیارات بیشتری می خواست که در جلسه شورای هماهنگی سران قوا این اختیارات به بانک مرکزی داده شد.

قالیباف با بیان این که سه گام برای بخش های تولید، اجاره و نیز ابزارهای کنترلی بازار برداشته شد، افزود: در بخش قانون جهش تولید مسکن بر برابری عرضه و تقاضا و اینکه دولت تسهل گر باشد نه سازنده، تاکید شد.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: بزرگترین دارایی دولت زمین است که ۴۵ تا ۶۰ درصد هزینه ساخت مسکن را زمین تشکیل می دهد و دولت می تواند زمین را تامین کند.

وی به موضوع ابزارهای کنترل بازار مسکن اشاره کرد و قانون مالیات بر خانه‌های خالی و طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را در این استا دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع خودرو به تصویب قانون واردات خودرو اشاره کرد که در آن بر رقابتی بودن بازار ااکید شده است.

وی افزود: دولت نیز لایحه واردات خودروی دست دوم را به مجلس ارسال کرده است و البته نیاز به قانون خاص نداشت و دولت می‌توانست در آیین نامه واردات خودرو بخش مربوط به واردات خودروی دست دوم را نیز بگنجاند.

قالیباف به اقدامات مجلس یازدهم در بخش سلامت اشاره کرد و متذکر شد در بخش واردات داروهای خاص همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای داروهایی که حیاتی است اعمال می شود و تا سقف سه و نیم میلیارد یورو واردات دارو مجاز شده است.

قالیباف ادامه داد: وقتی دولت سیزدهم سر کار آمد روزانه ۷۳۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دادند که بعد از ۴ ماه تعداد متوفیان کرونا تک رقمی شد و این از شاهکارهای دولت بود.

وی افزود: همچنین تا پیش از دولت سیزدهم ۶ میلیون نفر بیمه نبودند اما در سال ۱۴۰۱ پس از ابلاغ قانون بیمه سلامت در فروردین همان سال، دولت طی ۱۰۰ روز توانست ۵ میلیون و ۹۰ هزار نفر از این ۶ میلیون نفر را بیمه کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد نقشه راه مجلس یازدهم را که در تابستان ۱۳۹۹ در نخستین سال فعالیت مجلس یازدهم تشریح شد را عملیاتی کرده ایم تاکید کرد سال گذشته که سال دانش بنیان و تولید نامگذاری شده بود قانون جامع تولید دانش بنیان تصویب و ابلاغ شد.

وی با اشاره به بیکاری ۴۰درصدی فارغ التحصیلان یادآورشد نرخ بیکاری کشور ۱۲ درصد است اما ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی ما بیکار هستند؛ قانون تولید دانش بنیان می تواند به راه اندازی کسب و کار این فارغ التحصیلان کمک کرده و در جلوگیری از مهاجرت نخبگان موثر باشد.

وی به اصلاح مالیات ها اشاره کرد و بیان داشت: مالیات‌ها سامانه محور شد و مصوبه مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را داشتیم که در بخش های مسکن، ارز، خودرو و سکه با اعمال مالیات های مضاعف اقدام به کنترل بازار می کند.

به گفته قالیباف، این قانون مشمول عده محدودی شده و افرادی را در بر می گیرد که در زمانی کوتاه ده‌ها خودرو یا مسکن خرید و فروش می‌کنند.

وی اعمال نرخ سر مالیاتی برای حدود سه و نیم میلیون نفر از مودیانی که مشاغل خرد دارند را مشمول مالیات را در راستای عدالت محوری مالیات ها عنوان کرد.

رئیس قوه مقننه به حذف امضاهای طلایی برای اخذ مجوزهای کسب و کار با تصویب قانونی در خصوص ساماندهی مجوزها اشاره کرد و یادآور شد: مشاغل یا ثبت محور هستند یا تایید محور؛ اگر متقاضی برای مشاغل ثبت محور ظرف ۷۲ ساعت پاسخی دریافت نکند مجوز آن خود به خود صادر شده است همچنین برای مشاغل تایید محور هم اگر ظرف ۳ ماه پاسخی دریافت نکند به معنی جواب مثبت به تقاضای دریافت مجوز کسب و کار است.

قالیباف یکی دیگر از اقدامات مجلس یازدهم را اصلاح قانون بانک مرکزی دانست و تصریح کرد ۲۰ سال است که این قانون در مجلس بود ولی به تصویب نمی رسید.

وی با اشاره به اصلاح قانون سربازی گفت: حقوق سربازها تا پیش از مجلس یازدهم ۲۵۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر سربازی که متاهل باشد و در مناطق عملیاتی خدمت کند ماهانه ۹ میلیون تومان مانند سایر کارمندان حقوق دریافت می کند.

قالیباف درباره بخش اشتغال تصریح کرد: در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تا کنون بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به تصویب رسیده است.

وی افزود؛ امسال مقرر شد برای کاهش بروکراسی اداری دریافت تسهیلات اشتغال، در خزانه داری کل برای هر استان حساب ویژه ای افتتاح شده و اقساط برگشتی تسهیلات قبلی به این حساب ها واریز می شود، مجدداً این مبالغ به چرخه پرداخت تسهیلات اشتغال همان استان برگردد.

رئیس قوه مقننه درباره برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم باید متفاوت از ۶ برنامه قبلی باشد لایحه مربوطه ظرف یکی دو هفته آینده به مجلس می آید شخص رئیس‌جمهور نیز به موضوع تحول در برنامه هفتم معتقد است.

وی افزود در این برنامه مباحثی چون رشد اقتصادی، مهار تورم و رشد نقدینگی و نیز مسائل ارزی از درجه اهمیت بالایی برخوردارند؛ همچنین بحران هایی مانند آب یا صندوق های بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه لحاظ شده اند؛ موضوعات بانکی و اصلاح ساختار بودجه را نیز پی خواهیم گرفت.