به گزارش ایرنا، محمد آئینی روز سهشنبه در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه بینالمللی فناوریهای نوین صنعت ساختوساز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعتقاد وزارت راه و شهرسازی بر این است که تولید مسکن در بافتهای فرسوده بهترین و سریعترین روش است، اظهار کرد: به دلیل مزایایی که دارد و سریعتر میباشد و بخش خصوصی در آن در حال فعالیت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزد: با توجه به اینکه سرمایه بخش خصوصی در آن درگیر بوده سعی میکنند تا سریعتر پروژههای خود را به پایان رسانده و سرمایههای خود را رها کنند.
وی با اشاره به صدور پروانههای ساختمانی در تهران گفت: زمان صدور و پایان کار این پروژهها کمتر از ۲۴ ماه است چرا که تلاش بخش خصوصی بر این است که سریعتر سرمایه خود را به حرکت در بیاورد.
آئینی ادامه داد: اگر به دنبال رساندن بازار مسکن به تعادل هستیم و عرضه سریعتری داشته باشیم بافت فرسوده بهترین گزینه است، چرا که در این بافت هزینههای کمتری بر مردم و دولت تحمیل میشود؛ بدین معنی که بر خلاف جاهای دیگر نیاز به الحاق زمین نیست و علاوه بر آن در موضوع خدمات نیز به حداقل امکانات نیاز داریم.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه در جلسات شورای عالی وزارت نیرو به صراحت اعلام میکند که در بافت فرسوده با توجه به وجود شبکهها در این بافتها راحتتر است، گفت: وزارت کشور تاکید ویژهای دارد که سهم بافت فرسوده را بیشتر کنیم؛ پس با توجه به چنین مزایایی، هزینهها کمتر میشود.
وی با بیان اینکه بافت فرسوده دارای هویت بوده و تبدیل به خانه دوم نمیشود، خاطرنشان کرد: امروز حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد که به عنوان مثال در تهران بر اساس پروانههای صادر شده، هر واحد فرسوده ویلایی یک و نیم طبقه تبدیل به پنج آپارتمان شده است.
آئینی با اشاره به نوسازی بافت فرسوده بیان کرد: با این اقدام یک و نیم واحد برای ساکنان قبلی، سه و نیم واحد اضافی در تهران تولید میشود، این در حالی است که متوسط تولید مسکن در کشور یک به سه میباشد، پس میتوانیم بگوییم که ما توانایی تولید بیش از پنج میلیون واحد اضافی در بافت فرسوده را داریم که بدون احتساب یک و نیم میلیون واحد حاضر در این بافت، حدود چهار میلیون واحد اضافه در بافت فرسوده بدون اینکه زمینشهری الحاق و یا خدمات زیربنایی دیگری را اضافه کنیم، میتوان ساخت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دلایل عدم اجراییشدن برنامهها در بافت فرسوده، گفت: عامل اصلی عدم تحقق این برنامهها به دلیل ناتوانی ساکنان این مناطق در بخش مالی بوده و بهتنهایی قادر به بازسازی نمیباشند، از سوی دیگر سازندهها رغبت به حضور در این مناطق ندارند، چرا که در این محدودهها توجیه اقتصادی لازم وجود ندارد.
وی ادامه داد: سومین مورد نیاز به وجود یک حلقه واسط بین ساکنان و سرمایهگذاران است که در این بخش مشکل داریم با توجه به انتظاراتی که از بخش خصوصی برای حضور در این مناطق وجود دارد بایستی امتیازاتی به آنها داده شده تا سرمایهگذاری در بافت فرسوده برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد: یکی از انتظاراتی که سرمایهگذاران دارند این است که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی از ۶ ماه در کشور و هشت ماه در تهران به یک ماه برسد یا تسریع در واگذاری انشعابات که باید بر اساس قانون باید این مساله را نیز لحاظ کرد.
آئینی گفت: بر اساس تصویب شورایعالی اداری، شهرداریها حداکثر ظرف ۲ هفته نسبت به صدور پروانهها اقدام کرده و ترتیباتی را اتخاذ کنند که به یک هفته کاهش یابد این در حالی است که متوسط زمان صدور پروانه ساخت در کشور ۶ ماه بوده و مواردی نیز مشاهده شده که این مدت زمانی به ۱۷ ماه از زمان درخواست تا صدور در بافت فرسوده رسیده بود که این نوع اقدامات سبب فراریدادن سرمایهگذاران میشود.
وی بیان داشت: بر همین اساس انتظار ما از شهرداریها این است که روند این سازوکار را کاهش دهند، یا در نظام مهندسی زمان طولانی صرف میشود که اینها موضوعاتی است که شهرداری و نظام مهندسی با یکدیگر میتوانند آنها را برطرف کنند؛ البته انتظار صدور دو هفته پروانه را نداریم و اگر این مدت زمان به دو ماه نیز برسد باز راضی هستیم.
آئینی در ادامه به موضوع واگذاری انشعابات اشاره کرد و افزود: قانونگذار تاکید کرده که انشعابات قبلی محفوظ میباشد و برای انشعابات اضافی نیز در خارج از نوبت و در اسرع وقت در ظرف مدت دو ماه باید واگذار شود یا در خصوص اسناد در بافت فرسوده چارهای جز تجمیع پلاکهای کوچک وجود دارد که در این خصوص قانونگذار بیان کرده که باید ظرف دو ماه باید صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در خصوص بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده توضیح داد: این بسته حاصل مذاکرات زیادی با سازندهها است که به عنوان مثال در تهران تراکم تشویقی شاید بسیار مهمتر از تسهیلات بانکی برای سازندهها باشد.
وی با اشاره به همراستا کردن نوسازی در بافت فرسوده با نهضت ملی مسکن، تاکید کرد: کسانی که به جای اسکان در محدوده شهرها، اقدام به خرید در بافت فرسوده کنند به جای زمین و خدمات به آنها تسهیلات بانکی ارزان قیمت داده شود که وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرایی و نهایی کردن آن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره به صنعتیسازی در بافت فرسوده، بیان داشت: به دلیل هندسه متفاوتی که املاک فرسوده وجود دارد صنعتیسازی در این مناطق مشکلتر خواهد بود که برای حل این مساله نیز با شرکتهای دانشبنیان مذاکراتی داشتیم که در حال بررسی و انجام است.