نوشهر - ایرنا- فرماندار چالوس گفت: برای ایمن سازی محور ارتباطی کندوان با توجه به شناسایی ۱۴ نقطه حادثه خیز و خطرساز در آن به یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش ایرنا ، جاده چالوس - کرج حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن محدوده کندوان در حوزه جغرافیایی چالوس واقع است.
علی قاسمی روز دوشنبه در حاشیه انجام عملیات لق گیری سنگ های معلق این محور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کف هزار چم، دره هریجان، ورودی تونل های سیاه بیشه روستای ولی آباد، هفت برادران، تونل سه قلو، قبل از مجتمع هزار چم، راهدارخانه هزار چم و رستوران صورتی را جزو نقاط حادثه خیز این محور برشمرد.
وی اظهار کرد: فقط برای رفع نقطه حادثه خیز محدوده کمرزرد حوالی دره هریجان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و هم اینک عملیات لق گیری سنگ ها در نقطه از روز یکشنبه پس از واقعه سقوط سنگ به روی خودروی پراید در این محور آغاز شده است.

فرماندار چالوس گفت : عملیات لق گیری سنگ ها در این محور اساسی نبوده و حالت مسکن دارد و اگر قرار است این محور ۸۰ کیلومتر به طور اساسی ایمن سازی شود اعتباری معادل یک‌هزار میلیارد تومان نیاز است.

طبق آمار منابع رسمی از سال گذشته تاکنون حدود ۹ نفر در این محور به علت ریزش کوه و سقوط تخته سنگ ها از ارتفاعات به روی خودروها جانشان را از دست دادند و ۶ نفر هم مصدوم شدند.
قاسمی تصریح کرد: روز شنبه هفته جاری بر اثر سقوط تخته سنگ به روی یک خودروی پراید که راهی شمال شهرستان چالوس بود متاسفانه ۲ نفر از چهار سرنشین خانوادگی این خودرو جان باختند.

فرماندار چالوس گفت : به محض وقوع حادثه سقوط سنگ و واژگونی خودروی پراید در روز شنبه حوالی ساعت هشت صبح یک روز پس از این اتفاق کارشناسان وزارت راه و شهرسازی به محل وقوع حادثه اعزام شدند و دیدگاه آن ها این است منطقه کمر زرد باید به طول حدود ۳۰۰ متر گالری نصب شود و ضمن آنکه عملیات لق گیری انجام گیرد.
قاسمی با بیان آنکه این محور از دیرباز تاکنون در معرض بلایای طبیعی به ویره سیل و زلزله بوده به زلزله خرداد ماه سال ۸۳ در غرب مازندران اشاره و اضافه کرد: در آن سال برابر گزارش های مستند ۶۰ دستگاه خودرو به علت زلزله و سقوط سنگ واژگون شدند و افزون بر آن بیشتر سرنشینان این خودرو ها زخمی و راهی بیمارستان شدند.
وی اضافه کرد : با توجه به وجود کوه های صخره ای وقوع هر گونه حادثه طبیعی نظیر زلزله و سقوط سنگ از ارتفاعات در این محور محتمل است.

در هشتم خرداد ماه سال ۱۳۸۳ بر اثر وقوع زلزله و پس لرزه های آن در غرب مازندران ، متاسفانه بر اثر این بلای طبیعی حدود ۶۰ دستگاه خودرو واژگون شد و افزون بر آن این محور برای ایمن سازی و پاکسازی و عملیات لق گیری سنگ ها مدت ۶ ماه به روی وسائط نقلیه موتوری مسدود شده بود.
فرماندار چالوس با اشاره به تردد ۳۰ هزار خودرو در این محور ، گفت : به طور میانگین سرنشینان هر خودرو حدود سه نفر در نظر گرفته شود بنابراین در یک محاسبه می توان گفت که روزانه ۱۲۰ هزار نفر از این محور تردد دارند و ضرورت دارد مسوولان امر به ویژه وزیر راه و شهرسازی برای حفظ جان و مال مردم در حال گذر از این مسیر تدابیری بیندیشند.

قاسمی همچنین از مسوول بنیاد مستضعفان کشور خواست تا از محل اخذ عوارضی شهرستان بخشی از این اعتبارات برای ایمن سازی جاده در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات لق گیری این محور تا پایان روز سه شنبه هفته جاری ادامه دارد از مسوولان پلیس راه کشور خواست با همراهی بیشتر اجازه دهند این محور پس فردا به روی وسایط نقلیه موتوری بازگشایی شود.
در زمان حاضر دست کم ۶۰ نفر اعم از راهداران ، پیمانکاران به سرپرستی رئیس اداره نگهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان از روز یکشنبه تاکنون با بکارگیری ماشین آلاتی نظیر بیل مکانیکی. لودر، کامیون و بولدوزر، جرثقیل مشغول عملیات لق گیری سنگ ها در محدوده کمر زرد حوالی دره هریجان هستند .
جاده کندوان از لحاظ جغرافیایی در بخش مرزن آباد قرار دارد و از مجموع حدود ۱۰۰ روستای این بخش حدود ۱۵ روستا در حاشیه این محور قرار دارد که هم اکنون تردد اهالی این روستاها در این محور محدود مرزن آباد و چالوس برقرار است.