به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه؛ مسعود درستی ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست اظهار کرد: مترو تهران بر حسب ماهیت و ویژگیهایی که دارد یکی از صنایع دوستدار محیط زیست و یک حملونقل سبز در جهان به حساب میآید و قطعاً این ناوگان در طول فعالیت خود کمک شایانی به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر کرده است.
وی با بیان اینکه طبق آمار در سال گذشته ۶۶۰ میلیون سفر در مترو تهران و حومه انجام شده است افزود: بهازای انجام هر سفر در مترو تهران ۲۲ سنت صرفهجویی در انرژی صورت میگیرد و در کل میتوان گفت که این حملونقل پاکدرون شهری در سال گذشته بالغ بر ۱۴۵ میلیون دلار صرفهجویی تنها در حوزه انرژی برای کشور داشته است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه در ادامه گفت: مترو علاوه بر جابهجایی مسافر در حوزههای دیگر هم تلاش کرده تا در راستای مسئولیتهای اجتماعی خود به حفظ زیست محیط کمک کند که از آن جمله میتوان به ایجاد بیش از ۱۳ هکتار فضای سبز در پایانهها، تصفیه فاضلاب خاکستری در سه پایانه مترو و استفاده از آب حاصل از آن در آبیاری فضای سبز و شستشو قطارهای مترو اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ایستگاه دانشگاه تربیتمدرس با عنوان ایستگاه دوستدار محیط زیست در حال فعالیت است و تعداد این ایستگاهها در مترو تهران افزایش خواهد یافت تصریح کرد: اقدامات متعدد دیگری در حوزه محیط زیست در شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه در حال انجام است و من امیدوارم که بتوانیم این اقدامات را تا پایان سال ۱۴۰۳ در کنار وظیفه اصلی خودمان به سرانجام برسانیم.
مصرف بالای سوخت در خودروهای کشور یک فاجعه غمانگیز است
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مخاطرات اقلیمی که امروز شاهد آن هستیم گفت: تخریب و انهدام منابع، عدم توجه به مسائل شهرسازی در شهرها، نبود روش مناسب در جمعآوری زباله، نداشتن شبکه تصفیه فاضلاب، استقرار نامناسب صنایع از جمله مباحث مهمی است که امروز با آن روبرو هستیم.
وی افزود: هر کدام از این موارد را اگر بادقت نگاه کنیم میبینیم که چقدر عقبافتادگی در آنها داریم. در بحث خودرو، عدم خروج خودروهای فرسوده و میزان بالای مصرف سوخت در خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای اروپایی که تا حدود ۱۴ برابر و بعضاً تا ۲۰ برابر در خودروهای فرسوده مصرف سوخت دارند، یک فاجعه بسیار غمانگیز است.
وی در ادامه به فرونشست زمین در اثر استفاده بیرویه از منابع آب زیرزمینی اشاره و خاطرنشان کرد: باید به طرح تغذیه مصنوعی آب خوان ها توجه ویژهای شود و اگر به این موضوع به طور جدی رسیدگی نشود میتواند یک زنگ خطر جدی برای تهران باشد.
پیرهادی با بیان اینکه مترو در حوزههای مرتبط با محیط زیست گامهای بسیار خوبی را برداشته است افزود: مترو هم در حوزه صرفهجویی انرژی و هم در مواردی چون توسعه فضای سبز و تصفیه فاضلاب اقدامات خوبی را در این مدت داشته است.
وی به اتصال خروجی فاضلاب ایستگاه شهدای هفتم تیر به شبکه فاضلاب شهری اشاره کرد و گفت: برای اتصال ۱۵ ایستگاه بودجه مناسب در شورای شهر تخصیصیافته است و امیدوارم که در سالهای بعدی این کار تا اتصال کامل ایستگاهها ادامه یابد.
زنگ خط زبالههای پلاستیکی برای سلامتی مردم
در ادامه جلسه حلیا سادات حسینی شکرابی مدیر اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه علاوه بر خدماتدهی به مردم به محیط زیست هم کمک کرده و حتی در حوزه فنی و عمرانی به خوبی ملاحظات محیط زیستی را رعایت کرده است.
وی عنوان کرد: شعار امسال در هفته محیط زیست مرتبط با کاهش مصرف پلاستیک است و در همین راستا انتظار میرود تا مترو نیز بهخصوص در بخش آموزش شهروندی اقدامات مناسبی را داشته باشد.
حسینی شکرابی با اشاره به این موضوع که سالانه ۶ درصد از مشتقات نفتی برای تولید پلاستیک صرف میشود گفت: شهرداری عزم جدی در بحث محیط زیست و کاهش مصرف پلاستیک دارد و قرار است در مترو و در پایانهها محلهایی برای تفکیک زبالههای پلاستیکی تعبیه شود. در حال حاضر این امکان در ایستگاه دانشگاه تربیتمدرس به عنوان ایستگاه دوستدار محیط زیست وجود دارد و امیدوارم که در کلیه ایستگاهها در آینده بتوانیم این محلهای تفکیک را فراهم کنیم.
مدیر اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اذعان کرد: تهران یکی از شهرهایی است که بیشترین میزان تولید زباله و پلاستیک را دارد؛ لذا مسئولیت مهمی بر عهده ماست؛ پیشبینیشده در شهر تهران از هر ۳ کیسه یک کیسه به عنوان ماندگاری و ۲ کیسه بلافاصله دور انداخته میشود.