وزیر کشور روز پنجشنبه در حاشیه مراسم کلنگ زنی این خط گفت: اقدامات لازم برای تکمیل خط ۲ با استفاده از منابع فایناس دنبال و خط سه نیز با همت دولت از طریق اوراق مشارکت و منابع شهرداری اجرا میشود.
احمد وحیدی با بیان اینکه در حال حاضر خط یک مترو تبریز با چند قطار فعال است، اظهار کرد: اجرای خط ۲ نیز شروع شده و اجرای خط سه با توجه به دسترسی به مناطق پرجمعیت از اهمیت ویژهای برخوردار است و تا اکنون ۱۷ میلیارد تومان برای خط سه مترو واریز شده است.
وی با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر تبریز، خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی در شهر تبریز به لحاظ نوسازی ناوگان و خطوط مترو رخ میدهد امیدواریم با تلاش شهردار تبریز، نوسازی ناوگان سرعت بگیرد.
وحیدی با بیان اینکه امروز یکهزار دستگاه تاکسی نو وارد ناوگان شهر تبریز شد، گفت: امیدواریم این نوسازی ادامه پیدا کند و پنج هزار تاکسی جدید دیگر نیز وارد ناوگان شهری شود.
وی با اشاره به ضرورت ورود ۱۲۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تبریز، گفت: تاکنون ۱۳۰ دستگاه اتوبوس وارد مدار شده است.
وزیر کشور اعلام کرد: برنامه ریزی لازم نیز برای ورود ۲۰۰ اتوبوس هم انجام شده است امیدواریم کارخانه هایی که برای تامین آن تعهد کردهاند، روند تولید اتوبوس را سرعت دهند و تامین ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در طول سالهای آتی محقق شود.
یعقوب وحیدکیا، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز هم اعلام کرد: خط ۳ در آخرین بازنگری مهندسی شده به طول ۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه به صورت تونل دوقلو با قطر داخلی ۶ متر همانند تونلهای عمیق خط یک اجرا میشود.
وی با بیان اینکه حداکثر عمق مسیر این خط ۲۷ متر از سطح زمین است، اعلام کرد: در افق طرح، تعداد مسافر در هر ساعت در هر جهت ۲۳ هزار نفر و تعداد مسافر سالیانه نیز ۱۱۰ میلیون در این خط نفر پیشبینی شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به اهمیت این خط در اتصال شمال به جنوب تبریز افزود: خط سوم به سبب تبادل مسافر در هسته مرکزی شهر با خطوط یک و ۲ و چهار نیز حائز اهمیت است.
وی خاطرنشان کرد: توجه به مراکز مهم جمعیتی و اقتصادی مسیر با گذر از ترمینال بزرگ تبریز، بازار و مراکز درمانی و خدماتی و بیمارستان عالی نسب از مزیت های این خط بوده که بخش اعظمی از جابهجایی مسافر در آینده را پوشش خواهد داد.
وحیدکیا اعلام کرد: برآورد اولیه اجرای خط سوم در چهار بخش تونل، ایستگاهها و ابنیه دپو، تجهیزات ویژه و ناوگان، در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
اجرای خط ۲ قطارشهری تبریز از سال ۹۰ آغاز شده و هم اکنون با ۲۳ تا ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا است .
خط یک مترو تبریز شامل ۱۸ ایستگاه فعال است.
مترو تبریز در پنج خط طراحی شده است.
همزمان با دومین سفر آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی به آذربایجانشرقی، ۳۷ پروژه عمرانی، خدماتی و رفاهی شهرداری تبریز با ۱۷۵۰ میلیارد تومان هزینه به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است .
از مجموع اعتبارات۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است.
میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۲ درصد است.
تعهد استان برای اجرای پروژهها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.
در سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.