تهران- ایرنا- دولت آمریکا همسو با قانونگزاران کنگره نسبت به روابط آفریقای جنوبی با روسیه ابراز نگرانی کرده و از این کشور آفریقای خواست تا به «سیاست عدم تعهد» خود در قبال مناقشه اوکراین پایبند باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، جاد دورمونت از مقام‌های ارشد کاخ سفید در امور منطقه جنوب صحرای آفریقا سه‌شنبه گفت: ما نیز همچون گنگره نسبت به روابط امنیتی احتمال آفریقای جنوبی با روسیه نگران هستیم.

چهار عضو ارشد کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه، جاکوب سالیوان مشاور امنیت ملی و کاترین تای نماینده ارشد تجاری ایالات متحده نوشته و در آن خواستار مجازات آفریقای جنوبی به دلیل حمایت از روسیه اوکراین شده‌اند.

آنها همچنین موضوع اخراج شمول «قانون فرصت و رشد آفریقا» را مطرح کرده‌اند. این قانون به کشورهای جنوب صحرای آفریقا امکان می‌دهد تا با بهره‌مندی از معافیت مالی به بازار آمریکا دسترسی داشته باشند.

دورمونت از اظهارنظر درباره بهره‌مندی آفریقای جنوبی از این قانون خودداری کرد اما گفت: این قانون درباره کاری که انجام می‌دهیم بسیار روشن است و درباره آفریقای جنوبی تغییر نخواهد کرد.

از سوی دیگر، مالی فی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور منطقه جنوب صحرای آفریقا نیز گفت: واشنگتن به سیاست قدیمی آفریقای جنوبی در مورد عدم تعهد احترام می‌گذارد.

وی با اشاره به جنگ اوکراین افزود: از دولت آفریقای جنوبی توقع داریم که در رابطه با این مناقشه فجیع در اروپا، به این سیاست پایبند باشد.

روبن بریجتی سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی ماه گذشته میلادی در اظهارنظری تند و غیرمعمول مدعی شد که یک کشتی باربری روسیه یک محموله تسلیحات و مهمات را در پایگاهی دریایی در «کیپ تاون» آفریقای جنوبی بارگیری کرده است.

این اظهارات منجر به بروز تنش علنی میان دو کشور شد اما دولت آمریکا تلاش کرد تا این مساله را کم اهمیت جلوه دهد.

https://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-۱۲۱۹۱۴۶۵/US-backs-concerns-lawmakers-seek-punish-S-Africa-Russia.html