یزد - ایرنا- رییس اداره صمت میبد یزد گفت: این شهرستان از لحاظ نرخ و مصرف میوه ، الگوی مناسبی برای سایر نقاط استان و حتی کشور است.

"حجت‌الله خلیلی" روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قیمتِ انواع میوه در شهرستانِ میبد به طورِ نسبی ارزانتر از سایر نقاط استان است.

وی اظهار داشت: چند سالی است که ارزانیِ میوه در شهرستان میبد به الگویی برای دیگر مناطقِ استان تبدیل شده است و مسئولین و تصمیم گیرانِ اقتصادیِ استان،بارها به این موضوع اشاره نموده اند و حتی از مدتی قبل بعضی از مسئولان شهرستانهای استانِ یزد از واحدهایِ صنفی در میبد بازدید نموده و سعی نموده اند این سبکِ فروش را در حوزه کاری و اقتصادیِ خود به کار گیرند.

وی یادآور شد: عواملِ مختلفِ فصلی، مکانی، بارشهای سالانه، روشهای به روز شده و کم آبخواه در کشاورزی، وجودِ میادین میوه وتره بار، کاهشِ دلال بازی و واسطه گری در این حوزه، رعایت دستورالعمل‌های صنفی، نظارتهای نوبه‌ای و مهمتر از همه انصافِ فروشنده و سایرِ عوامل بر هدفِ نهایی که همان خریدِ مصرف کننده است، تاثیرگذار می باشد، گرچه نباید عواملِ زحمتکش در این حوزه مانند کشاورزان را نیز به بوته فراموشی سپرد.

وی ادامه داد: مصرف میوه نیز در میبد، روزانه حدود ۱۰۰ تن در زمستان و به همین مقدار در تابستان برآورد می شود که در رتبه مصرفِ میوه در استانِ یزد جایگاهِ دوم بعد از مرکز استان( با احتساب پنج برابری جمعیت یزد نسبت به میبد) برای این شهرستان قطعی است.

این مسوول اظهار داشت: نرخ میوه، صیفی‌جات و تره‌بار نسبت به افزایشِ کالاها و عواملِ مختلفِ گرانی و تورم در تمامیِ حوزه ها، رشدِ کمتری داشته است و حتی در بعضی از میوه ها قیمتها مانند سال گذشته است.

به گفته وی در این میان میتوان به گوجه، سیب زمینی، پیاز و تعدادی دیگر از اقلام ضروری در این مجموعه اشاره کرد و یا بعضی از میوه ها که جزو میوه های فصلیِ گران، محسوب میشود کاهش قیمت داشته است که نمونه بارزِ آن زردآلو است که یکی از دلایل آن افزایشِ نزولاتِ آسمانی در سال ۱۴۰۱ و پربار بودنِ این میوه در جای جایِ کشور و حتی در مناطقِ کشتِ این محصول در استانِ یزد می باشد.

خلیلی ادامه داد: سود سازمانِ حمایتِ مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر در اقلامِ میوه،صیفی جات،تره بار،مرکبات و سایر، ۳۵ درصد می باشد که بررسی های میدانی نشان میدهد بعضی از واحدهایِ ارزان فروش در شهرستان به سودِ ۵ تا ۱۰ درصد نیز بسنده می کنند و این در حالیست که نرخ میوه در مراکز فروش ۳۵ درصد بیشتر از میدان تره بار است.

وی افزود: واحدهای ارزان فروش در هنگامِ خرید و دریافتِ بار از میدان با توجه به شرایطِ زمانی و به گفته خودشان (سرِ بار یا تهِ بار و سایرِ عوامل...) میوه را ارزانتر خرید می کنند.

رییس صمت میبد یادآور شد: همچنین وجود هفت واحد ارزان فروشِ میوه در نقاطِ مختلف شهرستان با وجودِ رقابت که از یک واحد به هفت واحد افزایش یافته و هنوز افزایشِ این قابلیت امکانپذیر است و به دلیلِ خریدِ بالایِ شهروندان و تعدادِ مشتریانِ زیاد که عمدتا طبقاتِ متوسط به پایین می باشند جبرانِ عدمِ سودِ واقعی برای واحدِ ارزانفروش به راحتی امکانپذیر است.

به گفته وی تخلف در این حوزه در میبد به طور نسبی، کاهشی است و با وجودِ این که سقفِ سود ۳۵ درصد است اما واحدهای صنفیِ این مجموعه به جز در نظر گرفتن درجه بندی میوه، از سقف سود عبور نکرده و حتی در رقابتی تنگاتنگ برخی از آنها ۱۵ تا ۳۰ درصد را ملاک عمل خود قرار می دهند که هیچ کدام نیز مرتکبِ تخلف نشده اند،اما به این طریق مشتری جذب می کنند .

این مسوول ادامه داد: با توجه به اعلانِ روزانه قیمتها از جانب اتحادیه میوه وتره بارِ استانی ، آگاهی های مردم در این زمینه (به دلیلِ احصاء اطلاعات از طریق فضای مجازی) ارتقاء یافته و در کنارِ این موضوع با وجود و حضور ارزان فروشی‌ها ،انتخاب آسانتری پیشِ روی مصرف کننده قرار خواهد گرفت.

میبد با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ۵۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.