تهران - ایرنا - معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به حضور ۱۰۸۴ نفر از نیروهای عملیاتی هلال احمر در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، از آماده باش ۲۲ هزار نیرو در سایر مراکز امدادی کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر؛ مرتضی مرادی پور با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره) گفت: جهت برگزاری ایمن مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، ۱۰۸۴ نیروی امدادی به همراه چندین دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در محل حرم مطهر امام خمینی (ره) مستقر می‌شوند.
وی افزود: در همین راستا تیم های امدادی استان‌های قم، سمنان، البرز، مرکزی، مازندران و اصفهان نیز به حالت آماده باش درآمده و در مجموع در سراسر کشور، ۱۸ فروند بالگرد، ۱۹ دستگاه خودروی ارتباطی، ۵۱ دستگاه خودروی ویژه عملیاتی، ۱۶ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰۵۱ آمبولانس و ۴۶۲ خودروی نجات آماده خدمت رسانی به زائران هستند.
مرادی‌پور خاطرنشان کرد: جهت پشتیبانی کامل از این مراسم، ۶۱۵ پایگاه ثابت، ۴۶۲ شعبه، ۳۴ مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، ۲۲ مرکز امداد هوایی و ۲۱۰ پست موقت در محدوده حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) نیز فعال هستند تا این مراسم در سلامت کامل برگزار شود.

ارائه بیش از ۶ هزار خدمت درمانی به حجاج تا امروز
از روز سوم خرداد و همزمان با اعزام حجاج ایرانی به عربستان تاکنون بیش از ۶ هزار خدمت درمانی به زائران ارائه شده است که بیشترین مراجعات به دلیل کم‌آبی بدن، علائم کوفتگی، سرماخوردگی، فشار و قندخون و ناراحتی قلبی بوده است.
مرکز پزشکی حج و زیارت این جمعیت در خصوص آخرین خدمات ارائه شده به حجاج در کشور عربستان و مهمترین توصیه‌ها به زائرانی که به این سفر معنوی مشرف می‌شوند، اطلاعیه‌ای صادر کرد.
بر اساس این اطلاعیه، از روز سوم خردادماه و همزمان با اعزام حجاج به عربستان تا پایان روز ۱۲ خرداد، در مجموع ۶۱۵۸ خدمت بهداشتی و درمانی در مراکز هلال احمر در مکه و مدینه به حجاج ارائه شده است.
در ۹ روز گذشته، ۲۲۰۰ مورد ویزیت عمومی در مجموعه هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی و ۱۰۸ مورد نیز ویزیت پزشکان متخصص برای حجاج انجام شده است.
در این مدت ۱۰ مورد بستری اورژانس، ۱۴۷۰ مورد خدمات نوار قلب، فشار خون و قند خون، تزریقات، پانسمان و سرم تراپی در مراکز درمانی ایران در مدینه و مکه به حجاج کشورمان ارائه شده است.
تعداد نسخ درمانگاه‌ها و داروخانه بیمارستان برای حجاج از روز سوم خردادماه ۲۲۲۴ مورد بوده و ۱۴۵ مورد نیز خدمات امدادرسانی و انتقال بیماران به مراکز درمانی انجام شده است.
در حال حاضر ۲ زائر ایرانی در بیمارستان سعودی و بیمارستان هلال‌احمر ایران در مکه بستری هستند.
بیشترین علل مراجعه زائران برای کنترل فشار و قندخون، بیماری‌های قلبی و علائم کوفتگی بدن و سرماخوردگی بوده و دلیل عمده مشکلات به وجود آمده، دمای بالای هوا و تعریق زیاد زائران، پیاده‌روی طولانی در طول روز و در گرمای هوا و سپس استراحت زائران در مقابل کولرهای گازی بوده است.
زائرانی که هنوز اعزام نشده اند حتما لباس خنک نخی با رنگ روشن همراه داشته باشند. زیرا دمای هوای عربستان بسیار بالاست. همچنین حجاج از تردد در آفتاب خودداری کنند و زیارت خود را در صبح زود و شب ها انجام دهند تا به مشکل گرمازدگی دچار نشوند.
زائران در صورت گرمازدگی، استراحت کنند، مایعات مصرف کنند، در محیط خنک قرار بگیرند و به پزشک مراجعه کنند.