تهران- ایرنا- آمریکا با انتشار عکس‌های تحویل تسلیحات و اسناد انتقال نفت از روسیه به کره شمالی، نگرانی‌ها درباره این مساله که کره شمالی ممکن است تسلیحات بیشتری در اختیار روسیه قرار دهد را افزایش داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تایمز کره جنوبی، آمریکا تحویل تسلیحات از جمله موشک و راکت‌های دوش پرتاب از سوی کره شمالی به گروه واگنر که تحت حمایت روسیه است را تایید کرده است، به رغم انکار کره شمالی، این تسلیحات در نوامبر سال گذشته میلادی (آبان ۱۴۰۱) به اعضای واگنر تحویل داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکاگفت: ما نگران هستیم که کره شمالی در حال برنامه ریزی برای تحویل تجهیزات نظامی بیشتر به روسیه است.

ایالات متحده از حمایت تسلیحاتی کره شمالی از روسیه انتقاد کرده است. در ماه آوریل (فروردین)، «رابرت وود»، نماینده جایگزین ایالات متحده برای امور ویژه سیاسی در سازمان ملل، انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه را به دلیل نقض مستقیم قطعنامه های شورای امنیت محکوم کرد.

وود در آن زمان گفت: روسیه به رژیم‌های سرکش روی آورده است تا به‌طور غیرقانونی به سلاح و تجهیزات برای پشتیبانی از عملیات نظامی خود دست یابد. در نوامبر ۲۰۲۲، کره شمالی راکت‌های دوش پرتاب و موشک‌هایی را برای استفاده توسط گروه واگنر که با حمایت مسکو فعالیت می‌کنند، به روسیه تحویل داد و ما می‌دانیم که روسیه به دنبال دریافت تسلیحات بیشتر از کره شمالی است.

اخیراً، پیونگ یانگ و مسکو روابط خود را در اقدامی برای مقابله با تلاش ایالات متحده برای تقویت همکاری امنیتی سه جانبه این کشور با کره جنوبی و ژاپن تقویت کرده اند.

بر اساس گزارش کمیته ۱۷۱۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد کره شمالی، روسیه از انتقال ۶۶۷ هزار و ۳۰۰ بشکه نفت پالایش شده به کره شمالی از دسامبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲) خبر داد.

در سال ۲۰۱۷، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۲۳۹۷ را تصویب کرد و واردات نفت پالایش شده کره شمالی را به ۵۰۰ هزار بشکه در ۱۲ ماه محدود کرده و کشورها را موظف کرد که ارائه نفت به پیونگ یانگ را گزارش دهند.

کارشناسان گمان می‌کنند انتقال نفت روسیه به کره شمالی، هزینه تسلیحاتی است که این کشور به روسیه فروخته است.

«پارک وون گون»، استاد مطالعات کره شمالی در دانشگاه اوها وومنز آمریکا، بارها اتهاماتی مبنی بر تامین سلاح توسط کره شمالی برای روسیه مطرح کرده است و انتظار می رود واشنگتن شواهد قوی تری برای این ادعا ارائه کند.

پارک گفت: اگر کره شمالی به عرضه تسلیحات خود به روسیه اقرار کند، به این معنی است که همه کشورهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، پیونگ یانگ را یک کشور متخاصم معرفی خواهند کرد و این چیزی نیست که کره شمالی می خواهد.

تاکنون، کره شمالی هرگونه حمایت تسلیحاتی از روسیه را رد کرده است، در ماه ژانویه، زمانی که ایالات متحده عکسی را منتشر کرد که نشان می داد کره شمالی تسلیحاتی را به گروه واگنر تحویل داده است، پیونگ یانگ با انتشار بیانیه ای خبر را تکذیب کرد و گفت: ایالات متحده ناامید خواهد شد.