اصفهان - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: با توجه ‌به نقش دوره کودکستان در تکوین بستر نگرشی، ارزشی و رشد مهارت‌های زبانی کودکان، سرمایه‌گذاری کیفی بر محتوای کارکرد کودکستان‌ها در اولویت نُخست این معاونت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، وجیهه فاضل روز سه‌شنبه در آیین افتتاحیه دوره تربیت‌ مُدرس میانی مدیران و مربیان کودکستان‌های استان در تالار ادب اصفهان با بیان این‌ که دوره کودکی فرصتی بی‌بدیل برای تربیت این قشر است، اظهار داشت: اگر دوران کودکی خوب مدیریت نشود می‌تواند یک تهدید برای آینده کودکان باشد.

وی توسعه کمی و کیفی دوره پیش‌ دبستانی در راستای تحقق راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را جزو اولویت‌های حوزه آموزش ابتدایی استان عنوان کرد و با یادآوری این‌که سرمایه‌گذاری در دوره کودکستان، سرمایه‌گذاری بلندمدت و مقرون‌ به صرفه محسوب می شود، اظهار امیدواری کرد که آموزش و پرورش استان بتواند کودکان را بعنوان بهترین سرمایه‌های در اختیار خود به بهترین شیوه ممکن تربیت کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان، توسعه کیفی کودکستان‌های را از اهداف معاونت آموزش ابتدایی استان دانست و گفت: بر اساس آنچه در پژوهش‌های شناختی تأکید شده است، با توجه‌ به این‌که کودکان در فاصله تولد تا پنج‌ سالگی بیشترین رشد مغزی را دارند، اگر بتوانیم محیط یادگیری را برای آنها غنی کنیم، کارایی مغز نوآموزان را نیز افزایش خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: هر واحد هزینه برای کودکستان‌ها در بلندمدت، بازدهی هفت ‌برابری برای جامعه خواهد داشت و چنین مساله‌ای سرمایه‌گذاری روی کودکان را بسیار معنادار می‌کند.

فاضل با استناد به پژوهش‌های اجتماعی و رفتاری انجام شده در این‌ باره گفت: کودکانی که دوره کودکستان را می‌گذرانند هم موفقیت‌های تحصیلی و هم سازگاری اجتماعی بیشتری نشان می‌دهند.

وی ارتقای محتوای دوره کودکستان، توانمندسازی و دانش‌افزایی مدیران و مربیان را عامل اصلی کیفیت‌ بخشی به این دوره دانست و تصریح کرد: اگر مربی و مدیر کودکستان دلسوزانه، حرفه‌ای و دغدغه‌مند به تربیت و پرورش نوآموزان بپردازد، در آینده نیز شاهد جامعه‌ای سالم، بهنجار، اسلامی و فرهنگی - انقلابی خواهیم بود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: آموزه‌های دوران کودکستان اهمیت زیادی در فرایند تعمیق یادگیری آنان در دوره ابتدایی دارد و اگر در این دوره، آموزش‌ها باکیفیت بالایی ارائه شود، روند و رشد یادگیری در دوره ابتدایی بویژه پایه اول نیز مستحکم‌تر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر حدود یک هزار و ۱۳۰ مرکز پیش‌ دبستانی و ۴۳۰ مهدکودک در استان اصفهان زیر نظر آموزش و پرورش به فعالیت می‌پردازند.

بیش از ۹۰۵ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته در پنج هزار واحد آموزشی در استان اصفهان تحصیل کردند که از این تعداد بالغ بر ۵۰۰ هزار دانش‌آموز مربوط به دوره ابتدایی هستند.