به گزارش ایرنا، مسابقات دوچرخهسواری جاده قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ به میزبانی تایلند برگزار شد، رقابتهایی که به دلیل نزدیکی بازیهای آسیایی و اهمیت کسب سهمیه المپیک میدانی مهم برای حضور مدعیان این رشته شد اما در کمال تعجب عملکرد ضعیف ملیپوشان کشورمان در این رویداد، موجی از نگرانی را در بین اهالی این ورزش به راه انداخت.
اینکه فدراسیون دوچرخهسواری در چند وقت اخیر روزهای پرتلاطمی را پشت سرگذاشته و بعد از مدت ها بلاتکلیفی، رئیس خود را شناخت بر کسی پوشیده نیست اما نتایج ضعیف و به دور از تصور ملیپوشان کشورمان آنهم در آستانه بازیهای آسیایی هانگژو موضوعی است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد و باید دید تدبیر و برنامه مسوولان این فدراسیون چه خواهد بود.
چهارمین روز این مسابقات با رقابت رکابزنان در تایم تریل انفرادی رده بزرگسالان پیگیری شد و نمایندگان کشورمان موفق به کسب مدال نشدند، در این روز یک اتفاق برای رکابزنان کشورمان هم رخ داد، سمیه یزدانی به علت نقص فنی (پنچری) مسابقه را تمام نکرد و نتوانست نتیجه مطلوبی را کسب کند.
حسین عسگری دیگر رکابزن کشورمان در تایمتریل انفرادی شانزدهم شد، البته در سه روز گذشته نمایندگان ایران در هر سه ماده تیمریلی و تایمتریل انفرادی جوانان، مردان و زنان عنوان هفتمی را به خود اختصاص دادند و در تایمتریل انفرادی کمتر از ۲۳ سال مردان هم در رده دوازدهم قرار گرفتند. تا امروز نتایج رکابزنان کشورمان نشان میدهد از آن چیزی که تصور میکردیم بسیار دور بوده و با این روند نباید شانسی برای دوچرخهسواری در هانگ ژو متصور بود.
اتفاق دیگری که در این مسابقات رخ داد به اشتباهات عجیب و البته واکنش جالب فدراسیون دوچرخهسواری باز میگردد. یکسان نبودن لباس رکابزنان تیم ملی باعث شد تا سرداور چینی این مسابقات ۲۵۰ فرانک سوئیس تیم ملی را جریمه کند هر چند مدیرفنی تیمهای ملی دوچرخهسواری کشورمان این جریمه را سختگیرانه قلمداد میکند و میگوید: این گونه جرایم طبیعی است و تیم قزاقستان را هم به دلیل عدم بررسی چرخ در زمان مشخص جریمه کردند. این مسایل جدید نیست و در مسابقات به دلیل تخلفاتی که صورت میگیرد جرایمی در نظر گرفته میشود اما اعتقاد دارم سرداور مسابقات خیلی سختگیری میکند.
از سویی دیگر حسین عسگری رکابزن کشورمان در این رویداد نیز با ۴ دقیقه تاخیر به خط استارت رسیده و زمان زیادی را از دست میدهد، هر چند با توجه به رکوردی که کسب شده احتمال کسب مدال عملا غیر ممکن بوده و نتیجه رضایتبخشی را کسب نکرده است اما اینکه تغییر زمان رویداد از ساعت ۱۴ به ۱۲ را هیچ فردی از تیم ملی ایران متوجه نشده خود حکایت عجیبی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این مورد نیز وفایی اعتقاد دارد با توجه به لیست استارت که روز قبل از مسابقه اعلام شده بود، رقابت ورزشکاران باید ساعت ۱۴ آغاز میشد اما ناگهان اعلام کردند که رقابت ساعت ۱۲ برگزار میشود اما باید پرسید این عدم اطلاع چرا فقط برای تیم ایران رخ داده و چه کسی باید در این خصوص مسوول و البته پاسخگو باشد.
فراموش نکنیم فرصت چندانی تا آغاز بازیهای آسیایی هانگ ژو و رویدادهای کسب سهمیه المپیک نداریم و اگر تدبیر و درایتی نباشد، نباید شانسی را برای رکابزنان کشورمان در مسابقات پیش متصور بود. سالهاست میشنویم که دوچرخهسواری ایران از تکنولوژی روز دنیا عقب است و فاصله ما با تیمهای تا دندان مسلح کار را سخت میکند، اما چه کسی باید این نیازها را برطرف و فاصله موجود را از میان بردارد. اگر قرار است اقدامی صورت گیرد باید زمان را از دست نداده و به سرعت این نواقص برطرف شود و اگر قرار نیست اقدامی عاجل صورت گیرد، حداقل هزینه سرسامآور اعزامها را در جایی دیگر هزینه کرد که سودش به دوچرخهسواری برسد.