تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت راه آهن از پیشبرد مراحل طراحی ساخت راه آهن شلمچه - بصره خبر داد و گفت: در هفته‌های آتی به محض پایان یافتن طراحی جزییات مسیر، عملیات مین‌روبی محور را آغاز خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، توافق ساخت مسیر ریلی شلمچه- بصره بعد از ۴۰ سال انتظار اردیبهشت امسال به واقعیت پیوست و نقشه احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره در آخرین مذاکرات تیم‌های فنی از راه آهن ایران و عراق نهایی و به امضای معاونان فنی دو کشور رسید تا یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی دو کشور بعد از سال‌ها انتظار وارد مرحله اجرایی شود.

برنامه ساخت این مسیر ریلی ابتدا از انجام عملیات مین‌روبی در زمین‌های محل ساخت که حدود ۱۶ کیلومتر است، شروع و سپس با انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شط‌العرب)، تحویل زمین جهت مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و..‌. پایان می‌یابد. در صورت اجرای تعهدات کشور عراق در پروژه شلمچه - بصره، این خط ریلی تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ایران از استان خوزستان از طریق راه آهن مستقیم به کربلا متصل می‌شود.

در همین راستا «میعاد صالحی» امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره میزان پیشرفت مذاکرات برای شروع عملیات اجرایی این خط آهن، گفت: تیم‌های طراحی ایران و عراق هم اکنون در ارتباط با یکدیگر هستند، چون تمام ۳۳ کیلومتر این خط آهن نیاز به طراحی اولیه و طراحی جزییات دارد .

وی توضیح داد: هم اکنون در مرحله طراحی جزییات هستیم که تا قبل از این هرگز اتفاق نیفتاده بود و هیچگاه به شکل رسمی در نقشه‌های تبادل شده جزییات مورد بررسی قرار نگرفته بود. اکنون آخرین ویرایش نقشه‌های جزیی به شکل رسمی به ما تحویل شده است و تیم رسمی ایران در حال تدقیق آخرین طراحی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هفته‌های آتی به محض پایان یافتن طراحی جزییات عملیات مین‌روبی محور را آغاز خواهیم کرد، چراکه دقیقاً مین‌روبی باید جایی انجام شود که قرار است زیرسازی انجام و ریل روی آن قرار گیرد. مادامی که طراحی کل مسیر انجام نشود، قاعدتاً این مین‌روبی را نمی‌توانیم شروع کنیم.

صالحی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم سرعت را افزایش دهیم پروژه را به سه قسمت تقسیم کرده‌ایم؛ قسمت ۱۶ کیلومتر ابتدا ۱۶ کیلومتر بعدی و ساخت پل مشترک، به موازات هم کار را جلو می‌بریم تا سرعت عملیات پروژه بیشتر شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: عملیات اجرایی ساخت این ۳۳ کیلومتر امسال آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام شرکت راه‌آهن از جزییات توافق مالی- فنی این پروژه، ۳۰ کیلومتر روی زمین پیش می‌رود بعد به یک پل روی اروندرود یا شط‌العرب می‌رسد که به لحاظ فنی پیچیدگی‌هایی دارد و توسط مهندسان متخصص ایرانی ساخته خواهد شد. هزینه مین‌روبی زمین با ایران است و پل را هم قرار است ایران بسازد؛ اما هزینه ساخت مسیر با عراق خواهد بود و اعلام کرده که ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هم برای این پروژه هزینه کند.