تهران-ایرنا - خبرگزاری فلسطینی سما اعلام کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی با پادرمیانی آمریکا برای نخستین بار در رزمایش شیرهای آفریقا که با حضور نیروهایی از 18 کشور مختلف در مغرب برگزار می‌شود، شرکت می کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری «سما» فلسطین، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیأت از نیروهای نظامی و فرماندهان یگان وابسته به تیپ گولانی برای حضور در رزمایش شیرهای آفریقای سال ۲۰۲۳ در مغرب سرزمین‌های اشغالی را ترک کردند.

از سوی دیگر فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا موسوم به آفریکوم اعلام کرد که این رزمایش که با نظارت فرماندهی ایالات متحده با ارتش کشورهای آفریقایی و دیگر نیروهای بین المللی برگزار می‌شود با هدف تقویت ظرفیت دفاعی مشترک و تقویت همکاری برای مقابله با تهدیدات و چالش‌های مشترک برگزار می‌شود.

«جویل تایلر» یک مقام مسؤول در فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا (آفریکوم) در این باره گفت که مرحله نخست این رزمایش ماه گذشته در تونس برگزار شد و رزمایش شیرهای آفریقا درواقع سنگ بنای راهبرد رزمایش آفریکوم در آفریقاست و این رزمایش، یکی از بزرگ ترین رزمایش‌های ایالات متحده در سراسر جهان به شمار می‌رود.

نیروهای مسلح مغرب و آمریکا روز دوشنبه از آغاز نوزدهمین رزمایش شیرهای آفریقا در مغرب خبر دادند.

این رزمایش که قرار است در هفت منطقه کشور مغرب شامل «اکادیر»، «طانطان»، «المحبس»، «تزنیت»، «القنیطره»، «بن جریر» و «تفنیت» و از ۵ تا ۱۶ ماه ژوئن (۱۵ تا ۲۶ خرداد) ادامه خواهد داشت.

در این رزمایش بیش از هشت هزار سرباز شامل چهار هزار آمریکایی و چهار هزار نفر از ۱۸ کشور شامل مغرب، تونس، سنگال، غنا، انگلیس، برزیل، کانادا، هلند، کشورهای دیگر عضو ناتو که به نامشان اشاره نشده، حضور دارند.