نیویورک – ایرنا- جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن موانع پیش روی تجارت آسان با هند را در زمینه های حیاتی مانند دفاع و فناوری پیشرفته رفع خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، مشاور امنیت ملی آمریکا در هند حضور دارد تا مقدمات نهایی سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به واشنگتن را در ۲۲ ژوئن انجام دهد.

بر اساس گزارش ها، سالیوان در یک نشست تجاری و صنعتی در دهلی نو گفت: در حالی که به سفر نارندارا مودی نخست وزیر هند به آمریکا نزدیک می شویم, اقدامات زیادی در دستور کار داریم.

وی افزود: این اقدامات شامل رفع موانع در تجارت دفاعی، فناوری پیشرفته، سرمایه گذاری در هند و آمریکا و برای همکاری میان دانشمندان دو کشور می شوند.

این مقام ارشد دولت بایدن ادامه داد: این اقدامات همچنین شامل زمینه‌هایی مانند تحقیق و توسعه، فناوری اینترنت نسل ۵ و ۶، زنجیره‌های تامین ریزتراشه ها، هوش مصنوعی، محاسبات پیشرفته و بیوتکنولوژی و به‌ویژه رفع موانع تجارت استراتژیک است.

آمریکا و هند که زمانی در دو طرف جنگ سرد قرار داشتند، قصد دارند با همکاری با چین در زمینه تجهیزات نظامی، ریزتراشه ها و هوش مصنوعی رقابت کنند.

سالیوان روز سه‌شنبه با نارندارا مودی ملاقات کرد و با همتای هندی خود آجیت دوال گفت‌وگو کرد و قرار است روز چهارشنبه بار دیگر با دوال دیدار کند.

وی همچنین در این سفر دو روزه با سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند دیدار خواهد کرد.