آستارا- ایرنا- سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری آستارا گفت: با توجه به بارش‌های صورت گرفته، پیش‌بینی کارشناسان و مسئولان مربوطه حاکی از این است که شهرستان به‌ویژه در بخش کشاورزی تابستانی بدون تنش در حوزه آب سپری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سخاوت سلیمان‌نژاد روز سه‌شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب آستارا اظهار کرد: نزولات جوی و وضعیت منابع آبی موجب شرایط مناسبی برای کشاورزان شهرستان شده است و پیش‌بینی می‌شود که در این زمینه با مشکل خاصی روبه‌رو نباشیم.

وی افزود: مدیریت مصرف آب با این وجود بسیار مهم است و برنامه‌ای که باید در حوزه آب شرب و کشاورزی اجرا شود، خیلی از مشکل‌ها را برطرف می‌کند؛ لایروبی‌ها هم که سالانه انجام می‌شود، امسال قرار است با همکاری دستگاه‌های مربوطه انجام شود که بهتر است در زمان مقرر انجام شود.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری آستارا با اشاره به تعمیر چاه‌ها از سوی جهاد کشاورزی، بیان کرد: یک حلقه چاه کمکی در باغچه‌سرا داریم که می‌توان برای استفاده در زمان بحران آماده کرد؛ اگرچه بنابر گزارش‌ها با افزایش بارش‌ها امید می‌رود امسال مشکلی نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: اداره‌های مربوطه البته در بحث صرفه‌جویی در مصرف آب شرب و کشاورزی و جلوگیری از هر گونه استفاده از آب شرب برای کشاورزی باید اقدام کنند؛ همچنین مدیریت مصرف برق در ساعت کاری و اقدام‌هایی مانند خاموش کردن دستگاه‌های سرمایشی یک ساعت پیش از خروج از ساختمان‌ها باید رعایت شود.

سلیمان‌نژاد با تاکید بر اطلاع‌رسانی در مورد خدمات دولت، عنوان کرد: اقدامی مانند لایروبی رودخانه‌ها در روستاهای دربند و کانرود انجام شده اما اطلاع‌رسانی خوبی نشده است که باید در مورد این فعالیت‌ها به مردم گزارش درست داده شود.

همچنین سرپرست امور آب و فاضلاب آستارا در این نشست گفت: بارندگی امسال خوب بوده ولی ایستگاه پمپاژ آقچای زودتر راه‌اندازی شده تا به تنش نخوریم و چاه جدیدی نیز در قره‌سو در حال حفر است که تا کنون یک مرحله آن به پایان رسیده است.

امین شهری‌سا افزود: برای روستاهای دربند، عباس‌آباد، بیجارابین و کانرود نیز با دفتر مطالعات آب و فاضلاب استان گیلان چند نقطه بازدید شد که شاید در بیجارابین با تعیین حریم آب و دریافت مجوز حفر یک حلقه چاه جدید، باری از روی دوش تصفیه‌خانه بهارستان برداشته شود.

وی با اشاره به حضور گردشگران در نقاط جنگلی مرتفع آستارا، بیان کرد: گردشگران به دلیل گردشگرپذیر بودن منطقه با مینی‌بوس، اتوبوس یا خودروی شخصی در روزهای تعطیل در نقاط بالادست چشمه و تصفیه‌خانه بهارستان حضور می‌یابند که نیازمند تمهیدی به منظور جلوگیری از حضور مردم در نقاط بالادست و مسدودسازی مسیر است.

رییس اداره منابع آب شهرستان آستارا نیز با اشاره به وارد شدن خسارت به برخی باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی در نتیجه بارش باران، گفت: قرار شد از محل اعتبارهای بحران کمکی به کشاورزان آسیب دیده بشود؛ تلاش شده است تا کار را به صورتی پیش ببریم که کشاورزان کمترین خسارت را ببینند.

بهمن بهرام‌پور افزود: مشکل‌هایی که در حوزه آب در شهرستان آستارا داریم شامل سرقت کنتور چاه آب بخش لوندویل، مشکل فنی چاه آب شیخ‌علی محله که به طور مشترک با آب و فاضلاب استفاده می‌شود و قطع دسترسی به یک سردهنه در نزدیکی رودخانه مرزی در نتیجه فنس‌کشی هنگ مرزی است.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.