کاشان - ایرنا - قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغاز حماسه‌ای ماندگار در تاریخ مبارزات مردم علیه رژیم ستم‌شاهی است که آرام آرام با بیداری ملت در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ منجر به فرو ریختن حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشانی در ایران شد.

به گزارش ایرنا، برای به ثمر رسیدن قیام ۱۵ خرداد که با نام، یاد و آرمان‌های ژرف‌اندیش حضرت امام خمینی (ره) پیوندی ناگسستنی دارد، شهیدان والامقامی جان خود را در طبق اخلاص نهادند.
علیمحمد قدیرزاده اهل کاشان از جمله شهیدان قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ است که از این انسان وارسته به عنوان تنها شهید والامقام استان اصفهان در قیام ۱۵ خرداد یاد می‌شود.
به دنبال سخنرانی امام راحل در مدرسه فیضیه قم که از جنایت‌های محمدرضا پهلوی و همکاری وی با رژیم صهیونیستی پرده برداشت، ماموران رژیم ستم‌شاهی در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ با حمله به خانه امام خمینی (ره)، آن حضرت را دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.
چند ساعت پس از دستگیری امام راحل، مردم معترض قم با حضور در خیابان‌ها از رهبر کبیر انقلاب اسلامی حمایت کردند و در پی آن اعتراض‌های مردم تهران و چند شهر دیگر نیز از جمله مشهد، آران و بیدگل، ورامین و کاشان نیز آغاز شد.
قیام با شکوه مردم که خواهان برچیده شدن رژیم شاه و ایجاد حکومت اسلامی در ایران بودند با یورش ماموران محمدرضا پهلوی روبه‌رو و شماری زیادی از مردم ناجوانمردانه به شهادت رسیدند که امام راحل فرمودند من ۱۵ خرداد را تا پایان عمر عزای عمومی اعلام می‌کنم.
آیین‌های مختلفی هر سال با هدف بزرگداشت یاد و خاطره شهدای قیام ۱۵ خرداد در گوشه و کنار کشور برگزار می‌شود و از شهید قدیرزاده به عنوان تنها شهید این قیام در استان اصفهان نام برده می‌شود.
علیمحمد که کشاورز و زحمت‌کش بود در ششم فروردین ۱۳۱۲ در کاشان به دنیا آمد، ۲ و نیم ساله بود که مادرش را از دست داد، تحت سرپرستی پدر و خاله‌اش قرار گرفت و سال ۱۳۳۶ در شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان مشغول به کار شد.
وی در سال ۱۳۴۱ هم‌زمان با اوج‌گیری نهضت روحانیت مبارز به قم سفر می‌کند تا از جریان این نهضت آگاه شود و حتی برای شنیدن سخنان امام خمینی (ره) به مسجد اعظم قم می‌رفت.
شهید قدیرزاده به همسرش می‌گفت، روحانی سید و بزرگواری آمده که سخنان عجیبی در مورد سلطنت شاهنشاهی می‌گوید، من با مسایل و حقایق تازه‌ای آشنا شدم، ما تاکنون نمی‌دانستیم چه خبر است اکنون که این سید جلیل‌القدر حقیقت امر را برای ما روشن کرده ما هم باید به سخنانش گوش دهیم و در سرنگونی رژیم شاهنشاهی ایشان را حمایت کنیم.
قدیرزاده پس از شنیدن خبر دستگیری امام راحل تصمیم می‌گیرد با عده‌ای از کارگران کاشانی در تظاهرات شرکت کند، این شهید بزرگوار که جلو جمعیت در حرکت بود با تیراندازی ماموران زخمی و پس از ساعتی در بیمارستان اخوان کاشان به شهادت می‌رسد.
با تلاش دکتر مدیحی رییس وقت بیمارستان جنازه این شهید به خانواده تحویل داده می‌شود اما چون اجازه تشییع نداشتند، پیکرش را شبانه در محلی در خیابان امام خمینی (ره) کاشان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان بوستان شهید قدیرزاده نامگذاری شده، دفن کردند.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با ارج نهادن به قیام ۱۵ خرداد و گرامیداشت یاد شهید قدیرزاده اظهار داشت: این شهید والامقام کاشانی هنگامی که جنایت‌های شاه را در مدرسه فیضیه قم مشاهده کرد، راه‌پیمایی ۱۵ خرداد در کاشان را راه‌اندازی کرد.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدسعید حسینی گفت: در دیداری که با خانواده شهید قدیرزاده داشتم، همسر این شهید بیان کرد، قدیرزاده به من گفت، ممکن است بروم و دیگر برنگردم که من به ایشان گفتم، با فرزندانم چه کنم؟ که ایشان پاسخ دادند، شما که عزیزتر از حضرت زینب (س) نیستید! با این جمله قانع شدم و علیمحمد رفت و به فیض شهادت رسید.
وی تاکید کرد: خون‌های به ناحق ریخته شده مردم بی‌گناه قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ پس از ۱۵ سال به ثمر نشست و امام راحل فرمودند دستاورد این قیام، پیروزی ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ بود.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه انقلاب اسلامی کاشان نیز از شهید علیمحمد قدیرزاده به عنوان شاگردی از مکتب امام خمینی (ره) یاد کرد و گفت: به برکت قیام خونین شهیدان ۱۵خرداد، امروز سراسر جهان پیام استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نهضت بزرگ خمینی کبیر (ره) را دریافت کرده‌اند.

سرهنگ پاسدار کریم اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: همه‌ ما موظف هستیم تا رهرو مبارزان راستین قیام خونین ۱۵ خرداد با هدف ترویج فرهنگ اسلام و انقلاب باشیم.
وی افزود: برای ارج نهادن به مقام والای شهید قدیرزاده هر سال با حضور قشرهای مختلف مردم، آیین با شکوهی در مقبره این شهید در بوستانی به همین نام در کاشان برگزار می‌شود.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه انقلاب اسلامی کاشان یادآور شد: این شهید معزز در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ با شرکت در راهپیمایی کارگران کارخانجات ریسندگی و مردم شریف کاشان در اعتراض به دستگیری حضرت امام (ره) به دست دژخیمان رژیم پهلوی به فیض شهادت نائل آمد.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کاشان نیز مردم را یکی از ارکان و برنامه‌ریزان انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: بسیاری از مردم برای به ثمر رساندن انقلاب، با نثار جان خود، شهید و جانباز شدند.
غلامعلی عبدالرحیمی به خبرنگار ایرنا گفت: این شهیدان از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ نقش بسزایی در پیروزی نظام جمهوری اسلامی داشتند و عامل به جوش آمدن خون مردم و اعلام انزجار و تنفر آنها نسبت به حکومت ستم‌شاهی شدند.
وی افزود: قشرهای مختلف مردم دارالمومنین کاشان از ابتدای شروع نهضت امام خمینی (ره) حضور فعال داشتند که در این راستا این شهرستان دارای ۲۸ شهید دوران انقلاب است که برخی آنها در زندان‌های ساواک و بعضی نیز در تظاهرات و راه‌پیمایی‌ها به فیض شهادت رسیده‌اند.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کاشان از "علیمحمد قدیرزاده" به عنوان یکی از شهیدان تاثیرگذار در شروع نهضت انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این شهید از خانواده‌ای مستضعف و کارگر اما با هوش بالای سیاسی و تربیت شده نهضت امام حسین (ع)، نقش تعیین کننده‌ای در شروع انقلاب در کاشان داشت که نام او هرگز در یاد و خاطره‌ها، پاک نخواهد شد.
وی با بیان اینکه شهید قدیرزاده به کارگر بودن خود افتخار می‌کرد، بیان کرد: بیشتر شهیدان دوران انقلاب و دوران دفاع مقدس از قشر مستضعف و خانواده کارگر هستند که با رزق حلال پدران و مادران خود بزرگ شدند.
خطه کاشان یک هزار و ۷۴۶ شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده که ۵۸ نفرشان از قشر کارگر هستند.
شهرستان کاشان دارای ۷۸ شهید جاویدالاثر، ۱۹۶ آزاده، سه هزار و ۹۳۴ جانباز و ۷۴ شهید مدافع حرم است.
کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.