اراک - ایرنا - مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سالانه یک میلیون هکتار به سطح عرصه‌های بیابانی کشور افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «وحید جعفریان» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: بیابانزایی و تخریب سرزمین‌ها در کشور سالانه از میانگین جهانی آن بیشتر است و نحوه مدیریت آب، کشاورزی، آمایش سرزمین نقش مهمی در توسعه بیابان در کشور به همراه دارد.

وی ادامه داد: در راستای مقابله با بیابانزایی نسخه‌ها، اقدامات پیشگیرانه، مدیریتی و سازگاری با ارایه شده است.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: ۳۰ میلیون هکتار عرصه بیابانی تحت تاثیر فرسایش در کشور وجود دارد که در صورت عبور راه‌آهن، جاده و تاسیسات ساختمانی آنها را تحت تاثیر قرار داده و خساراتی را به این زیرساخت‌ها وارد می‌کند.

جعفریان گفت: ۱۴ میلیون هکتار از مجموع این عرصه‌ها را کانون بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد.

وی با یادآوری نامگذاری روز مقابله با بیابانزایی امسال با نام نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین، افزود: شعار امسال به مهمترین و اثرگذارترین قشر جامعه، یعنی زنان اختصاص داده شده چرا که نیمی از فعالیت‌های کشاورزی مدیریت و اجرایی در این بخش توسط این افراد انجام می‌شود.

مدیر کل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: مقرر شده که در زمینه تبیین سیاست‌ها، تامین برنامه‌ها برای آموزش و غیره توجه بیشتری به این قشر انجام شود.

جعفریان یادآور شد: روز بیابان سال گذشته به عنوان عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی نامگذاری شده بود و در این شعار یک جهت و جریان را مشخص کرده و باید طوری مدیریت شود که بتوان روی آن فکر و کار شود.

وی ادامه داد: در راستای برنامه ششم توسعه سالانه در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی و کانون بیابانی در راستای مدیریت ریزگردها اقداماتی توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انجام شده است.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: همچنین مدیریت ریزگردها در ۱۰۰ هزار هکتار از کانون‌های توفانی در راستای سند مشارکت مناطق بیابانی انجام شده است.

جعفریان گفت: فصل جدیدی در بخش مشارکت با بخش خصوصی برای حفاظت، احیا و توسعه عرصه‌های طبیعی انجام شده و بر این اساس ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی سال ۱۴۰۰ احیا شد و احیای ۱۰۰ هزار هکتار نیز در سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: زمینه مشارکت جوامع محلی بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه تدوین شده و استان مرکزی فعالیت‌هایی را در این حوزه آغاز کرده است.

مدیر کل امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بر این اساس بهره‌برداری پایدار از اکوسیستم با بهترین شکل می‌تواند به اهالی واگذار شود.

شهردار داوود آباد نیز در این نشست گفت: با توجه به توافق‌های انجام شده، ایجاد طرح گردشگری در ۲۵۴ هکتار از کویر میقان اراک در دستور کار قرار دارد.

مسعود ایرانشاهی افزود: این طرح با مشارکت بخش خصوصی در سه مرحله و در مدت سه سال اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: راه دسترسی به این طرح از طریق جاده داوودآباد ایجاد و آب، برق، گاز و فیبر نوری این طرح نیز از کنار طرح عبور داده شده است.

شهردار داوودآباد گفت: ایجاد آفروید چهار چرخ، ماشینی، سقوط آزاد، نجوم نگاری در این منطقه برنامه‌ریزی شده است.

ایرانشاهی اظهار کرد: ایجاد رستوران از جنس کومه، ایجاد مجموعه ورزشی، پنج هکتار باغ گیاه شناسی نیز در این طرح در دستور کار قرار دارد.