تهران - ایرنا - استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: در کشوری که نظام صلاحیت حرفه‌ای تعریف نشده باشد، مدرک‌گرایی رواج می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، کوروش پرند روز دوشنبه در پنل تخصصی الگوها و تجارب سایر کشورها در حوزه مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای به ارائه آماری از بازار کار ایران پرداخت و افزود: تعداد بیکاران در سال ۱۳۹۹ حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده است‌.

وی ادامه داد: جمعیت غیرفعال افراد ۱۵ سال به بالا که اصلا دنبال کار نیستند نیز بیش از ۳۶ میلیون نفر و جمعیت شاغل ۶۲ میلیون نفر بوده است. یعنی حدود بیش از ۵۰ درصد جمعیت در سن کار، جمعیت غیرفعال هستند که نشان دهنده نرخ پایین مشارکت در بازار کار ایران است.

پرند با اشاره به تغییرات جزئی همه گیری کرونا بر بازار کار توضیح داد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۹ حدود ۱ میلیون نفر دانش آموخته بیکار داریم که ۴۰ درصد دانش اموخته ها را تشکیل می دهند.

استاد ریاضی دانشگاه شهید بهشتی به جمعیت افرادی اشاره کرد که بدون دانش، مهارت و بیکار هستند(NEET) و تاکید کرد: این افراد در فاصله سنی ۱۵ تا ۲۹ سال معمولا در زمان اغتشاش ها در جامعه فعال می شوند و آمارها نشان می دهد تعداد این افراد در برخی استان های مرزی بیشتر است و همین استان ها در زمان اغتشاش ها با درگیری های بیشتری روبرو می شوند.

وی به تهدیدهای بازار کار ایران اشاره کرد و گفت: یکی از تهدیدها مهاجرت افراد تحصیل کرده و نخبه ها به خارج از کشور به دلیل نداشتن شغل است، این افراد چون فضای کاری ندارند از کشور خارج می شوند.

پرند اشتغال ناقص را در کشور ۲۲ هزار نفر برشمرد و گفت: بیکاری دانش آموخته ها به خصوص مقاطع ارشد و دکتری مشکل اصلی ماست.

صلاحیت حرفه‌ای چیست؟
وی صلاحیت حرفه ای را راهکاری برای حل مشکل بیکاری دانست و افزود: در کشوری که صلاحیت حرفه ای به خوبی تدوین و اجرا نشده، پدیده مدرک گرایی رایج است. فرد برای پیشرفت در سیستم اداری درس می خواند تا به بالاترین برسد. صلاحیت حرفه ای در کشور درست اجرا نشده و ساختار سازمانی آن شکل نگرفته است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی صلاحیت حرفه ای را تعریف کرد و افزود: صلاحیت حرفه ای مجموعه ای از گواهینامه ها، مدارک، اخلاق حرفه ای، تجربه کاری و آمادگی جسمانی است که فرد را بر اساس ان در چند سطح دسته بندی می کند.

وی گفت: در بسیاری کشورها افراد بر اساس سطح صلاحیت حرفه ای خود حقوق می گیرند و این امر وضعیت شغلی آنها را تعیین می کند.وی افزود: صلاحیت حرفه ای در کشور درست اجرا نشده و ساختار سازمانی آن شکل نگرفته است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در تعریف صلاحیت حرفه ای افزود: صلاحیت حرفه ای مجموعه ای از گواهینامه ها، مدارک، اخلاق حرفه ای، تجربه کاری و آمادگی جسمانی است که فرد را بر اساس ان در چند سطح دسته بندی می کند.

وی گفت: در بسیاری کشورها افراد بر اساس این سطح صلاحیت حرفه ای خود حقوق می گیرند و این امر وضعیت شغلی آنها را تعیین می کند.

اولین همایش یک روزه ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای امروز(دوشنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه های مختلف در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.