ساری - ایرنا - دبیر هیات کشتی استان مازندران از قطعی شدن حضور حدود ۱۶۰ کشتی گیر برای شرکت در هجدهمین دوره مسابقات بین المللی کشتی آزاد جوانان جام "شهید هاشمی نژاد"‌خبر داد و گفت :‌این رقابت های از صبح امروز پنجشنبه در شهرستان بهشهر آغاز شده است.

غلامرضا نوری زاده روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری این رقابت ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۴۷ کشتی گیر داخلی به همراه هفت کشتی گیر از کشور گرجستان و ۶ کشتی گیر از کشور ارمنستان در این دوره از رقابت های حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه این رقابت ها به مدت ۲ روز برگزار می شود، ‌ادامه داد: تیم های داخلی شرکت کننده درقالب نفرات اول تا دهم رقابت های کشتی آزاد جوانان قهرمانی کشور درتهران درسال ۱۴۰۱، نفرات منتخب کمیته فنی در مسابقات قهرمانی کشور و جام تختی و اعضای تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان اعزامی به مسابقات جهانی ایتالیا ۲۰۲۲ دراین مسابقات شرکت خواهند کرد.

دبیر هیات کشتی مازندران تیم منتخب مازندران و شهیدهاشمی نژاد بهشهر، ‌ ۲ تیم استان میزبان در این رقابت ها برشمرد و گفت: وزن کشی پنج وزن نخست این مسابقات از صبح امروز انجام شد و کشتی گیران در اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم به روی تشک رفتند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات رده بندی وفینال پنج وزن نخست از ساعت ۱۶ امروز ومسابقات پنج وزن دوم نیز صبح جمعه برگزار خواهد شد، ‌افزود: مسابقات کشتی آزاد جوانان جام شهید هاشمی نژاد یکی از مراحل انتخابی تیم ملی محسوب می شود وبه همین خاطر کشتی گیران شرکت کننده با تمام قوا به میدان خواهند آمد وهمین مسئله باعث بالا رفتن سطح کیفی مسابقات نیز خواهد شد.

در هفدهمین دوره مسابقات بین المللی کشتی جام شهید هاشمی نژاد که روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت پارسال با حضور یکصد آزادکار از کشورهای تاجیکستان، ارمنستان و گرجستان و ۵۰ ورزشکار ایرانی در سالن شهید هاشمی نژاد بهشهر برگزارشد و تیم ایران با ۲۵۰ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید و تیم‌های ارمنستان و تاجیکستان به ترتیب با ۲۰ و ۶ امتیاز دوم و سوم شدند.

نگاهی به سابقه جام کشتی بین المللی شهید هاشمی نژاد

برگزاری مسابقات کشتی شهید هاشمی‌نژاد سابقه‌ای چند دهه‌ای در بهشهر دارد و در ابتدا، این رویداد با حضور چند تیم استان‌های همجوار و به صورت محدود برگزار می‌شد و ضوابط میزبانی آن هم رعایت نمی‌شد تا اینکه از ۱۲ سال قبل و با نظر تصمیم‌گیران کشتی بهشهر ابعاد برگزاری این مسابقات تغییر کرد و با تمرکز بر رده سنی جوانان، به یکی از مهمترین آوردگاه‌های شناسایی استعدادهای این رده سنی در کشتی کشور مبدل گشت.

تاکید مسوولان مسابقات به برگزاری جام شهید هاشمی نژاد در رده سنی جوانان، آرام آرام این رویداد را به برندی قابل اعتنا و اتکا در کشتی کشور تبدیل کرد تا جایی که مطابق اظهارات سرمربی و کادر فنی جوانان، جام هاشمی نژاد یکی از مراحل و معیارهای حضور کشتی گیران در تیم ملی است و از همین رهگذر همه کسانی که به دنبال پوشیدن دوبنده تیم ملی هستند، با آمادگی کامل در این رویداد شرکت می کنند.
نگاهی به مدال آوران سال های گذشته جام شهید هاشمی نژاد ما را به نام های معتبر می‌رساند. از حسن یزدانی، امیرحسین زارع، کامران قاسمپور تا بهنام احسانپور، رحمان عموزاد و بسیاری ستاره های داخلی و خارجی بسیاری حداقل یک بار حضور در این مسابقات را تجربه کردند و از سکوی پرتاب این مسابقات خود را به سکوهای قهرمانی مسابقات جهانی و المپیک رساندند.

با تداوم برگزاری و اوج گیری کیفی جام هاشمی نژاد، توجه مدیران فنی رده سنی جوانان به این مسابقات بیشتر شد تا جایی که در چند سال قبل، سرمربی و کادر فنی تیم ملی با تمرکز کامل در سالن محل برگزاری مسابقات حاضر شده و نفرات برتر را به طور کامل زیرنظر می‌گیردند.
اوج کیفیت مسابقات کشتی شهید هاشمی نژاد در آنجاست که کادر فنی تیم ملی جوانان به صراحت اعلام کرد، این مسابقات یکی از مراحل انتخابی تیم ملی است و همین تاکیدات، انگیزه مدعیان اوزان دهگانه جوانان را برای حضور با حداکثر آمادگی در بهشهر بیشتر می کرد.