زنجان - ایرنا - کارشناس مسوول پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی استان زنجان گفت: دمای هوای استان از اوایل هفته آینده در مناطق مختلف بیش از پنج درجه کاهش می‌یابد.

حسین سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ورود سامانه بارشی به استان از روز گذشته، شاهد بارشهای رگباری باران در نقاط مختلف استان بودیم که این شرایط امروز با بارش باران، وقوع رعد و برق، وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و غبار همراه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشترین زمان فعالیت این سامانه بعدازظهر امروز است و فردا /جمعه / شاهد خروج آن از استان خواهیم بود، اظهار داشت: دمای هوای استان از اوایل هفته آینده روند افزایشی خواهد داشت.

سلطانی یادآور شد: با توجه به پیش بینی ها بارش تگرگ، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها احتمال دارد و در این خصوص هشدار سطح نارنجی صادر شده است و از مردم استان درخواست کرده ایم از توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و صعود به ارتفاعات به دلیل احتمال وقوع رعد و برق خودداری کنند.

وی افزود: دمای هوای فعلی شهر زنجان، ۱۴ درجه سانتیگراد بوده که این میزان نسبت به روز گذشته در همین ساعت سه درجه کاهش یافته است.

سلطانی با اشاره به میزان نوسان دمای هوای شهرهای مختلف استان، خاطرنشان کرد: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای هوای زنجان هشت و ۲۹ درجه، ابهر ۱۱ و ۲۸ درجه، خرمدره ۱۲ و ۲۷ درجه، آببر ۱۷ و ۲۹ درجه، سلطانیه هفت و ۲۹ درجه، قیدار هشت و ۳۰ درجه و ماهنشان ۱۴ و ۳۰ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر نیز به طور ۱۲ ساعته مستقر هستند.

داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.