به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، پس از ۲ سال وقفه از تعطیلات دوران کرونا، آموزش حضوری در مدارس کشور از سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ از سر گرفته شد تا دانشآموزان به صورت منظم روزانه در کلاسهای درس حاضر شوند اما هنوز یک ماه از آغاز سال تحصیلی نگذشته بود که شاهد تعطیلات پیدرپی مدارس و بازگشت دانشآموزان به آموزش مجازی به دلیل آلودگی هوا بودیم.
تجربه ۲ سال آموزش مجازی دوران شیوع کرونا نشان داد که این سبک آموزش، نمیتواند نیازهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان را پاسخ دهد، مسئولان آموزش و پرورش و کارشناسان اعلام کردند که دانشآموزان برای یادگیری عمیق به کلاسهای جبرانی نیاز دارند زیرا تعطیلات آلودگی هوا برنامه زمانی آموزش دانشآموزان را به تاخیر انداخته است و باید دانشآموزان سال تحصیلی آینده را با پایهای قویتر آغاز کنند اما برخی دانشآموزان و والدین در تماس با خبرگزاری ایرنا ادعا کردهاند که این مهم چندان در اولویت قرار نگرفته و در بسیاری از مدارس از کلاسهای جبرانی خبری نیست.
برخی از این والدین معتقدند که در دوران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگیهوا مانند سالهای قبل که مجازی بود، دانشآموزان بویژه پایه اول تا سوم ابتدایی نتوانستهاند دروس را به طور کامل یاد بگیرند و والدین هم روشهای تدریس را مناسب نمیدانند، بنابراین هزینه کلاس خصوصی جبرانی برای آنها هم سنگین است و خواهان برگزاری این کلاسها توسط مدارس بودند.
دانش آموزان مقطع ابتدایی باید آموزش را از نزدیک لمس کنند و درس را همراه بازی بیاموزند تا آموزش برای آنها تثبیت شود
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره جبران برنامههای آموزشی دانشآموزان در تابستان به ایرنا، گفت: تلاش شده است تا دانشآموزان در طول سال تحصیلی دروس را یاد بگیرند و در همین راستا، تابستان سال گذشته کلاسهای جبرانی تثبیت و تعمیق یادگیری به دلیل آموزشهای مجازی و وقفه ۲ ساله آموزشی برگزار شد.
معصومه معصومیان افزود: اما دانش آموزان مقطع ابتدایی باید آموزش را از نزدیک لمس کنند و درس را همراه بازی بیاموزند تا آموزش برای آنها تثبیت شود. امسال آموزشها حضوری بود و از ابتدای سال برنامه ریزی شد که با دانشآموزان ضعیف بیشتر کار شود اما نیاز به این شکل نبود که کلاسهای تثبیت و تعمیق یادگیری برگزار شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: این فرهنگ خودجوش وجود دارد که معلم با دانشآموز ضعیف بیشتر درس را کار میکند و امسال هم در شرایط حضوری بودن آموزش ها، معلمان دوره ابتدایی در این زمینه تلاشهای بسیاری کردند.
تداوم آموزش مجازی در تعطیلات به دلیل آلودگی هوا
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامهای برای جبران آموزش دانشآموزان در تعطیلات پیاپی مدارس به دلیل آلودگی هوا برگزار میشود یا خیر، اظهار کرد: در دوران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، آموزشها به صورت مجازی ارائه شد و جبران، زمانی صورت میگیرد که آموزشی ارائه نشده باشد.
معصومیان عنوان کرد: در تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا، آموزش ارائه شد و معلم هر روز در کلاس مجازی حضور داشته است و در همه روزهایی که هوا آلوده بود نیز همکاران حضور داشتند و آموزش مجازی تداوم داشته است.
وی درباره برنامه های تابستانی برای دانشآموزان ابتدایی شهر تهران، گفت: برنامههایی برای اوقات فراغت تابستان درنظر گرفته شده که بیشتر در قالب تربیتی است.
معصومیان ادامه داد: در کنار برنامههای تربیتی، آموزش جبرانی با رویکرد غالب جبران فقر حرکتی، تربیتی و مهارتی برگزار خواهیم کرد.
بر اساس آمار اعلامی، شمار دانش آموزان تهرانی در پایه اول ابتدایی یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۷۶۶ نفر، در پایه دوم ابتدایی یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۳۵۸ نفر، در پایه سوم ابتدایی یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۱۲۷ نفر، در پایه چهارم ابتدایی یک میلیون و ۴۲۲ هزار و ۱۲۶ نفر، در پایه پنجم ابتدایی یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۵۹۶ نفر و در پایه ششم ابتدایی یک میلیون و ۳۴۷ هزار و ۲۸۱ نفر است.