به گزارش ایرنا از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، حجتالاسلام حمید نیکزاد روز دوشنبه در پنجمین گردهمایی اعضای کمیته همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان خراسان جنوبی از طرح محراب، حضور و امین به عنوان مهمترین این برنامهها یاد کرد و افزود: ۴۵۱ مبلغ زن و مرد در مدارس خراسان جنوبی فعالیت میکنند.
وی اظهار کرد: آشنایی معلمان و دانشآموزان با حوزههای علمیه و مفاخر آن از جمله ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی از قدما و علامه طباطبایی، حسنزاده آملی و ذوالفنون از معاصرین در راستای تبیین ارزشها، تقویت باورهای دینی و هویت بخشی اسلامی یکی از اهداف ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش به شمار میرود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش از حوزه و مدرسه به عنوان ۲ بخش تفکیک ناپذیر در فرآیند تعلیم و تربیت نام برد و گفت: یکی از اهداف دشمن در جنگ ترکیبی، ایجاد انشقاق بین جامعه روحانیت و نسل آیندهساز انقلاب، القای عقب ماندن نظام از زمان و فناوری، تخریب هویت فرهنگی و اسلامی دانشآموزان است.
وی اضافه کرد: برای تحقق تربیت اسلامی در مدارس باید جامعه روحانیت و ائمه جمعه و جماعات ارتباط خود را با جامعه فرهنگیان و دانشآموزان تقویت کرده و بیش از پیش مستحکم کنند.
علت اصلی بروز فتنهها، رویکرد شناختی دشمن است
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند هم در این همایش گفت: علت اصلی بروز و ظهور فتنهها و اغتشاشات، رویکرد شناختی دشمن در جنگ ترکیبی است.
حجتالاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: همانگونه که در همه رشتهها نیازمند علوم دانش بنیان هستیم، در زمینه جنگ شناختی هم به حرکت بنیادی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه تفاوت انسان با سایر حیوانات، مقام خلیفه اللهی است که او را مسجود ملائکه میسازد گفت: لازمه تاثیرگذاری مربی بر متربی، همسو بودن رفتار، کردار، گفتار، فکر و اندیشه او با محتوای درسی مورد تدریس است.
امام جمعه بیرجند با اشاره به سفر مسئولان دولت آمریکا به ژاپن پس از سالهای طولانی که از فاجعه بمباران شهرهای ناکازاکی و هیروشیما میگذرد اظهار کرد: دانش حیوانی از انسان، جنایتکار تاریخ میسازد و دانش ایمانی باعث نجات نسل بشر از گمراهی میشود.
وی هدف از آفرینش انسان را تربیت و حرکت به سوی کمال و قرب الهی دانست و افزود: بقیه امور ابزاری برای حصول این هدف مهم بوده و تعیین اولویتها، شناخت زمان، تعامل و مشارکت گسترده جامعه روحانیت به ویژه ائمه جمعه در فرآیند تعلیم و تربیت، لازمه تحقق تربیت اسلامی در مدارس کشور و استان است.
حجتالاسلام و المسلمین عبادی گفت: از سوی پروردگار عالم هم گرایش به علم و کنجکاوی، هم گرایش به ایمان و پرستش در وجود انسان به ودیعه گذاشته شده که ما از آن به عنوان فطرت یاد میکنیم.
نمازخانههای مدارس خراسان جنوبی نوسازی میشود
همچنین مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این همایش گفت: نمازخانههای مدارس استان برای سال تحصیلی آینده نوسازی و به فرش محرابی تجهیز خواهند شد که تحقق آن در شرایط فعلی نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.
سید علیرضا موسوینژاد افزود: تقویت ایمان، بنیه اعتقادی و دمیدن روحیه امید در دلهای تشنه حق و حقیقت دانشآموزان در قالب جهاد تبیین مهمترین رسالت کمیته همکاریها به شمار میرود.
وی با اشاره به نقش و جایگاه ویژه کمیته همکاری حوزههای های علمیه و آموزش و پرورش در تحقق تربیت اسلامی دانشآموزان تصریح کرد: تقویت شجره طیبه در مدارس باید به صورت تخصصی با تعامل و مشارکت روحانیون به ویژه ائمه جمعه و جماعات در فرآیند تعلیم و تربیت انجام شود.
رئیس کمیته همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه مدرسه مهمترین مکان برای تحقق تربیت اسلامی است ادامه داد: اهتمام به مدرسه صالح، پاک و بانشاط در قاموس سند تحول بنیادین و مبتنی بر آموزههای دینی از دیگر تکالیف خادمین نظام تعلیم و تربیت است که در سایه تعامل و مشارکت جدی کمیته همکاریها محقق میشود.
وی گفت: مکتب حیات بخش اسلام بهترین نوآوری را در شیوهها و روشهای تربیتی برای پیروان خود ارائه داده است که کشف و استفاده آنها ره توشه بزرگی برای پیروان این مکتب به شمار میآید.
موسوینژاد بیان کرد: کمیته همکاریها، تسهیل کننده روابط و مناسبات پیچیده انسانی براساس معارف والای انسانی و مروج ارزشهای اسلامی و انسانی در بین دانشآموزان و مدارس است.
تعلیم و تربیت باید به مساله آحاد جامعه تبدیل شود
بنا به این گزارش مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در نشست شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: لازمه تحقق اهداف سند تحول بنیادین، تعامل و مشارکت نخبگان، صاحبنظران، دستگاههای دولتی، نهادهای مردمنهاد و اولیای دانشآموزان در فرآیند تعلیم و تربیت است.
وی با بیان اینکه باید در فرآیند تعلیم و تربیت از تمامی ظرفیتها استفاده کرد ابراز داشت: کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی اولین گام در تربیت انسان کامل به شمار میرود.
نیکزاد با اشاره به ورود ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در همه عرصههای آموزشی، پژوهشی، تربیتی، عقیدتی، بصیرتی و پرورشی گفت: تلاش برای انطباق با نیازها و افزایش توان پاسخگویی به نظامهای اجتماعی همواره در آموزش و پرورش صورت گرفته که در سالهای اخیر با پررنگ شدن فعالیت ستاد و تغییر نگرشها شتاب بیشتری گرفته و سبب ایجاد تغییراتی در برنامههای نظام آموزشی و تربیتی شده است.
وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر افزایش عملکرد کارآمد و موثر تاکید شده است تصریح کرد: آحاد جامعه در قبال آموزش و پرورش صحیح آیندهسازان انقلاب مسئولند و اگر قرار است، نظام تعلیم و تربیت پاسخگوی همه نیازهای مادی و معنوی دانشآموزان باشد باید تعلیم و تربیت به مساله همه افراد جامعه تبدیل شود.
دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش افزود: در شرایطی که دشمن اعتقادات و باورهای نسل جوان را هدف قرار داده، وجود مدارس شبانهروزی، بهترین فرصت برای تبیین ارزشها، تقویت باورهای دینی و شکست توطئههای دشمن است.