همدان - ایرنا- یگان حفاظت امور اراضی کشاورزی استان همدان اعلام کرد: ۱۶ مورد ساخت و ساز غیرمجاز و تغییر کاربری ها در اراضی کشاورزی شهر لالجین شهرستان بهار با حکم قضایی تخریب و قلع و قمع شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان این ساخت و سازهای غیرمجاز قلع و قمع شده شامل ۲۰۷۰ متر فنس کشی ۳۰۰ متر مربع استخر ۵۷۰ متر مربع بنا و بالکن و محوطه سازی که مالکین آنها بدون اخذ مجوز از مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام به ساخت و ساز کرده بودند در قالب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها (تبصره ۲ ماده ۱۰) قلع و قمع شدند.

بر اساس این گزارش مساحت کل زمین های باغی و زراعی یک هکتار و به ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد تومان بوده که با دستور مقام قضایی و همکاری عوامل انتظامی، شهرداری و همکاران مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهار به حالت اولیه بازگردانده شدند.

گفتنی است، در سال ۱۳۷۴ قانون حفظ کاربری زراعی تصویب شد که بر مبنای آن هرگونه تغییر کاربری اراضی و باغی مگر بنابر ضرورت و تشخیص ممنوع است.

تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در هر استان به عهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ‌مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان و یک نفر نماینده استاندار است که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود.