به گزارش ایرنا، عابدین خرم روز سه شنبه در نشست هم اندیشی مشترک با نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، اظهار کرد: مجوز ورود یکهزار دستگاه اتوبوس و ماشین آلات سنگین به تبریز صادر شده است که در صورت ابلاغ توسط معاون اول رئیس جمهور، شهرداری تبریز نیز از این تسهیلات بهره مند خواهد شد.
وی افزود: اتمام پروژههای نیمه تمام یکی از اولویتها و برنامه دولت در سال قبل بود که این موضوع با اهتمام شورای شهر و دستگاههای تابعه شهرداری تبریز به سرانجام رسیده و باعث گره گشایی در شهر شده است.
وی ساماندهی اماکن و مناطق تاریخی شهر تبریز را از ضرورت های هویتی این شهر برشمرد و ادامه داد: جلسات متعددی با اداره کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص برگزار شده است و در موضوع اماکن تاریخی تبریز از هیچ تلاشی برای ایجاد همافزایی و همراهی بین بخشی دریغ نخواهیم کرد.
خرم با بیان اینکه شهردار تبریز نیز با تمام قوا وارد این عرصه شده است، گفت: اجازه نمیدهیم وضعیت اماکن تاریخی تبریز در وضعیت غیر مطلوبی قرار بگیرد، چون تمام تلاش ما بهتر رقم زدن آینده کلانشهر تبریز است.
حذف شهرداریها از قانون برنامه هفتم با حکمرانی متعالی تعارض دارد
شهردار تبریز با انتقاد از حذف شهرداریها از قانون برنامه هفتم توسعه کشور، گفت: این تصمیم در تعارض کامل با حکمرانی خوب و متعالی است.
یعقوب هوشیار افزود: با وجود قول های اولیه دولت مبنی بر دخیل کردن شهرداریها در این قانون، هنوز این قول و قرارها راه به جایی نبرده و نهاد شهرداریها در قانون هفتم توسعه محدود شدهاند.
وی خواستار تجدید نظر دولت و مجلس شورای اسلامی در زمینه نقش شهرداری ها در قانون برنامه هفتم توسعه کشور شد.
هوشیار همچنین خواستار انجام تعهدات دولت در حوزه حمل و نقل عمومی شهرها شد و اظهار کرد: از تعداد ۱۲۰ دستگاه اتوبوس که مقرر شده بود دولت در سال ۱۴۰۱ به شهرداری تبریز تحویل دهد، تنها ۲۳ دستگاه محقق شده است و بر همین مبنا در حوزه نوسازی تاکسی های فرسوده نیز امسال برای نوسازی ۲ هزار دستگاه تاکسی برنامه ریزی کرده ایم که امیدواریم این تصمیم با همراهی دولت تحقق یابد.
وی با تاکید بر لزوم توقف مازوت سازی در نیروگاه تبریز جهت حفظ هوای پاک تبریز، یادآور شد: برای رفع آلایندگی موفق به دریافت ۷۰ میلیارد تومان شده ایم، اما شرکت پالایشگاه تبریز تاکنون اقدام به پرداخت بدهی خود به شهرداری تبریز نکرده است، این در حالی است که در سفر اول رئیس جمهور به خوزستان شاهد تصویب ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی برای این استان بودیم.
هوشیار خواستار توجه به عملیات اجرایی کمربند دوم شهر تبریز در سفر ریاست جمهوری شد و افزود: یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای رینگ دوم تبریز اعتبار تخصیص یافته که باید عملیاتی شود و باید توجه داشت که کاهش ۲۸ درصدی تصادفات درونشهری تبریز در سال گذشته ناشی از توجه به نقاط حادثه خیز در سطح شهر بوده است و بسیاری از تصادفهای شهری تبریز در اتوبان کسایی رخ میدهد.
وی از عدم پرداخت سهم دولت در پروژه مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب تبریز انتقاد و اضافه کرد: نیازمند تخصیص یکهزار میلیارد تومان منابع دولتی برای بازگشایی معابر در مناطق حاشیه نشین تبریز هستیم.
شهردار تبریز از آمادگی مجموعه مدیریت شهری برای ساخت شهرک امن خبر داد و گفت: اگر دولت در جریان سفر دوم به آذربایجان شرقی مساعدت های لازم را انجام دهد، شهرداری حاضر به ارائه ۵۰ درصد بودجه برای احداث این شهرک می باشد که ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز اولیه آن محاسبه شده است.
هوشیار با اشاره به رها شدن ۲۰۰ هکتار از اراضی تبریز در مجموعه ورزشی یادگار امام (ره)، با ابراز تاسف از اینکه هیچ بودجهای به آن اختصاص نمییابد، پیشنهاد داد، این مجموعه تحویل شهرداری شود تا ۲ سال آینده تبدیل به قطب ورزش شمالغرب کشور شود. هوشیار با اشاره به رها شدن ۲۰۰ هکتار از اراضی تبریز در مجموعه ورزشی یادگار امام (ره) ، با ابراز تاسف از اینکه هیچ بودجهای به آن اختصاص نمییابد، پیشنهاد داد، این مجموعه تحویل شهرداری شود تا ۲ سال آینده این نقطه تبدیل به قطب ورزش شمالغرب کشور شود.
به گزارش ایرنا، روح الله متفکر آزاد، محمدحسین فرهنگی، علیرضا منادی و احمد علیرضابیگی چهار تن از نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست حضور داشتند که مسائل و مشکلات کلان شهر تبریز و ارائه ساز و کار برای رفع آنها و همچنین نحوه مساعدت دولت برای رفع این موارد مورد بحث و کنکاش قرار گرفت.
آیت الله سیدابراهیم رییسی آخر هفته جاری (روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری) به عنوان پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر می کند بر این اساس ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار طرح و تسهیلات به استان پیش بینی شده است.