به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «علیاکبر صفایی» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: تا کنون ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی جذب شده است و بیش از همین میزان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بنادر کشور در دست اجرا داریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است، عنوان کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در کنار سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی می تواند شرایط خوبی را برای بنادر رقم بزند و باید بدانیم که تا کنون ۱۸۰ هزار میلیارد ریال پروژه سرمایه گذاری افتتاح شده که خوشبختانه اشتغالزایی مطلوبی را به همراه داشته و بخشی از آن مربوط به سرمایهگذاری بخش خصوصی و بخشی مربوط به سرمایهگذاری سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.
وی با اشاره به اینکه همچنین ۴۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه های دریایی تعریف شده در حوزه زیربنای اقتصاد دریا تعریف کردهایم که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در حال سرمایه گذاری است، گفت: امیدوار هستیم بر اساس پروژههای تعریف شده و رایزنیهای صورت گرفته با بخش خصوصی کار را پیش ببریم.
معاون وزیر راه افزود: پروژه های مذاکره ای صورت گرفته با بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است و امیدوار هستیم با تحقق فعالیتهای سرمایه گذاری، شاهد رونق اقتصادی در کشور، بهبود وضعیت اشتغالزایی و بهبود وضعیت معیشت مردم باشیم.
حفظ محیط زیست دریایی و توسعه گردشگری دریایی
صفایی با اشاره به اینکه هر گونه توسعه دریایی باید با رعایت و حفظ محیط زیست دریایی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات راهبری سازمان بنادر و دریانوردی توسعه گردشگری دریایی است و اعتقاد داریم در این حوزه با فرهنگ اسلامی می توانیم شاهد اشتغالزایی و رونق مسافری و گردشگری دریایی باشیم.
ایجاد زون گردشگری دریایی در بندرعباس
وی افزود: قطب گردشگری دریایی کشور در استان هرمزگان بین بندر عباس، بندر لنگه، بندر آفتاب و بندر چارک است که به جزایر کیش، قشم و هرمز وصل می شود و باور کردنی نیست که سالانه در کشور ۲۷ میلیون نفر سفر دریایی صورت می پذیرد و هم اکنون با همکاری وزیر راه و وزیر گردشگری در حال ایجاد زون گردشگری در بندر عباس هستیم.
وی افزود: علاوه بر این یکی دیگر از سیاستهایی که در دولت سیزدهم پیگیری کرده ایم توسعه بنادر کوچک بود چرا که این بنادر میتوانند اقتصاد یک شهر یا استان را تحت تاثیر قرار دهند و سازمان بنادر و دریانوردی در این راستا، بندر خمیر را بهره برداری کرد.
صفایی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حال ایجاد بستر در بنادر شمالی و جنوبی کشور است، عنوان کرد: بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی نیز در حال پیشبرد فعالیت ها هستند، بخش های داخلی و خارجی خصوصی نیز در حال وارد شدن هستند و باید بدانیم در جریان های ترانزیتی، مقوله زمان و قیمت حرف اول را می زند و تمام تلاش ما بر این است که قیمت تمام شده عبور کالا از کشور را نسبت به مسیر سنتی که از آسیا به دریای سرخ، مدیترانه، دریای سیاه و دریای بالتیک عبور می کند، کاهش دهیم.
عبور ۵۰ میلیون تن کالا بین روسیه و هند از مسیر سنتی دریایی
وی با اشاره به اینکه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن کالا بین روسیه و هند از مسیر سنتی دریایی انتقال می یابد، گفت: اگر بتوانیم بخشی از این میزان کالا را از مسیر جدید ایجاد شده، عبور دهیم اقدام شایسته ای صورت گرفته است و خوشبختانه با تلاش بخش خصوصی و بخش دولتی به سهولت قابل جذب خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد تکمیل کریدور شمال-جنوب طی چهار سال آینده، بیان کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای ظرفیت خوبی داریم اما ظرفیت ریلی کشور با توجه به اهداف ترسیم شده از سوی وزارت راه در بخش ترانزیت کافی نیست و ما نیز نمی توانیم تا ۴ سال آینده منتظر بمانیم که ترانزیت شکل بگیرد.