تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

قشم - ایرنا - مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام رضا (ع) مظهر عقلانیت اسلام است، گفت: ۲ اقدام مهمی که عالم آل محمد (ص) در حوزه اسلام شناسی انجام داده اند، عرضه و ارایه جنبه عقلانی و معنوی دین خدا و حقیقت دین و تبیین پایه های نظری و اجتماعی سیستم مطلوب حکومت عدل اسلامی با محوریت امام معصوم است.

حجت الاسلام احسان رحیمی روز چهارشنبه همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت در جود و سخاوت، در عبادت و بندگی سرآمد مردان آسمانی و یگانه سخنور ممتازی بود که گوهرهای گرانبها به دست مردم ریخت.

وی ادامه داد: دوران امام هشتم (ع) به سبب ویژگی هایی که داشت به عصر طلایی تشیع معروف شده است؛ به گونه ای که جامعه اسلامی آن زمان، به دلیل آماده بودن بستر فرهنگی و علمی، به موقعیت ویژه ای رسید و طبیعت علم دوستی اسلام سبب شد به موازات پیشرفت های سیاسی در کشورهای مختلف جهان، علوم و دانش های آن کشورها نیز به جامعه اسلامی راه یابد و نهضتی با عنوان نهضت ترجمه در جامعه اسلامی شکل بگیرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه زندگی و شخصیت امام رضا (ع) ۲ جنبه ارزشی دارد که او را متمایز می کند، گفت: نخست شخصیت عملی، اخلاقی و اجتماعی حضرت است که در طول زندگی با برکت ایشان ظهور پیدا می‌ کند و هر انسان فهیم و دارای شعور و انصاف ارزش ها و امتیازات آن را در می یابد و می شناسند.

حجت الاسلام رحیمی توضیح داد: دوم شخصیت معنوی و الهی وجود نازنین ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و الثناء است که ریشه در عنایات ویژه خداست و شناخت این بعد از شخصیت حضرت نیاز به معرفت های پیشینی دارد که این معرفت ها را به ۲ دسته ایمان به رسالت پیغمبر اسلام (ص) و و ولایت عترت که بر اساس رهنمودهای پیامبر گرامی اسلام است می توانیم تقسیم بندی کنیم.

وی گفت: از آنجایی که امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام مشخص ترین ویژگی آنان است محققان و اساتید تاریخ و سیره فصل مستقلی را به این امر اختصاص داده‌ اند و به نقل نصوص و روایات معتبر و مستند پرداخته‌ اند.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: نقل این نصوص، درباره برخی امامان از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است و امام علی بن موسی (ع) از آن جمله است، زیرا پس از موسی بن جعفر (ع) میان شیعیان آن حضرت پراکندگی و اختلاف نظر پدید آمد و در قبال معتقدان به امامت علی بن موسی (ع)، جریان دیگری تحت عنوان واقفیه شکل گرفت که خط امامت را به امام موسی بن جعفر (ع) پایان یافته می‌ دانست و بدین‌ سان اثبات امامت امام رضا (ع) و تداوم خط ولایت، از اهمیت خاصی برخوردار شد.

وی با اشاره به اینکه روایات در این زمینه به سه دسته تقسیم می‌ شوند، اضافه کرد: نخست روایاتی که از پیامبر (ص) نقل شده و در آنها بر اسامی امامان دوازده گانه تصریح شده و نام امام رضا (ع) در زمره آنان است، دوم روایاتی که از برخی امامان شیعه درباره امام رضا (ع) بیان شده است و سوم روایاتی که از حضرت موسی بن جعفر(ع)، در مورد امام بعد از آن حضرت، ثبت شده است.

حجت الاسلام رحیمی تصریح کرد: اباصلت که یکی از یاران امام است، از برادرزاده امام رضا (ع) روایتی نقل می کند که خواندنی است او می گوید: امام موسی بن جعفر (ع) به فرزندانش می فرمود: برادرتان، علی بن موسی (یعنی امام رضا)، عالم آل محمد (ص) است... نیازهای دینی خود را از وی فرا بگیرید و آن چه را به شما آموزش می دهد، به یاد داشته باشید، زیرا پدرم امام صادق (ع) بارها به من می فرمود: عالم آل محمد(ص) در نسل توست و ای کاش من می توانستم او را ببینم.

وی افزود: معرفت شناخت امامان (ع) یکی از خصوصیات بارز پیروان واقعی اهل بیت (ع) است و کسی که امامان خود را نشناسد، نمی تواند مطیع و پیرو آنان باشد چون اطاعات از امام، فرع بر شناخت است و این موضوع در روایت آن قدر مهم جلو داده شده، که اگر کسی امام زمان (ع) خود را نشناسد و بمیرد، به مرگ جاهلیت مرده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند: هر شخص از شما که در بستر خویش بمیرد، در حالی که به طور شایسته، معرفت به خدا، پیامبر و اهل بیت (ع) را داشته باشد، شهید از دنیا رفته و اجر و پاداش او بر خداست و ثواب اعمال شایسته ای را که قصد انجام آن را داشته است می برد و نیتش جانشین ضربات شمشیرش قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، از یکم ذیقعده سالروز تولد حضرت معصومه (س) تا یازدهم ذیقعده ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان دهه کرامت نام نهاده شده و روز ششم ذیقعده که در میانه این دهه قرار دارد به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

امسال اول ذی العقده سالروز تولد حضرت معصومه (س) مصادف با ۳۱ اردیبهشت، بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) برابر با پنجم خرداد و میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مصادف با دهم خردادماه است.

در آستانه میلاد فرخنده هشتمین امام شیعیان جهان حضرت امام رضا (ع) شهر قشم غرق در نور و شادی شده و خیابان ها، معابر، میادین، سر در ادارات و مغازه ها با پرچم و چراغ های رنگین تزیین شده است.

قرار است به میمنت این ایام فرخنده، چندین زوج جوان قشمی نیز زندگی مشترک خود را در روزهای پیش رو آغاز کنند.

محبت اهل بیت پیامبر (ص) تنها به شیعیان جزیره قشم خلاصه نمی شود و امامان معصوم (ع)، به عنوان فرزندان رسول مکرم اسلام در دل و جان مسلمانان اهل سنت سرزمین آب و آفتاب نیز جایگاهی ویژه و والا دارند و از آن میان توجه و علاقه قشموندان سنی مذهب به امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خود حکایتی دگر است.

امام رضا (ع) روز یازدهم ذی القعده ۱۴۸ هجری قمری در دامان مادر با فضائل و کمالات به نام "نجمه" به دنیا آمد و تحت تربیت پیشوای هفتم شیعیان امام موسی کاظم (ع) به آموزش علوم و آموزه های اسلامی پرداخت.

در میان نقل قول های گوناگون درباره روز و ماه و سال شهادت امام رضا (ع)، مشهور تر آن است که حضرت در روز جمعه، آخر ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت رسیده، در حالی که ۵۵ سال از عمر مبارک امام سپری شده است.

محل شهادت امام هم به گفته همه تاریخ نویسان، شهر توس و محل دفن ایشان نیز در باغ حمید بن قحطیه در سناباد بوده که بعدها (مشهد الرضا محل شهادت امام رضا علیه السلام) نام گرفته و اینک به نام مشهد شهرت دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.