به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی روز چهارشنبه در نشست سالانه کمیته همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش کردستان که در مریوان برگزار شد، بر فعال کردن انجمن اولیاء و مربیان و استفاده از این ظرفیت عظیم تاکید و اظهار کرد: کارگاههای آموزش خانواده در مدارس باید جدی گرفته شود.
وی در ادامه علم، مهارت و خلاقیت را لازمه نیروهای تخصصی آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود: معلمان رشته دین و زندگی باید به احکام، اخلاقیات و مسائل اعتقادی مسلط باشند چرا که بدون این سه شاخص در آموزش دانشآموزان به مشکل بر می خورند.
نماینده ولی فقیه در کردستان همچنین آموزش و پرورش را دارای سه رکن اساسی دانست و گفت: دانشآموز، معلم و اولیاء نقش اساسی در تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی کودک دارند.
وی با بیان اینکه ما برای این سه ضلع کار تربیتی تخصصی نکرده ایم، عنوان کرد: آموزش و پرورش یک رسانه بسیار قوی بوده و مخاطبانی به وسعت کل جامعه دارد اما از این ظرفیت عظیم بهخوبی استفاده نشده است.
حجت الاسلام پورذهبی همچنین به کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از چالشهای پیش روی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: تعداد معلمان در برابر تعداد دانش آموزان مناسب نیست و همین مورد سبب کاهش نیروهای تخصصی مانند مربیان تربیتی در آموزش و پرورش شده است.
جهت دهی فرهنگی به جوانان و نوجوانان برگرفته از کلام قرآن باشد
دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش نیز در این نشست اظهار کرد: جهت دهی فرهنگی به جوانان و نوجوانان باید برگرفته از کلام قرآن باشد چرا که فضای تحمیل شده بر ما برابر نیست و دشمن به صورت مداوم مشغول برنامهریزی بر روی نیازهای انسان است.
حمید نیکزاد آموزش و پرورش را یک نهاد عمومی و موثر در تبیت نسل جوان و نوجوان اعلام کرد و افزود: دستگاه تعلیم و تربیت در راستای ادای وظایف خویش به کمک سایر دستگاهها نیاز دارد و در این راستا نیز حوزههای علمیه وظیفه تامین نیروهای متخصص و به روز را برای آموزش و پرورش دارد.
وی برگزاری منظم جلسات کمیته های همکاری حوزه و آموزش و پرورش را ضروری دانست و گفت: می توان از ظرفیت همکاری حوزههای علمیه اهل سنت و وزارت آموزش و پرورش در راستای طرح امین بیش از گذشته بهره برد.
دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش افزود: مشکل ما این است که کار پرورشی در سطح ستاد و اداره کل و ادارات محدود می شود و آن چنان که باید به مدارس نمی رسد.
وی با اشاره به تدوین ۱۸ برنامه همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در سطح صف، اظهار کرد: امروز باید از همه ابزارهای نوین در امر تربیت و پرورش کودک و نوجوان به نحو بهینه استفاده کنیم.
معلم مسئولیت خلق فرصت های تربیتی را برعهده دارد
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز تحول در آموزش و پرورش را تحولی ریشه ای و عمیق توصیف کرد و با اشاره به این آرمان در نظام تعلیم و تربیت، گفت: در این نظام تحولی معلم نقش اساسی و تعیین کننده داشته و مسئولیت خلق فرصت های تربیتی را بر عهده دارد.
هاشم ناظمی جلال با بیان اینکه دانش آموز، امانت الهی و دارای کرامت ذاتی است و فطرت الهی در وجود او نهفته و در عین حال دارای قابلیت فعلیت است، افزود: دانش آموز محور تاثیرپذیر در فعالیت های یاددهی و یادگیری است.
وی در ادامه سخنان خود با پرداختن به شاخصه های محتوای مطلوب در آموزش و پرورش، لزوم سازگاری آن با ارزش های الهی را از مهم ترین شاخصه های محتوا اعلام و اظهار کرد: محتوای فعالیت یاددهی یادگیری باید متناسب با نیازهای حال و آینده باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به محدود نبودن یادگیری به مدرسه، سایر محیط های یادگیری را نیز حائز اهمیت دانست و گفت: خانواده باید در تعامل با مدرسه، زمینه ساز محیط مطلوب یادگیری باشد.
وی در ادامه وظیفه حوزههای علمیه در همراهی با نظام تعلیم و تربیت را رسالتی مهم ارزیابی و آن را مکمل کیفیت بخشی به آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: رسالت حوزه در همراهی با آموزش و پرورش، پاسخ به چالش های پیش روی نسل فعلی است.
ناظمی جلال با ابراز نگرانی از افزایش فاصله بین نسلی، عدم توجه به آن را آسیب زا دانست و گفت: بعضی ناهماهنگی های احتمالی در میان دستگاه های متولی تربیت، موجب دور شدن از اهداف اسناد بالادستی می شود.
وی چالش دیگر پیش روی آموزش و پرورش را عدم آشنایی بدنه این نظام با سواد رسانه ای بیان کرد و بر ایجاد بسترهای مناسب جهت استفاده از طرفیت همه دستگاه ها و نهادها از جمله کمیته همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در زمینه آموزش نیروی انسانی تاکید کرد.