ساوه - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این استان در طرح ۱۰ ساله مقابله با ریزگردها سهم ۳۰۰ میلیارد ریالی دارد.

به گزارش ایرنا، ریزگردها معضلی است که امروز دامن بسیاری از شهرهای کشور را گرفته و در بسیاری از موارد سلامت مردم را به خطر انداخته و در این راستا دولت با طرح ملی مقابله با ریزگردها به دنبال کاهش آثار زیان‌بار این پدیده در یک برنامه ۱۰ ساله است.

این برنامه ۱۰ ساله در نظر دارد با شناسایی و انجام اقدامات مختلف این آثار زیانبار را کاهش دهد که به گفته مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، در راستای عملیاتی شده این طرح تا کنون کانون های ریزگردها در استان مرکزی شناسایی و برای برخی از این منشا های اصلی برنامه عمالیاتی تعریف شده است.

«یوسف یوسفی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برخی از شهرهای این استان مرکزی از جمله اراک در ۶ ماه سال درگیر ریزگردها است و ۶ ماه بعدی نیز با آلودگی صنایع دست و پنجه نرم می کند اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در برش استانی، برای این خطه ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب کرده است.

برخی از شهرهای استان مرکزی از جمله اراک در ۶ ماه سال درگیر ریزگردها است و در بقیه ایام نیز با آلودگی صنایع دست و پنجه نرم می کند

وی اضافه کرد: این برنامه که طی ۱۰ سال با همکاری بین بخشی سازمان ها و وزارتخانه های مختلف انجام خواهد شد و اعتبار مصوب شده برای این استان در بین چهار اداره کل و سازمان تقسیم شده که شامل ۱۵۰ میلیارد ریال برای محیط زیست، ۸۰ میلیارد ریال منابع طبیعی و آبخیزداری، ۳۵ میلیارد ریال جهاد کشاورزی و ۱۵ میلیارد ریال نیز هواشناسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی یادآور شد: براساس این اعتبار تصویب شده کلیات برنامه عملیاتی این استان انتهای سال گذشته در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید و در صورت تایید کارگروه زیربنایی استان این اعتبارات به تناسب برنامه ریزی دستگاه ها امسال تخصیص یافته و هزینه می شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می شود امسال اعتبارات مورد آن در سال اول را جذب و اقدامات خود را آغاز کنیم افزود: کانون های ریزگردها عمدتا در تمام شهرستان های استان شناسایی شده که این برنامه بر اساس اولویت در تمام این نقاط اقدامات مدیریتی خواهد داشت.

اعتبارات در صورت تایید کارگروه زیربنایی استان به تناسب برنامه ریزی دستگاه ها امسال تخصیص یافته و هزینه می شود

براساس طرح ملی مقابله با ریزگردها دستگاه ها وظایف مختلفی بر عهده دارند که سازمان هواشناسی کشور موظف به ایجاد سامانه هشدار و پیش آگاهی وقوع پدیده گرد و غبار را با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست راه اندازی و داده ها و اطلاعات تولیدی آن را در اختیار دستگاه ها قرار دهد.

وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف است حفاظت و بهره برداری پایدار از اراضی کشاورزی با منشا گرد و غبار (غبارخیز) با رویکرد کشاورزی حفاظتی و به تفکیک نوع اقدام پیشگیرانه، مقابله ای و سازگارکننده با پدیده گرد و غبار را در چارچوب قوانین و مقررات و اعتبارات مصوب انجام دهد.

همچنین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز موظف است در اجرای مواد (۲۴) و (۲۷) قانون هوای پاک، براساس وضعیت کانون های گرد و غبار داخلی کشور یا با بهره گیری از مشارکت مردم، برنامه اقدامات پیشگیرانه، مدیریتی، مقابله ای و سازگارکننده با پدیده گرد و غبار را اجرا کند.

در همین راستا، وزارت نیرو نیز وظیفه دارد با اعمال مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، اقدمات و طرح های توسعه منابع آب خود را به گونه ای برنامه ریزی نماید که از توسعه و تشدید وضعیت کانون های تولید گرد و غبار کشور جلوگیری به عمل آید.

ریزگردها به عبارت صحیح تر گرد و غبار یا خاک نرم و سبکی که در اثر فقر پوشش گیاهی و افزایش عرصه های بیابانی با وزش باد به هوا بلند می شود و با آلوده کردن هوای منطقه مشکل زیست محیطی را بوجود می آورد.

این پدیده جوی که آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوب بر جای می گذارد و اثرات مضری بر سلامت، اقتصاد جامعه و اقلیم دارند، شناخت ماهیت، منشا و اثرات گردوغبار در تعیین روشهای کنترل آن نقش بسزایی دارد.

گرد و غبار و ریزگردها اگرچه برای همه افراد و در همه سنین پدیده ای مضر و بیماری زا است اما طیف وسیعی از افراد از جمله سالمندان، خانم های باردار، کودکان و افراد بیمار آسیب پذیری بیشتری نسبت به آن دارند. بیشتر آسیب های ناشی از گرد و غبار و ریزگردها مربوط به سیستم تنفسی و ریه ها، سیستم ایمنی، قلب و همچنین سیستم بینایی افراد می شود.