مشهد-ایرنا-معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: مسیر درستی که با نکوداشت فرهیختگان دانشگاهی آغاز شده است باید ادامه یابد و اینان به‌عنوان الگوهایی شایسته به جامعه معرفی شوند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد ، عباس ابراهیمی در مراسم نکوداشت دکتر سیّد علی مرتضوی استاد برجسته علوم و صنایع غذایی این دانشگاه که عصر روز گذشته در تالار ابونصری هروی دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه فردوسی برگزار شد با اشاره به اهمیت تجلیل از نخبگان و بزرگان افزود: باید استعدادهای برتر و نخبگان، شناسایی و به جامعه معرفی شوند.

وی ادامه داد: هر شخصی ممکن است در زمینه‌ای متخصص و ممتاز باشد اما کمتر کسی است که ذوفنون باشد و دکتر سید علی مرتضوی از افراد استعدادشناس و دارای تبحر در تخصص خود هستند.

دکتر سید علی مرتضوی در سال ۱۳۱۶ در شهر ری به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۷ به دانشگاه هوهنهایم اشتوتگارت برای تحصیل در رشتۀ صنایع کشاورزی وارد شد. در سال ۱۳۵۴ او در دانشکدۀ داروسازی و تغذیه دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس شد و در سال ۱۳۸۶ از این دانشگاه بازنشسته شد.

تجربه حضور در صنایع غذایی کشور ، باعث شد تا بسیاری از مشکلات صنایع با توجه به دانش او مرتفع شود و تلاش های علمی او باعث شد تا در سال گذشته در زمرۀ یک درصد دانشمندان پراستناد برتر جهان قرار گیرد.

در ادامه این مراسم رییس دانشگاه فردوسی مشهد به بیان اهمیت وجود و حضور استادان بزرگی چون دکتر مرتضوی پرداخت و گفت: وسعت و توسعه‌ای که افرادی چون دکتر مرتضوی در فضای علمی ایجاد کرده‌اند بسیار قابل تجلیل است.

دکتر احد ضابط افزود: امیدوار هستیم که بزرگداشت و معرفی این افراد به عنوان الگو برای نسل جوان ، منجر به این شود تا افراد شایسته ای برای آینده‌ این مرز و بوم تربیت شوند.

استاد دانشگاه صنعتی شریف هم به ذکر ویژگی‌ها و خاطراتی از دکتر مرتضوی پرداخت و گفت: همت و کوشش ایشان در بهبود و ارتقای صنعت غذا مثال‌زدنی است.

دکتر منوچهر وثوقی افزود: دانشجوپروری، تربیت نیروی انسانی متعهد، دید مثبت و روحیۀ تلاشگری از ویژگی‌هایی است که سبب شده دکتر مرتضوی الگوی بسیاری از استادان و دانشجویان جامعۀ علوم و صنایع غذایی کشور قرار گیرند و نتیجهٔ این کوشش‌ها، درخشش گروه صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.

یک استاد پیشکسوت دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد نیز به بیان سجایای اخلاقی دکتر مرتضوی پرداخت و اظهار کرد: او همیشه مورد احترام اهل دانش و پژوهش بوده و هست.

دکتر فخری شهیدی افزود: دلسوزی و کوشش او در تعلیم و انتقال معلومات و نشان دادن راه و روش تحقیق به دانشجویان، ستودنی است.

رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد نیز پس از معرفی ویژه‌نامۀ دکتر مرتضوی به ویژگی‌های اخلاقی و علمی دکتر مرتضوی پرداخت و از نظم و نوع‌دوستی و طبع بلند دکتر مرتضوی یاد کرد و گفت: ایشان فراتر از نقش‌های رایج و رسمی تعریف‌شدۀ اداری، یکی از ریشه‌های استوار دانشگاه فردوسی مشهد است که نه تنها در دانشگاه که در کل کشور تأثیری شگرف در تثبیت و توسعهٔ رشتهٔ علوم و صنایع غذایی داشته و در پرورش دانش‌آموختگان خلاق و نوآور نقش بی‌بدیلی ایفا کرده است.

دکتر سلمان ساکت، تکریم و احترام به دانشجو را یکی از ویژگی‌های بارز ایشان دانست و افزود: وی به دانشجویانشان بیش از آنچه معمول و مرسوم است احترام می‌گذارد و فرقی نمی‌کند دانشجو چه سن و سالی داشته باشد و در چه مقطعی درس می‌خواند، او در سلام کردن تقدم می‌جوید و تا حد توان راهنمایی‌اش می‌کند، از این رو دانشجویان دوستش دارند و به نیکی و بزرگ‌منشی او اذعان دارند.

وی ادامه داد: دکتر مرتضوی با جایگاه علمی والایی که دارند در نهایت فروتنی و تواضع با دیگران برخورد می‌کنند و در ارتقای علمی و شغلی دانشجویانش از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند.