یزد - ایرنا - مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: طرح یک روز به جای کتابدار با هدف آشنایی با خدمات کتابخانه و یادگیری حس مسئولیت‌پذیری در شهرستان بافق اجرا شد.

محمد محسن رفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح ابتکاری در کتایخانه منتظران مهدی (عج) روستای مبارکه شهرستان بافق و با هدف آشنایی با کتابخانه، ایجاد حس مسئولیت‌پذیری و استقلال در کودکان و نوجوانان اجرا گردید .

وی اظهار داشت: کتابخانه های عمومی در حال حاضر از محلی برای فقط امانت کتاب تغییر کرده و محلی برای فعالیت های فرهنگی و هنری شده است و به منظور استفاده از توان نوجوانان و جوانان این طرح اجرایی گردید.

مجری طرح و کتابدار کتابخانه منتظران مهدی(عج) بافق نیز به ایرنا گفت: میزان استقبال اعضا و خانواده‌ها از این طرح فوق العاده زیاد بود و در این طرح مسئولیت هر بخش از کتابخانه به تعدادی از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه واگذار شد و اعضا با آموزش های قبلی خدمات لازم را به مراجعین ارائه دادند.

اکرم شفیعی افزود: این شیوه، یکی از مطلوب ترین شیوه هایی است که موجب شده تا اعضا بصورت مشارکتی اداره‌ کتابخانه را بر عهده بگیرند و البته کتابدار نیز در کتابخانه به عنوان ناظر حضور دارد تا با مشاوره و همکاری با اعضا از بوجود آمدن مشکل احتمالی جلوگیری نماید.

کتابدار کتابخانه منتظران مهدی(عج) بافق همچنین افزایش جذب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان اعضا و خانواده‌ها را از مزایای دیگر این طرح دانست و اظهار داشت: با اجرای این طرح علاوه بر اینکه یک روز متفاوت و لذت بخش از کتابخانه در ذهن کودکان و نوجوانان نقش می بندد خانواده‌ها با شور و اشتیاق بیشتری به کتابخانه می آیند تا از نزدیک اداره کتابخانه را توسط فرزندانشان ببینند.

الهام آقایی،رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بافق نیز به ایرنا گفت: این طرح در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار ارزشمند است و امیدواریم با استمرار چنین برنامه‌هایی، در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش سرانه مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی در نسل جوان و بزرگ‌سال باشیم و یقینا این طرح با مشارکت اعضا در کتابخانه، تأثیر تبلیغات کتاب‌خوانی را بیش از پیش خواهد کرد.

بافق در ۱۱۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.