اصفهان - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بهبود فعالیت فعالان و صنعتگران دستی در این دیار مستلزم حمایت، تسهیلات و تدوین قوانین حامی و به روز این صنعت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نورصالحی روز یکشنبه در نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش اظهارداشت: بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در این منطقه در زمینه صنایع دستی در بخش‌های تولید و عرضه فعالیت دارند اما با مشکلات متعددی روبه رو هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه به اصطلاح دست اصفهان در صنایع دستی پُر است اما آنطور که باید و شاید از این صنعت استفاده نکرده‌ایم، لذا توجه بیشتر به این مقوله ضروریست.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: حدود یک سوم تمام صنایع دستی شناخته شده در جهان در ایران وجود دارد و در اصفهان به ۷۵ درصد از این صنایع پرداخته می‌شود که نشان از اهمیت و گستردگی این صنعت در این خطه دارد.

وی برپایی بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهرها را برای ارتقای این صنعت هنری مفید دانست و گفت: در این پیوند، ساختمانی در خیابان ابن سینای اصفهان برای این امر مد نظر قرار داده‌ایم.

قول وزیر برای حل مشکل اثر تاریخی کارخانه ریسباف اصفهان

نورصالحی به جلسه با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در وزارتخانه و قول وزیر درباره اثر تاریخی کارخانه ریسباف تنها کارخانه باقی مانده از دوره صنعت نساجی اشاره و تصریح کرد: مشکلات مرتبط با مالکیت، در تبدیل آن به موزه اختلال ایجاد کرده است.

رییس شورای شهر اصفهان افزود: وزیر میراث فرهنگی در آن جلسه عنوان کرد که پس از واگذاری آن اثر میراثی به این وزارت، برای تبدیل شدن به موزه در اختیار مدیریت شهری اصفهان قرار داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، اثر تاریخی «کارخانه ریسباف » در چهارباغ اصفهان همچنان در دوراهی بین ویرانی یا تبدیل شدنش به یک موزه منطقه‌ای معطل مانده و از سال ۸۸ تاکنون وعده‌ها برای تبدیل آن به یک گنجینه عملی نشده است.

این بنا که در سال ۸۱ به ثبت ملی رسیده است در شمار زیباترین و مهمترین بناهای صنعتی، تاریخی ایران قرار دارد. ریسباف در دوران پهلوی اول در شمار ۹ کارخانه ای بود که در حوزه صنایع نساجی اصفهان تاسیس شد. اهمیت حفظ ریسباف بدلیل باقی ماندن تمام قسمت‌هایش (اگرچه در برخی نقاط متزلزل) و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ اصفهان دوچندان است.

بانک ملی تملک این بنا را در اختیار دارد اما در دوران دولت دهم با مصوبه‌ای بنا شد تملک این بنا با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود اما این کار به‌دلیل اعتراض بانک ملی عملی نشد و حتی تصمیم کمیسیون ماده پنج استان مبنی بر تغییر کاربری ریسباف از مجموعه خدماتی به فرهنگی و تبدیل شدن آن به موزه منطقه‌ای برای گرفتن بودجه ۲۷ میلیارد تومانی سازمان میراث فرهنگی نتوانست راه به جایی ببرد از این رو همچنان بانک ملی بدلیل آنچه که«تعلق ریسباف به سهامداران بانک» می‌خواند، حاضر به واگذری آن برای تبدیل شدنش به گنجینه منطقه‌ای نیست.

آشفتگی سمعی و بصری مشاغل در اصفهان

همچنین عضو شورای شهر اصفهان در نودمین جلسه علنی شورا گفت: به دلیل مشاغل متعدد در شهر آشفتگی سمعی و بصری رخ داده است که باید سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری به این موضوع ورود کند.

محمدرضا فلاح تصریح کرد: برای مثال پرنده فروشی‌های خیابان عطار نیشابوری قرار بود سال‌ها قبل ساماندهی شوند که تاکنون محقق نشده است، از سوی دیگر مثلا فروشگاه‌های موتورسیکلت در خیابان سروش و کارگاه‌های تجمع و انباشت پسماندهای خشک چالش‌های متعدد دیگری را رقم زده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ روز است که میدان میوه و تره بار اصفهان مسئول ندارد که در این خصوص باید سریع اقدام لازم صورت گیرد، گفت: برخی از مسئولیت‌ها در بخش‌های شهرداری خالی است که سبب ایجاد مشکلات برای مراجعه کنندگان شده است. حجم نیروهای شهرداری بالاست که نیاز است ساماندهی شود تا همه مناطق پوشش داده شوند.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه به پیگیری برای حل مشکل در "گذر آقا نجفی" اشاره کرد و گفت: این گذر تا حدود یک ماه آینده افتتاح خواهد شد.

رسول میرباقری با بیان اینکه بازآفرینی بافت‌های فرسوده از جمله اولویت‌های اصفهان است، ادامه داد: در سالجاری حدود چهار پروژه کلان در این کلانشهر با محوریت بافت فرسوده به اجرا در خواهد آمد.

گلایه عضو شورای شهر اصفهان از حضور مُتکدیان پرتعداد

همچنین عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه علنی شورای شهر با گلایه از حضور متعدد متکدیان در این شهر گفت: این موضوع درشان اصفهان نیست، واجدین شرایط و نیازمندان واقعی باید تحت حمایت خیریه‌ها قرار گیرند ولی چنانچه این راه روشی برای کسب درآمد برای آنان تبدیل شده باید مطابق قانون با این افراد برخورد شود.

احمد شریعتی با اشاره به پرهیز از برخورد تند با متکدیان ادامه داد: نیاز است که سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی بیشتر به وظایف قانونی خود عمل کنند.

نادیده گرفتن نظرات نخبگان، برابر با خیانت به شهر

همچنین رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان در این جلسه گفت: "باشگاه شهراندیشان" برای جلب نظرات مردم و نخبگان ضروریست اما پس از چند ماه از زمان مطرح شدن آن هنوز ساختار و مکانش مشخص نشده است.

مصطفی نباتی نژاد افزود: اگر نظرات نخبگان شهر اخذ نشود و نادیده گرفته شود به نوعی به شهر خیانت شده است.

سخنگوی شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به بررسی لایحه اخذ تسهیلات پنج هزار میلیارد ریالی توسط شهرداری گفت: نکاتی درباره موارد مصرف، وثایق مورد نیاز و شرایط بودجه‌ای از نظر مجوز اخذ بررسی شد و شورا با این لایحه موافقت کرد.

علی صالحی خاطرنشان کرد: لایحه کمک و مشارکت شهرداری اصفهان در برگزاری اختتامیه جشنواره دو سالانه مصطفی نیز امروز به تصویب رسید.

مجید نادرالاصلی رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: از شعارهایی که عملیاتی نمی‌شود باید پرهیز کنیم زیرا مردم از ما انتظار کار و فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان یک هزار و مجموعه جهانی میدان نقش جهان با بیش از ۸۵ هزار مترمربع دارای ۵۰۰ فروشگاه عرضه صنایع دستی است.