دزفول – ایرنا – عملیات اجرایی تکمیل پل میانرود دزفول که ۲۲ سال پیش عملیات احداث آن آغاز و سالها متوقف شده بود با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد تا امیدها برای تکمیل این طرح مهم به همت دولت سیزدهم زنده شود.

ازه گزارش ایرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور روز جمعه در آیین آغاز عملیات اجرایی تکمیل پل میانرود در محل احداث این پل در شهرستان دزفول، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: عملیات اجرایی این پل بعد از توقف طولانی در سال ۱۴۰۱ در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفت که با تامین اعتبار لازم و تعیین پیمانکار عملیات تکمیل این طرح سرعت گرفته است.

خیرالله خادمی با بیان اینکه پل میانرود به طول ۴۵۰ متر بر روی رودخانه دز احداث شده است، افزود: یک هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح برآورد شده است که پیش بینی می‌شود تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

وی ادامه داد: با تامین اعتبار مورد نیاز این طرح و رفع موانع پیش روی آن پیش بینی می‌شود این طرح طی ۱۸ تا ۲۴ ماه تکمیل و اجرایی شود.
خادمی اظهار کرد: بخش زیادی از طرح میانرود به هفت تپه اجرا شده است و با حرکتی جهادی می‌توان این طرح را در زمان تعیین شده حداکثر ۲ ساله به بهره برداری رساند.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام خوزستان اولویت دولت است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگاران گفت: تکمیل طرح‌های نیم تمام در خوزستان اولویت دولت و مدیران ارشد استان است.

محمد خانچی با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای فعال شدن طرح نیمه تمام پل میانرود شهرستان دزفول گفت: با فعال شدن این طرح و تامین اعتبار مورد نیاز آن از ردیف اعتبارات ملی امیدواریم گره چند ساله از این طرح باز می‌شود.

وی ادامه داد: احداث و تکمیل پل مهم میانرود نقش مهمی در خارج کردن شهرهای مسیر از بن بست و تحول در منطقه دارد.


پل میانرود با بودجه قطره چکانی تکمیل نمی‌شد

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به بازدید سال ۱۴۰۰ محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی از این پل گفت: بازدید رییس مجلس از این زمینه لازم برای گره گشایی از این طرح را فراهم کرد.
سید احمد آوایی با بیان اینکه با بودجه‌های قطره چکانی امکان تکمیل و بهره برداری از این پل وجود نداشت، افزود: پیگیری برای قرار گرفتن این طرح در ردیف اعتبارات ملی با جدیت دنبال شد تا به نتیجه رسید.
وی ادامه داد: سرعت بخشی برای تکمیل پل میانرود به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت که قرار گرفتن این طرح در ردیف بودجه‌های ملی می‌تواند نقش اساسی در تکمیل و بهره برداری از این طرح داشته باشد.
آوایی ادامه داد: بهره برداری از پل میانرود موجب خارج کردن شهرهای جنوبی شهرستان دزفول از بن بست می‌شود و مسیر این شهرها را تا ۴۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی پل بتنی فلزی میانرود به طول ۴۵۰ متر و عرض حدود ۱۵ متر با ۱۵ دهانه ۳۰ متری در سال ۱۳۸۰ با برگزاری آئینی با حضور مسئولان ملی، استانی و محلی بر روی رودخانه دز آغاز شد اما علاوه بر روند کند ساخت این پل در سال‌های نخست، عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۷ به دلیل قطع ردیف اعتباری در بودجه ملی متوقف شد.

پل مهم میانرود مقرر بود ۲۰ ماهه به اتمام برسد، اما به دلیل مشکلات مالی و مسائل مربوط به پیمانکار این طرح با گذشت ۲۲ سال تاکنون تنها دارای ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی است.

کاهش ۴۰ کیلومتری مسیر دزفول به اهواز و سهولت تردد اهالی شهرهای میانرود، صفی آباد و شهر امام به هفت تپه، ‌برقراری ارتباط مطلوب و ایمن کارخانه‌های مستقر در هفت تپه و ایمنی تردد کارگران شاغل در این شرکت‌ها از مهم‌ترین اهداف ساخت این پل است.

با تکمیل و بهره‌برداری از پل میانرود علاوه بر اینکه شهرهای میانرود و شهر امام و نیز تعدادی از روستاهای‌ بخش مرکزی دزفول از بن بست خارج می‌شوند، مسافت جاده‌ای دزفول به اهواز نیز بیش از ۴۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

پل میانرود، این جاده را به هفت تپه و جاده ترانزیتی اندیمشک اهواز متصل و فاصله دزفول تا اهواز را ۱۸ کیلومتر نزدیک می‌کند.

تاکنون مسوولان مختلف ملی و استانی از این پل بازدید و بر تکمیل این طرح تاکید کرده‌اند که در عمل این چنین نشد. محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی بالاترین مقامی است که شهریور ماه ۱۳۹۹ از این پل بازدید و به اهالی منطقه قرارگرفتن این پل در ردیف اعتبارات ملی را وعده داد.

هفتم و هشتم اردیبهشت ماه امسال آیت الله رییسی رییس جمهور و هیات همراه برای دومین سفر رسمی خود به خوزستان سفر کردند که در این سفر وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت در دزفول حضور یافت.