همدان- ایرنا- فرماندار اسدآباد گفت: با توجه به تنش آبی این شهرستان اجازه کشت دوم محصولات کشاورزی در اسدآباد داده نمی شود و در صورت بی توجهی کشاورزان به هشدارهای جهاد کشاورزی، نسبت به قلع و قمع و شخم زمین کشت شده باید اقدام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسینعلی شرکایی روز سه شنبه در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اسدآباد افزود: جهاد کشاورزی نسبت به آگاه سازی کشاورزان، هشدارهای لازم را درباره ممنوعیت کشت دوم بدهد.

فرماندار اسدآباد اظهار داشت: یکی از مشکلات این شهرستان دپو کود و فضولات حیوانی در حاشیه روستاها است که باید پایگاه سلامت روستاها و خانه های بهداشت تذکرهای لازم را بدهد.

وی با بیان اینکه وضعیت ورودی روستا مناسب نیست تاکید کرد: با توجه به تلاش دولت برای بهسازی روستاها و ارتقای سلامت مردم، وضعیت کنونی رهاسازی فضولات در حاشیه معابر روستاها در شان مردم نیست بنابراین متخلفان باید به مرجع قضایی معرفی شوند.

شرکایی ادامه داد: وضعیت کنونی علاوه بر نمایان کردن چهره زشت از اسدآباد، آلودگی زیست محیطی و تهدید سلامت مردم را به همراه دارد بنابراین باید این صحنه ها از روستاها حذف شود.

فرماندار اسدآباد درباره مدیریت پسماند نیز گفت: تقسیم بندی استان به ناحیه شمالی و جنوبی برای انتقال پسماند ، از نظر تقسیمات جغرافیایی خوب نبود.

شرکایی تاکید کرد: انتقال پسماند شهر اسدآباد به همدان با توجه به وجود گردنه ای سخت گذر، برف گیر و مسدود شدن آن در روزهایی از زمستان بسیار دشوار است.

فرماندار اسدآباد پیشنهاد داد: پسماند تولیدی در اسدآباد با وجود طولانی بودن مسافت نسبت به همدان، به سایت دفن پسماند شهرستان ملایر منتقل یا اسدآباد در این زمینه مستقل شود.

شرکایی گفت: زندگی همه مردم ارتباط تنگاتنگی با محیط زیست دارد بنابراین همواره یکی از دغدغه های اصلی مسئولان توجه به محیط زیست به ویژه مدیریت پسماند است.

وی بیان کرد: یکی از گلایه مندی های مردم پخش پلاستیک در عرصه های طبیعی بود که با تلاش محیط زیست اسدآباد و سایر نهادها بخش زیادی از این مشکل رفع شد و هم اینک فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا در دستور کار است.

شرکایی آموزش و فرهنگسازی را یکی از مهمترین مولفه های حفظ محیط زیست دانست و افزود: تجربیات بیانگر آموزش پذیر بودن مردم است بنابراین می توان از همه ظرفیت ها به ویژه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای انتقال پیام های زیست محیطی بهره گرفت.

فرماندار اسدآباد همچنین خواستار استفاده از فضای مجازی برای آموزش نحوه مدیریت زباله، تفکیک زباله و چگونگی کاهش زباله تولیدی شد.

شرکایی با تبریک روز محیط بان گفت: تلاش این افراد در حراست و حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی شایسته تحسین است و این حافظان غیور و بی ادعای طبیعت، با وجود سختی و دشواری هایی که برای حراست از محیط زیست متحمل می شوند اما همواره در گمنامی به سر می برند.