به گزارش ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، «غلامحسین حسینی نیا»، استقرار نظام مولدساز، ارتقاء و بهبود عملکرد مراکز آموزشی، افزایش اثربخشی و بهره وری فعالیتهای آموزشی مراکز، مشارکت و فعال کردن ارکان اجرایی مراکز، کیفیت بخشی به آموزشهای مهارتی سازمان، شناسایی ظرفیتها و قابلیتها، بهبود مدیریت منابع پشتیبانی، ارزیابی کلی وضعیت موجود و شناسایی چالشها، مشکلات مراکز، شناسایی تجهیزات و فضاهای مازاد مراکز را از اهداف اجرای طرح نجم برشمرد.
وی بیان داشت: در این طرح وضعیت کارگاه های آموزشی و سنجش عملی مهارت و صلاحیت حرفه ای، ابزارها و تجهیزات مازاد در کارگاه ها و ... مورد ارزیابی قرار میگیرد و بر اساس نتایج احصا شده، مولدسازی مراکز آموزشی آغاز میشود.
معاون وزیر کار با اشاره به بررسی دلایل تعطیلی و نیمه تعطیل بودن کارگاههای آموزشی پس از احصاء نتایج، تصریح کرد: کارگاههای آموزشی مذکور با توجه به تقاضای بازار کار در استانهای دیگر به صورت چرخشی منتقل میشود که این امر، کمک شایانی در مدیریت سرمایههای سازمان آموزش فنی و حرفهای در راستای تحقق نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب میکند.
حسینی نیا از راه اندازی سامانه نجم بر اساس نتایج احصاء شده این طرح از وضعیت کارگاه های آموزشی و سنجش مهارت، تجهیزات و فضاهای مراکز و ... خبر داد و گفت: ضروری است تیم ارزیاب، سخنان رؤسا و مربیان را به صورت دقیق به منظور آگاهی از کمیت و کیفیت مراکز آموزش فنی و حرفهای مورد بررسی قرار داده تا بر اساس نتایج، با یافتن نقاط قوت و ضعف به صورت اصولی در جهت رفع مشکلات و موانع چاره اندیشی کنیم.
هدفمند کردن برنامهریزیهای کلان بر مبنای واقعیات میدانی
رئیس دبیرخانه «طرح نجم» با بیان اینکه یکی از مواردی که در همه سازمانها بایستی به آن توجه شود، ارزیابی از محیطهای تحت پوشش در راستای هدفمند کردن برنامهریزیهای کلان بر مبنای واقعیات میدانی است، گفت: از آنجا که مهمترین رکن سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، مراکز آموزشی آن هستند؛ از این رو ارزیابی مراکز میتواند نقش مهمی در تحقق اهداف و سیاستگذاریهای صورت گرفته سازمان دارد.
«محمدجواد جامه بزرگی»، اذعان داشت: بررسی اجرایی شدن تفاهم نامه ها، مولد سازی، بررسی میزان استفاده مناسب و بهینه از نیروها انسانی شامل کارشناسان، مربیان و ...، بررسی وضعیت مشاوره و رهگیری مهارت آموختگان و آسیب شناسی مشکلات موجود در مراکز و اقدامات انجام شده، بررسی میزان پشتیبانی واحدها از امر آموزش و نحوه تأمین نیازهای پشتیبانی، بررسی میزان همکاری رؤسای مراکز با انجمن های صنفی و آموزشگاههای آزاد، بررسی فرایند بازرسی از آموزشگاه های آزاد و مراکز جوار و بین کارگاهی و روند رسیدگی به تخلفات و شکایات مردمی، بررسی میدانی سنجش و رضایت ذینفعان، بررسی وضعیت فیزیکی مرکز و بررسی وضعیت موجود کارگاه های آموزشی از محورهای ارزیابی این طرح می باشند.
وی زمان اجرای این طرح را هفته پایان خرداد تا ۱۵ تیرماه سال جاری اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: فرم های ارزیابی طراحی شده است که توسط گروه های ارزیاب تکمیل شده و مورد پایش و ارزیابی قرار میگیرد.
مدیر دفتر مرکزی حراست سازمان، اظهار داشت: اطلاعات ضروری مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور جمع آوری و در دسترس مدیران قرار میگیرد تا آن ها بتوانند تصمیمات به جا و لازم را در جهت ارتقاء کیفی و کمی مراکز و کارگاههای آموزشی اتخاذ نمایند.
جامه بزرگی در پایان بیان داشت: موضوع ارزیابی کلان از مراکز بر مبنای نظارت، مشاوره و راهنمایی بوده و سعی در برطرف نمودن موانع و اشکالات موجود در مراکز را دارد، بنابراین طراحی شاخصها در فرمهای ارزیابی نیز بر همین مبنا و در راستای اجرای بهینه فرآیند ارزیابی و شاخصهای امتیازدهی تهیه شده است؛ تا حتی الامکان از اعمال سلیقههای شخصی جلوگیری به عمل آید و در این فرآیند شاهد ارزیابی صحیح و منطبق بر واقعیات باشیم تا با تکیه بر آن، به اهداف سازمانی حاصل از ارزیابی دست یابیم.