همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: برای پیشگیری از سرایت دامنه حریق به عرصه های طبیعی ۱۲۰ کیلومتر آتش‌بُر در مناطق زیر پوشش مدیریت این اداره کل ایجاد شد.

اسفندیار خزائی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آتش بُر در مناطق جنگلی و حاشیه راه های دارای پوشش گیاهی با همکاری اداره راهداری ایجاد شد چرا که به علت بالا بودن تردد مردم در حواشی راه ها بنابراین در صورت پرتاب یک سیگار روشن احتمال بروز آتش زیاد است.

وی بیان کرد: اهمیت آتش‌بر با توجه به نوع منطقه متفاوت است با این توضیح که در یک منطقه با ایجاد ۵۰ کیلومتر آتش بر می توان از ۵۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی را پوشش داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: حین ایجاد آتش بُر، مولفه هایی همچون محل هایی که امکان بروز حریق زیاد است و مکان هایی که پیشتر دچار آتش سوزی شده نیز لحاظ می شود.

خزائی گفت: با ورود به فصل گرم سال و خشک شدن گیاه احتمال بروز حریق افزایش می یابد بنابراین نشست هایی با نهادهای مسئول در راستای تشریح تکالیف هر یک از این ادارات در راستای قانون مدیریت بحران و پیشگیری از آتش سوزی برگزار شد.

وی اضافه کرد: مناطق تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان از نظر پوشش گیاهی مستعد آتش سوزی به ۲ منطقه بحرانی و نیمه بحرانی تقسیم بندی و بر روی نقشه مشخص شد همچنین در اختیار ادارات شهرستانی برای برنامه ریزی قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: به منظور ارتقای آمادگی محیط بانان چندین رزمایش و تمرین آمادگی در شهرستان ها برگزار شده و به زودی رزمایشی بزرگ در گستره جنوب و شمالی استان برگزار می شود.

خزائی بیان کرد: ۱۲ دستگاه دمنده امسال برای تسریع در مهار حریق خریداری شده که ۲ دستگاه آن در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست همدان برای استفاده در منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر و خانگرمز تویسرکان قرار گرفت.

وی افزود: همواره از آتش به عنوان بلای خانمانسوز جنگل و مرتع یاد می شود چرا که در مناطق خشک و نیمه خشک ایران به ویژه استان همدان با توجه به ارزش بالا و بدیع طبیعت، در صورت بروز حریق، هُموس خاک و پوشش گیاهی پایه و چند ساله از بین می رود به گونه ای که ۲۰ سال طول می کشد تا گیاه پایه و یکساله در محل بروز حریق سبز شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: به دنبال تقسیم مناطق منابع طبیعی به بحرانی و نیمه بحرانی، اقدامات کنترلی مناسب برای مهار و به حداقل رساندن وسعت آتش سوزی شامل آموزش های مجریان ، بهره برداران و همیاران طبیعت و انجام عملیات فنی از قبیل ایجاد آتش بر و کشیک های مستقر در ادارات منابع طبیعی شهرستان ها صورت گرفته است.

خزائی گفت: گروههای مدیریت حریق متشکل از همیاران طبیعت محافظ در شهرستان ها تشکیل و آموزش های لازم به آنها داده شده تا در مواقع لزوم به کمک ادارات منابع طبیعی بیایند.

وی ادامه داد: به استناد ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران کشور برای همیاران طبیعت شرکت کننده در اطفای حریق که فداکار خدمت شناخته می شوند حکم ماموریت صادر شده تا در صورت بروز حادثه برای آنها مورد حمایت قانونی قرار گیرند.

طبیعت گردان از برافروختن آتش خودداری کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: سه ضلع بروز آتش شامل مواد سوختی، اکسیژن و شعله است که درختان و گیاهان به عنوان موادسوختی و اکسیژن به وفور در طبیعت موجود است و با ایجاد ضلع سوم یعنی در صورت بی دقتی و سهل انگاری و ایجاد یک جرقه و شعله بخش زیادی از طبیعت به خاکستر تبدیل می شود.

خزائی افزود: برخی افرادی که طبیعت را برای تفریح انتخاب می کنند برای دم کردن چایی و گرم کردن غذا اقدام به برافروختن آتش می کنند سپس با ریختن خاک بر روی شعله آتش و کوبیدن پا بر روی آن با این باور که آتش به طور کامل خاموش شده محل را ترک می کنند.

وی تاکید کرد: طبیعت گردان باید اصول گردش در طبیعت را نیز رعایت کنند که یکی از این معیارها روشن نکردن آتش است یعنی باید چای را در منزل دم کرده و با فلاکس راهی طبیعت شوند یا غذاهای سرد که نیاز به گرم کردن ندارد به همراه داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: طبیعت همدان سخت گذر بوده و در صورت بروز حریق تا رسیدن تیم های مهار حریق به محل، بخشی زیادی از طبیعت طعمه حریق می شود.

خزائی گفت: بنابراین نخستین گام برای پیشگیری از بروز حریق فرهنگسازی و آموزش است که این کار با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها و برگزاری دوره های آموزشی در جوامع محلی صورت می گیرد.