تهران- ایرنا- مدیرعامل راه آهن با اشاره به امضای موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر بین شرکت راه آهن و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت : بخش خصوصی از این به بعد با سرمایه گذاری در بخش حمل و نقلی ریلی معادل صرفه جویی مصرف سوخت، یارانه دریافت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «میعاد صالحی» امروز در مراسم امضای توافقنامه با هدف توسعه حمل و نقل باری و مسافری با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، اظهار داشت: این موافقتنامه که با تلاش بیش از یک سال وزارت راه و شهرسازی و نفت امروز به امضا رسید، به رشد و جهش سفارش‌گذاری در تولید ناوگان اعم از مسافری و باری منجر خواهد شد و سرآغاز جهش و توسعه حمل ریلی است.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ در ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه در بند «الف» مصوب شد که یک درصد درآمد دولت از محل فروش نفت به حوزه ریلی اختصاص یابد. در دولت گذشته در پنج سال برنامه توسعه باید ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این محل اختصاص می‌یافت که ریالی اختصاص نیافت که موجب عقب‌ماندگی صنعت ریلی شد.

صالحی ادامه داد: ماده ۱۲ برنامه ششم نیز به‌صراحت بیان می‌کند که برای بهینه سازی سوخت باید حمل و نقل ریلی گسترش یابد، اما اولویت در سال‌هایی گذشته به جاده داده شد و نتیجه هم آن شد که سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها فوتی داریم. دولت سیزدهم درصدد است قوانین ریلی در اسناد بالادستی را محقق کند.

به گفته وی، این موافقتنامه سال‌ها بر زمین مانده بود و با انعقاد آن میزان قابل توجهی صرفه جویی سوخت در دو حوزه بار و مسافر صورت می‌گیرد که از محل صرفه جویی یارانه قابل توجهی به سرمایه‌گذار باز خواهد گشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: یکی از مهم‌ترین کریدورهای ریلی ترانزیتی ما مسیر سرخس - بندرعباس است که ۱۶۱۰ کیلومتر طول دارد. در این مسیر برای کالاهای مختلف ۴۰ تا ۵۰ دلار به ازای هر تن بار درآمد برای کشور در حوزه ریلی داریم. ۷ لیتر گازوئیل برای هر تن بار از سرخس تا بندرعباس هزینه می‌شود. در حوزه جاده‌ای اگر همین بار با همین میزان مسیر جابه‌جا شود ۴۰ دلار هزینه دارد، اما معادل ۶۰ دلار یارانه دریافت می‌کند؛ یعنی به ازای هر تن ۲۰ دلار زیان وارد کشور می‌شود.

صالحی درباره بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای این توافقنامه، تصریح کرد: سقف پیش‌بینی شده در موافقتنامه طبق مصوبه شورای اقتصاد ۷.۵ میلیارد دلار است و هر نوع سرمایه‌گذاری در بخش ریلی از خرید و بهسازی واگن مسافری تا ساخت و بهسازی خطوط ریلی از محل این بودجه یارانه صرفه‌جویی سوخت، دریافت خواهد کرد.

معاون وزیر راه درباره نحوه محاسبه یارانه سرمایه‌گذاران نیز افزود: بازپرداخت یارانه سرمایه‌گذاران در صورت همکاری سازمان برنامه و بودجه در دوره‌های ۳ ماهه بازگشت داده خواهد شد که بابت هر تن کیلومتر ۲۰ سی‌سی و هر نفر کیلومتر ۳۵ سی‌سی در نظر گرفته خواهد شد.

وی درباره اثرات اجرای این موافقتنامه بیان کرد: در حال حاضر ۳۱ هزار دستگاه واگن باری فعال و ۱۲۰۰ دستگاه واگن مسافری فعال و ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی داریم. در صورت اجرای این موافقتنامه، در سه سال آینده با این ۷.۵ میلیارد دلار اگر سرمایه‌گذاران را در حوزه توسعه ناوگان جذب کرده باششیم می‌توانیم ۱۰۰ هزار دستگاه واگن باری لبه‌بلند یا ۱۲ هزار دستگاه واگن مسافری یا ۷۵۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بسازیم که انقلابی در حوزه حمل و نقل ریلی رخ خواهد داد.

«حسین آبنیکی» مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت امروز در این مراسم اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل اولویت دولت توسعه ریلی است که هم حمل و نقلی پاک ایمن و باصرفه است و دولت در صدد جذب سرمایه گذاری در این بخش است.

وی با اشاره به امضای موافقتنامه امروز که ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است، گفت: کل سرمایه‌گذاری که ما بازپرداخت خواهیم کرد ۷.۵ میلیارد دلار است. سرمایه‌گذاران ذیل این موافقتنامه تا سال ۱۴۰۵ فرصت سرمایه‌گذاری دارند، اما بازپرداخت‌ها تا ۱۴۱۰ ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: بر اساس محاسبات کارشناسی به ازای هر تن کیلومتر ۳۵ سی‌سی نفت گاز در حوزه بار و به ازای هر نفر کیلومتر ۲۰ سی‌سی نفت گاز در حوزه مسافر صرفه‌جویی خواهد شد که با اجرای این موافقتنامه جمعاً ۱۱ میلیارد لیتر صرفه‌جویی نفت گاز خواهیم داشت و ۲۸ میلیون لیتر کاهش تولید معادل کربن داریم.

آبنیکی گفت: سرمایه‌گذاران ریلی که اقدام آنها منتج به صرفه‌جویی شود به ازای هر تن کیلومتر و نفر کیلومتر بخشی از سود صرفه‌جویی شده را در قالب یارانه دریافت خواهند کرد.