بیرجند - ایرنا - همزمان با آغاز هفته محیط زیست برای اولین بار تولید برق و صرفه‌جویی در مصرف انرژی با نصب پنل‌های خورشیدی در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی انجام شد.

به گزارش ایرنا مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این پنل‌ها در اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی نصب و بهره‌برداری شد.

اسدالله حاتمی افزود: پنل‌های خورشیدی نصب شده با تولید ۱۰ کیلو وات برق می‌تواند ضمن تامین ۲۰ درصد برق مورد نیاز این اداره کل در هزینه‌های برق نیز صرفه‌جویی کند.

وی اظهار داشت: با نصب این پنل‌ها، روشنایی قسمتی از ساختمان اداره تامین شده است و در حال حاضر تعدادی از پاسگاه‌های محیط بانی سطح استان هم با نصب پنل خورشیدی از این انرژی پاک استفاده می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در صورت اختصاص اعتبار، نصب پنل‌های خورشیدی در تمامی پاسگاه‌های محیط بانی، ادارات و نمایندگی‌های حفاظت محیط زیست استان انجام خواهد شد.

خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال یکی از مناطق مستعد برای تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است.

۱۶ تا ۲۲ خرداد هفته محیط زیست نامگذاری شده و شعار امسال این هفته "نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی" است.

استاندار خراسان جنوبی هم در پیامی به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به این کلام مقام معظم رهبری که "برای ما مساله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی، مساله‌ای تجملاتی و درجه دو نیست؛ یک مساله حیاتی است" افزود: محیط زیست از موهبت‌های بسیار ارزنده خالق نظام هستی است که به همه مخلوقان این کره خاکی هدیه شده و بی شک حفظ و نگهداشت آن، از متعالی‌ترین فعالیت‌های بشری و در حقیقت تکلیفی غیرقابل اغماض به شمار می‌رود.

جواد قناعت تصریح کرد: پرواضح است که امروزه به دلیل کم کاری‌های صورت گرفته در ملاحظات زیست محیطی، اقدامات نسنجیده در زمینه توسعه شهرها و روستاها، گسترش زمین‌های کشاورزی، قطع بی‌رویه درختان، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، استفاده مفرط از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف، بی‌توجهی به اصل استفاده دوباره از زباله به عنوان طلای کثیف، گسترش یافته و محیط زیست، این گهواره امن انسان را در معرض تهدید و تخریب قرار داده است.

وی ادامه داد: لذا بر همه لازم است که هر یک به سهم خود با حراست از طبیعت اطراف‌مان در راستای حفظ سلامت محیط زیست، پاسدار واقعی موهبت‌های الهی باشیم تا طبیعتی سالم را برای آیندگان به یادگار بگذاریم.  

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اینجانب ضمن تبریک هفته محیط زیست به تمامی فعالان، تشکل‌ها، سمن‌ها و دست‌اندرکاران این عرصه به ویژه خانواده اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، از همه تلاش‌های صورت گرفته در راستای حراست از محیط زیست استان قدردانی می‌کنم.

وی افزود: امید که بتوانیم دست در دست هم و با تعامل و هم‌افزایی همه حوزه‌های مرتبط به گونه‌ای اقدام کنیم که ضمن حفاظت از طبیعت زیبای این استان کویری، شرایط برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی به منظور بهره‌برداری از ذخایر خدادادی معدنی و کشاورزی و نیز صنعت گردشگری فراهم شود و تعالی و پیشرفت همه‌جانبه خراسان جنوبی را خیلی زود شاهد باشیم.